|
||||
|
||||
Grekisk ost till pasta?
När vi var på Kreta så fick vi så god ost till pastan som var riven.Den smakade så god, osten gör pastan lite extra.
Vem av er nu kan besvara min fråga ? Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
Sv: Grekisk ost till pasta?
Finns många ostar i Grekland så du får nog försöka beskriva smaken, lagring etc. Min egen favorit till pasta är den lagrade hårda Sifnsososten som påminner lite om parmesan.
Eva |
|
||||
|
||||
Vanligast till pastan serveras kefalotiri, mig veterligen men som sagt det varierar...
Camilla |
|
|||
|
|||
Den "erfarenheten" har jag oxå....där vi ätit i Grekland, och hemma givetvis när vi lagar, är det den osten som regerar... Fast nog kan man variera oxå...."fuska" lite med t.ex italiensk parmesan ibland....
|
|
||||
|
||||
Brist på ost så går ju italiensk ost kanske lika bra.
Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
Nu matpratar ni igen.
Jag själv har erfarenhet av en ost som finns på Marinoupolos (Champion) och luktar vedervärdigt men är mycket god till pasta. Fullt i klass med äkta Parmesan om inte bättre. Bästa tipset är att använda näsan och be att få provsmaka. Jag har alltid blivit bemött med ett vänligt ord och ett smakprov. Köpt många konstiga ostbitar, men att komma ihåg namnen är gud så svårt. Nu om jag har rätt i sak pratar vi hårdost, inte den mjuka och krämiga. Kämpa på Birgitta, rätt var det är står jag utanför din dörr och vill "smaka" på det du tillagar. Till Retzina, tack för dina recept. De får även en gammal köksräv att hitta nya vägar och smaker. "Somliga äter för att leva och andra lever för att äta" Jag tillhör nog den senare. Just nu med en färdig lammgryta på spisen. Tog bara hela dagen att göra, men min "hemtjänstare" blir glad för god lunch i morgon. Helt klart annan mat än den som kommunen levererar till våra gamla. Det enda han säger att det luktar konstigt i ditt kök Ulf, men det du gör smakar underbart. Detta kommer från en man i 30-års åldern som är uppväxt på palt, bryta och ringripa (falukorv). Föraktar inget av ovan nämnda, men VARIATION är honnörsordet. Äter allt utom "rutten fisken" d.v.s surströmming. Har testat isländsk surhaj och det var vedervärdigt. Då kan surstrrömming räknas som en delikatess. Uffe (sugen på nått sött men orkar ej göra munkar) |
|
||||
|
||||
Ulf, du skriver så intressant och levande!
Jag kan känna dofter och höra köksljud av det du beskriver Helena - ostälskare, men dålig på andra grekiska ostar än feta , men lär mig mycket här! Tack å lov. |
|
||||
|
||||
Helena, kommer du och diskar?
|
|
|||
|
|||
Mizithra brukes ogsaa mye paa pasta, sier en kokeglad gresk venninne.
Her er for ovrig en god infoside om greske oster (paa engelsk) http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A3373120 |
|
||||
|
||||
Admirala.......Roligt läsa om " hard cheeses". Det var ju många grekiska ostar att välja på och få lite bakgrund.
Synd är att vägen är så lång till grekis ost.Men vem vet kanske i en affär i Malmö som har grekiska matvaror vid Möllevångstorget. Har varit där och handlat riktig fetaost och en massa annat gott. Få ta mig en riktig titt nästa gång, kanske där ligger just den osten. Birgitta 63 |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag kan verkligen rekommendera alla som har vägarna förbi Möllevången att göra ett besök i den butiken. Riktiga och bra Grekiska varor! Jag ska själv dit på Tisdag eftersom jag ändå ska in till Malmö för ett DYYYYRT tandläkarbesök. Så får jag trösta mig med lite Grekiskt mums efteråt... Jag vet att på Tinos har man ofta riven Graviera på Pastan. Just Graviera används mycket i matlagningen på Tinos. På vissa Tavernor gör man en form av Saganaki i lerform på just Graviera. Testa. Det är en väldigt god ost. Senast redigerad av Peter den 2008-10-25 klockan 17:58. Anledning: Glömde hälften |
|
||||
|
||||
Hej Peter !
Kan det vara den butiken som ligger efter Fiskartorget ...du vet där är en staty med en gumma som kör en rullebär ? Sidan om ligger en Gyros som är Malmös godaste Gyros. Det är en liten butik med en klen trappa till, en äldre grekisk kvinna brukar stå där ? Birgitta 63 |
|
|||
|
|||
Citat:
Fast någon äldre kvinna har jag dock inte sett där. Men jag är inte där SÅ ofta. Och det är ett par trappsteg upp till butiken, ja. Nu kan du inte missa den! Gå in, slut ögonen och sniffa ordentligt så känner du de Grekiska dofterna. Men köp nu inte hela butiken! Jag ska som sagt dit på Tisdag och bunkra... |
|
||||
|
||||
Ok det är ju den butiken som jag har varit inne x flera och handlat gott .
Nja det är lätt att handla på sig mkt. Sist ville vi ha grekisk pasta men hon har ingen. Vi hade med oss grekisk pasta nu sist vi var på Kreta men damen sa att det kan man ej få tag på här. Jaha va ska vi då handla som är grekiskt då ? Jo jag handlade en krydda till köttfärssåsen men äh den var ihopa blandad här hemma i Skåne. Tänker prova saltet du skrev om nästa gång jag kommmer dit( tack ). Birgitta 63 |
|
|||
|
|||
Citat:
De har alltid Xion eller det där andra märket som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu... När man "översaltar" med vanligt Svenskt tex Falk-salt så blir det lätt beskt. Det blir det inte med Grekiskt salt! Det blir bara lite saltare! Det är svårt att förklara men jag tycker Grekiskt salt är väldigt gott. Jag använder det mest i sallader eller andra rätter där man får saltet "direkt" så att säga. Det skulle tex aldrig falla mig in att slösa på det i Pastavatten eller så. Där går det bra med Falk... |
|
||||
|
||||
Citat:
- den får man over alt i Hellas, tror jeg, men om Tinos har sin egen Graviera, så har jeg tilgode å smake den Men at revet Graviera smaker deilig på Pasta er jeg sikker på, Peter, jeg har ikke forsøkt det enda For 2 uker siden kjøpte jeg med hjem (fra Milos) et ganske stort stykke Graviera - jeg fikk god service i ostedisken og smakte meg ost for ost bakover til den eldste/best lagrede de hadde, den smaker bare h e l t fantastisk godt |
|
||||
|
||||
Peter......Grekisk salt .Min resväska vägde ca13 kg hemma och när vi flög hem 21 kg + min man som vägde 11 kg men 19 kg på hemfärden. Jag handlade på mig så fina grejor så resten fick tryckas ner i min mans resväska. Vi handlade ju salt där nere till pastan men fick ej plats med hem och många andra små matvaror.Ville ju ta med så mkt av Underbara Kreta.
Birgittta 63 |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
|||
|
|||
Jag hakar på Hellen och säger att din man verkar vara väldigt liten (och klen...? ) Men han gick ju upp duktigt under resan.... Det måste vara praktiskt att ha en man som du kan ta med i en resväska...? Var det inte Lill Lindfors som sjöng om att ha en man i byrålådan? Förvarar du honom också i en låda...?
Jag ska inte retas mer. Jag förstår vad du menar. Men syftningsfel kan vara så oerhört roliga ibland. Men just det här med att ta med salt från Grekland är ju faktist inte så intressant längre för oss som har tillgång till Möllevångstorget. Jag vill uppmana alla som har möjlighet att köpa tex Xion att testa. Det kostar väl några kronor extra i och med att det är importerat, men det är det verkligen värt! |
|
||||
|
||||
Nu när jag läser om mannen som vägde så lite och gick upp i vikt (tacka grekmat för det ja ) så kan jag gapflabba själv åt det komiska nu.
Det är mkt praktiskt med en sån man vet ja . Birgittta 63 |
|
|