|
||||
|
||||
Sv: Välja fisk !
Birgitta gillar du fisksoppa så passa att tillaga den på Kreta eftersom fiskarna är så smakrika och grönsaker ja det finns ju massor av.
Agoran i Chania har oftast mycket fisk att välja på. lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
Agoran ? Kan det möjligtvis vara den som ligger nära busstorget i Chania på en hörna tror jag .Vi gick alltid förbi en fiskaffär när vi skulle ner till hamnen.
Hm..laga fisk i vår lgh på Rose blir nog svårt men den lilla köksredskapen som finns kanske. Öh det lär nog osa som bara den men vi kan ju alltid försöka. Kattorna kan ju få resterna om det blir något över . Birgitta 63 . |
|
||||
|
||||
Agora är saluhallen.
Gunilla |
|
||||
|
||||
Jo saluhallen så klart tack Wardakis!
Kakavia heter fisksoppan från Kreta, laga och njut! lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
Tack ! Det var bra du sa namnet på saluhallen.Ett ställe som vi ej får missa denna gången. Var så nära sist men gick fel. Bättre tur nästa gång då .
Birgitta 63 |
|
|||
|
|||
Fagri er også en deilig fisk, med rent hvitt kjøtt og som regel så stor at rensingen går lett.
|
|
||||
|
||||
Ok va bra. En fisk som passar mig kanon.
Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
Ett enkelt recept på kakaviá finns på "Om Grekland"-sidan, matrecept. Man behöver en ganska stor kastrull men annars inget särskilt. Tänk på att fiskargubbarna lagar sin mat i en trång kabyss på en gaslåga.
|
|
||||
|
||||
Var ej så svårt att laga lästes nu men tänker nog först prova den på plats.
Laga mat med respirr nu går så där du vet. Sitter och proppar i mig Bridge blandning nu under tiden Kalimera ger oss mkt information till resan. Tack ! Birgittta 63 |
|
||||
|
||||
Citat:
Matställena härinne är genomgående bra om man gillar vardagsmat ala Kreta. Allt för många går bara omkring och tittar på maten och vet inte vad de missar. Det är ju här Manolis, Kostas, Manouso, Michalis m fl äter och har trevligt. Jul och nyår härinne går inte att beskriva, det är årets höjdpunkt i Agoran. lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
På fiskstället brukar jag äta grillade räkor, bläckfisk, friterad squash och aubergin. Kanongott och rekommenderas!
Gunilla |
|
||||
|
||||
.....och i år skall vi oxå få uppleva jul och nyår i Agoran, eller hur Gunilla
//June |
|
||||
|
||||
Absolut! Nu äre nära!
Gunilla |
|
||||
|
||||
Låter helmysigt att få bo så länge nere på Kreta.. och i Chania till på köpet. Eller var det strax utanför kanske som ni skulle bo ni två som är lyckliga nog att få åka ner nu snart.
Vilken massa goda fiskar som kom upp på förslag här. Jag som inte kan mycket alls om vad för sorter som finns att välja på. Bara de vanligaste. Jättebra att få reda på det. Det ska jag dra nytta av nästa gång det blir en resa till Kreta.. nästa år alltså. Jag skulle vilja dra ner en vecka i oktober, men det fungerar nog tyvärr inte för min del. /Monica |
|
||||
|
||||
Nja, inte riktigt Chania. Vi bor i Pano Stalos, ca 12 km från Chania.
//June Citat:
|
|
||||
|
||||
Grillade räkor har jag aldrig ätit.Måste var stora då kan tänkas.
Eller hur Gunilla ? Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
Citat:
Gunilla |
|
||||
|
||||
Citat:
Gunilla |
|
||||
|
||||
Citat:
Glöm inte heller Nea Chora när det gäller fisk. Här finns många bra sällen som serverar fisk................och vin. Kali Orexi lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
Så bra med många matställen vi kan ju riktigt frossa i fisk nu och lite vin som du skrev ( gott i gott gott ).Hör säkert av mig efter semstern hur GOTT det smakade med fisk+ rensningen .
Många tack ! Birgitta 63 |
|
|