Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-24, 17:33
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Lasagna

Detta är smarrig helgmat och uppskattat av barn.
Mama Rosetti var gift med en grek (skomakare) och bodde i Sthlm på söder när jag var liten. Lekte med hennes 2 pojkar och fick skäll när jag kom hem och luktade vitlök. Hon lärde mig att göra Lasagna på 70-talet. Efter det flyttade hon och gubben tillbaka till Grekland, inte Italien. Hon dog 92 år gammal men har färgat min matlagning med en mix av grekiskt och italiensk. Jag fick alltid mat när jag var där till mina föräldrars stora ogillande.
-Det var ju så konstig mat!
Idag är den inte den minsta konstig, men det var annat på 50 och 60 talet.
Här är i alla fall receptet.
Lasagna (enligt Ulf & Mama Rosetti)

Ingredienser:
1 kg köttfärs eller lammfärs (kan uteslutas och ersättas med morötter för vegitarisk variant)
3-4 stora hackade lökar i inte alltför små bitar.
2-3 förpackningar (á 5dl) med krossade tomater.

600 gr rotselleri grovriven
500 gr palsternacka grovriven
500 gr morötter grovriven (vid vegetarisk ersätt med vitkål)
5 klyftor vitlök (minst)
En skvätt olivolja (0,5dl)
Ostsåsen:
1 liter mjölk
50 gr marg/smör
1 dl idealmjöl
600 gr riven ost
Kryddor:
Salt
Grovmalen svartpeppar
Timjan
Oregano
Rosmarin
1,5 paket lasagneplattor (Barilla är godast)

Gör så här

Bryn köttfärs (morötter) och lök tillsammans i en stor gryta med olivoljan. Häll i tomater och de grovrivna grönsakerna samt vitlöken. Krydda av med oregano och rosmarin. Låt det stå och småkoka i ett par timmar. Salta och peppra när såsen är färdig, inte före.
Gör Bechamélsåsen under tiden och krydda den med timjan, svartpeppar, lite salt och smält ner det mesta av osten i såsen. Spara lite till topping. När allt verkar klart och smaken är rätt varva plattor med ostsås och köttfärssås avsluta med lite ostsås och toppa det hela med lite riven ost. Sätt in det i ugnen 200° i ca 40-70 minuter
Servera med en fräsch sallad som tillbehör.

Den är lika god med köttfärs som morötter och vitkål. Tar lång tid att göra och kräver stor form, men ni blir inte besvikna.

Uffe & Mama Rosetti (Italienska 92 år när hon dog)
Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 17:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Lasagna

Det låter jättegott, men mängden? Är det till ett fotbollslag
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 17:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Ja det undrar jag också, men det går väl att halvera?? ÅH så gott det låter....men ingen snabbmat precis

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 18:11
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Trevligt med en historia bakom maträtten!
Jag gör gärna lasagne till ett helt fotbollslag, blir så himla gott när den gottat sig ett par dar. Kan man njuta av i flera dar, eller frysa in och ha som "nödmat"
Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 19:33
UlfWimans avatar

De var 5 personer i familjen plus att det kom alltid såna som jag och råkade vara i närheten när familjen Rosetti hade middag. Det var aldrig snålt med mat och redan då höll invandrarna ihop och hjälpte varandra.
Jag brukar laga till mängden, men sedan fryser jag in det som blir över.
Har aldrig provat att göra mindre men det går säkert bra. Tänker nämligen på disken också. Ska själv göra detta i morgon till EN person. De brukar bli 4-5 formar att frysa in. Jag kallar detta ekonomisk matlagning för själv är jag glad i mat. I min egen familj var vi 5 personer och det blev inte mycket kvar när sonen bodde hemma för det var ju alltid nån kompis eller liknande som var med.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 19:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
eller frysa in och ha som "nödmat"
.."nödmat" för mig är blodpudding

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 19:39
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Nödmat är godare om den stavas lasagne ( jag kör m blodpudding med när det krisar)
Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 20:20
UlfWimans avatar

Blodpudding är gott med knaperstekt bacon och svärmors lingonsylt.
Är på menyn en gång i månaden och för att citera "Ge järnet med Gea's"
Säger allt.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 21:27
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Kan man göra den i långpanna? Min lasagneform där jag gör en som räcker till 4-5 personer rymmer inte allt som är med i denna sats, men jag skall testa den, låter som sagt jättegott.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 21:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Kryddor:
Salt
Grovmalen svartpeppar
Timjan
Oregano
Rosmarin
1,5 paket lasagneplattor (Barilla är godast)

Även i detta hem lagas det en hel del Lasagne. Två formar varje gång och det brukar bli 7 - 8 portioner att frysa in. Och våra recept är till största delen lika även om jag inte använder fullt så mycket grönsaker i min.

Så. Ett tillägg och 1,5 protest! Jag anser att man ska ha lite Muskot i Bechamelen. Det ger det där lilla extra... Jag använder vitpeppar i Bechamel...

Och jag ställer mig lite tveksam till Timjan i den. Men jag ska testa nästa gång. Jag vet att du lägger i all ost i såsen. Jag vill ha koll och strör eller hyvlar på ost själv mellan varje lager. Och det ska vara rätt stark ost.

Men Ulf!? Hur kan du påstå att Barillas plattor är bäst? Generellt sett håller jag med dig om att Barilla har den bästa Pastan, men just deras förkokta Lasagneplattor, som bara ska vara inne i ugnen i 20 min, tycker jag inte om! Tacka vet jag de gamla Turelli som skulle baka i minst 40 min. De hade smak. Och då hade Barilla samma typ, men med något mindre smak. De här nya tycker jag inte smakar gott! Var tusan tog Turelli vägen??? Jag ska börja kolla några nya plattor. Det finns ibland färska att köpa men även andra märken.

Övriga kommentarer. Som väl är så är ju vitlök mer accepterat som krydda i det Svenska köket idag. Förr så var ju inte vitlök så vanlig. Eller populär. Men det är en fantastisk krydda. Om den inte överdoseras. I Carl Butlers första kokbok finns ett recept på en vitlökssoppa med Tomat som är helt fantastiskt. Jag har gjort den många gånger, men man ska inte träffa andra människor på ett par dagar...

Jag såg till min glädje att det var mycket lök i köttfärssåsen. Det ska vara mycket lök! Jag tycker vi är alldeles för fega med lök i det Svenska köket. Det finns några undantag dock. Biffstek med lök, löksås mm. Men jag brukar oftast minst fördubbla mängden lök i Svenska recept. Men när lök är ingrediens, och inte tillbehör, ska den puttra rätt länge.

Det var även mycket krossad Tomat i såsen. Mums... Det finns ett gammalt trixs att förstärka, eller stabilisera tomatsmaken. Nämligen genom att tillsätta lite vanligt strösocker! Det behövs inte så mycket. Jag brukar ta en knapp matsked per liter köttfärssås. Och jag har ofta i en del passerad tomat också. Det brukar liksom reda av såsen lite.

På tal om att puttra. En köttfärssås, oavsett om den ska serveras till Pasta, eller ingå i Lasagne, ska puttra i minst 1 timme. Helst tre... Där är vi väl överens Ulf?

Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 21:58
UlfWimans avatar

Okay Peter
Jag är överens, men att avslöja strösocker är ju ett kocktrix.
Jag vet inte vart Turelli har försvunnit, men av alla onda ting tycker jag Barilla är minst ond. Det går ju faktiskt att göra plattor själv, men det är ett djäkla jobb och inte billigt heller.
Muskot har jag i päromoset och inte i vitsåsen. Har aldrig provat men fler och fler säger prova. Så jag ska testa i morgon. I värsta fall har jag ju slasken alldeles bredvid. Du får höra i morgon kväll. Jag fick lära mig timjan och tänker utelämna den i morgon.
Jag kan bespara dig en test "Euroshopper" ska inte gå in på detaljer, men om jag säger kokta blöjor kanske du förstår. I övrigt är jag glad i rotsaker i maten och svamp. Lyfter fram smaker och gör det hela smakligare, men rot.. är inget snabbkok. Lite vitkåk i vanlig köttfärssås lyfter, men funkar inte på den vanliga 30-minuters matlagningen utan tillhör de längre koken.
-Du och jag får väl sälla oss till de som har tid?
Pratade med mitt X alldeles nyss och där var det hammisar och pommes som gällde i och för sig hemma, men.
Ungarna frågar ibland om inte pappa kan komma hem och laga maten igen. Det skulle se ut det.
Jo jag tog mig faktisk tid att laga ordentlig mat även när jag jobbade. Britt måste ha varit i paradiset som slapp allt sånt. Däremot hade jag förbud mot att vistas i tvättstugan. Ingen förklaring lämnas. Den överlåts till damerna på forumet.
Nu ska jag titta på en film The Illusionist, hoppas den är bra.
Glömde en fråga.
-Vilket kök i EU använder mest lök?
Jag vet svaret, men ni kan ju gissa så ska jag berätta. Har varit där och till och med ätit pannkakor med lök.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-10-24 klockan 22:01.
Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 22:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Det går att laga lasagne nästan i vilken form som helst så visst kan du ta långpannan om inget bättre finns till hands. Sälv skulle jag ta en form med något högre kanter än långpannan och göra två istället. Jag gör också som Peter och använder muskot och vitpeppar samt några andra kryddor. Kanel är numera obligatoriskt i alla mina köttfärsrätter så den finns med på ett hörn. Gillar också att varva osten som jag också håller igen lite på. Resultatet blir ändå väldigt bra. Jag bryner löken och grönsakerna i en blndning av olja och smör och jag skulle aldrig drömma om att använda den stora mängd olja som finns i många grekiska recept. I Ulfs recept var dock inte mängden så farlig. För mycket olja kan förstöra de flesta maträtter. Fetaost passar också bra att smula i såsen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 00:44
Banned

Citat:
...men att avslöja strösocker är ju ett kocktrix.
SORRY. Det visste jag inte! Jag lärde det i min ungdom av min älskade farmor som lärde mig lite om att laga mat. Hon såg väl redan då att jag skulle sluta som ungkarl. Med två katter... Så hon tyckte väl att jag i alla fall skulle få äta lite gott...

Citat:
Det går ju faktiskt att göra plattor själv, men det är ett djäkla jobb och inte billigt heller.
Det måste finnas enklare, billigare och smidigare sätt än att göra dem själv...? Jag orkar inte stå och knåda Pastadeg här hemma och då krävs dessutom en maskin. Nääääääää.....

OK. Euroshopper är ute. Jag litar på din smak där. Men ICA har egna! Har du testat dem? (Som en kille i "min" ICA-butik sade: Euroshopper har vissa saker som är jättebra... Han avslutade aldrig meningen... )

Citat:
Muskot har jag i päromoset och inte i vitsåsen. Har aldrig provat men fler och fler säger prova. Så jag ska testa i morgon.
Muskot och även vitpeppar och salt (Och smöööör ) är helt klart ett krav i päramoset. Potatismos för er som inte förstår dialekten...

Minska lite på Timjan och lägg till Muskot. Personligen hade jag dragit ner lite på "rötterna" också men det är en smaksak...

Citat:
Jag fick lära mig timjan och tänker utelämna den i morgon.
Timjan är en god krydda men jag ser inte den riktigt i en Lasagne. I Ärtsoppa naturligtvis. Även när man kokar ihop en Rödvinssås ger den viss smak.

Citat:
-Vilket kök i EU använder mest lök?
Satan. Där blev jag helt ställd. Min första tanke var Frankrike. Men det verkar lite för enkelt. Så min gissning får bli Ungern! Deras Gulashsoppa innehåller massa paprika OCH lök! "Ein ächtes Gulash sollst brännen wennst kommst rein, und wennst komst raus..."

Ungern!
Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 18:58
UlfWimans avatar

Hej på er igen
Först ett svar till Peter.
Ungern kan vara rätt tänkt, men det är paprikans och de goda korvarnas land. Samt inte minst Zigéunerstek med senap i paneringen och pannkakor med choklad och nötter till dessért.
–Sugen?
Jag har recept på båda delarna.

Rätt svar är Jugoslavien. De köper inte lök i påse utan i säck. Det är ju lök i allt! Det var där jag fick pannkakor till frukost med lök i och salt fläsk till. Gott och nog så stadigt till frukost. Till de språkkunniga, var det som att äta ”slobben” med lök och fläsk till frukost. Inte dåligt, men det är skogsarbetarmat. Annars är Pleskávíca en av mina favoriter.

Nu till dagen idag.
Världens dyraste Lasagna 595.- i startavgift. Började på ett katastrofalt sätt när jag skalat och skurit upp alla grönsaker och skulle börja riva och hacka. Startar upp matberedaren som med ett tjut säger upp sig och luktar bränt. Troligen less på alla mina flyttar. En Hugin matmäster från 1986 ”bara” 22 år gammal. Panik och färd med buss in till stan för att ersätta den. Efter mycket vandrande med nya konstiga modeller med motorn i botten hittade jag så en Kenwood, FP nånting 120 i chrome. Som verkade passa mina behov. Inte så stor utan ”lagom”. Jag är ju bara 1 person i hushållet.
Passade samtidigt på att köpa rotselleri i stan då våra lokala butiker inte har så fräscha sådana varor. Hemma igen och lätt stressad. Packade upp och det finns ingen rivskiva!
Telefon till butiken som mindes mig och fick löfte om hjälp. 15 minuter senare ringer det på dörren och där står ägaren med en rivskiva (kallas för service).
–Äntligen igång!
–Vilken maskin!
Gud så fort och lätt den fixade allt. Den hackade lökarna på 10 sekunder utan den fräna bismaken (måste gå att använda till lök för lamm). Tur jag är observant. Rotsellerin var så stark att jag tvingades minska den till hälften.
–Vad göra med 300gr överbliven riven rotselleri?
–Förslag tages emot!
Det går inte att göra ”päropannkakor med rotselleri” för det har jag provat tidigare.

I alla fall äntligen är såsen på spisen och premiär för min ”nya” gryta. En avlång Kockums emaljerad gjutjärn från 1938 (4 lit). Nåde den som diskar ur den med diskmedel. Jag har saltskurat den med olja så den är så fin. Tar endast 1 msk olivolja. Nästa panik är slut oregano! Okay det får bli rosmarin och basilika plus att det åkte i lite mejram på slutet i stället, samt nu far faen i mig. Enligt vad Retzina gör häller jag i 4 dl surt rött spanskt vin (Castillo del Gredos). Kryddar av med alla kryddor och voilá, där satt den. Ni som gillar receptet lägg till 4 dl vin och 3 msk tomatpasta (Ica’s senaste krossade tomater var vattniga).
Tre timmar senare.
Pling på dörren.
–Vad håller du på med, det luktar i hela trapphuset?
–Jag bakar Lasagna!
–Luktar gott!
–Ja, ja du ska få smaka!
Min köksfläkt funkar som så att den sprutar in allt till grannarna en trappa upp.
Nu till finalen och jag uteslöt timjan i ostsåsen och kryddade med muskot och lite kanel i stället (lägg till i receptet) ungefär 1 tsk av varje. I övrigt inga kommentarer att göra sås (akta värmen bara)
–Bra tips Peter för det blev bra smak!
Väl färdig blev det ca 8 dl köttsås kvar som jag slängde i en förpackning créme fraisé i som blivit över. Det får bli köttfärssås till veckan.

Nu till avätandet. Resultatet blev mer är godkänt. Avnjuter det hela med äkta riven Parmesan över.
–Oj, oj så mätt jag blev. Hela fem bitar över så det är bara att frysa in av ”nödmaten”. En halv bit gick en trappa upp och den andra halvan går till min hemtjänstare på måndag. Vad jag saknar idag i köket är en micro, så jag värmer allt i ugn eller stekpanna. Apropå stekpanna kom jag över en ful gammal LOOK för 5.- på begagnat marknaden. Med hjälp av saltskurning och stålull är det nu världens bästa stekpanna 24 cm i diameter (pannkaks och burgar panna)
Nu tar jag helg med mat i kylen och ett glas gott vin. Orkade inte göra Birgittas sockerkaka idag, men kanske i morgon. Har en ny mindre form på 22 cm att inviga. Hemtjänsten lär knappast klaga. Tillägas ska att det enda jag behöver hjälp med är tvätten då tvättstugan ligger en trappa ner i nästa hus.
Jag måste få känga till mitt X, inte Britt ( världen underbaraste kvinna) utan den sista.
–Släpp Lasagna formen (8 lit) för du kan ändå inte göra den och det går även dina barn ed på. Det är min som gäller.
Nästa helg blir det Sokyaki då Britt bett mig om recept. När det gäller orientaliskt är jag försiktig och följer anvisningarna utan allt för många utsvävningar. Vill ni ha det så låt mig veta.

Uffe (mätt och nöjd)
Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 19:41
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Rolig läsning !Birgitta63
Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 20:10
UlfWimans avatar

Tack till dig Birgitta, men det här är ju livet eller?

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 21:18
Banned

Citat:
Ungern kan vara rätt tänkt, men det är paprikans och de goda korvarnas land.

Det vattnas i munnen på mig...

Citat:
Samt inte minst Zigéunerstek med senap i paneringen och pannkakor med choklad och nötter till dessért.
Jag har varit i gamla Jugoslavien flera gånger och åkt skidor. I Kranchka Gora faktiskt! Mera känt som Kranj. Och i Bohinj. Och Ungern har jag besökt flera gånger i andra ärenden. Så jag har ätit dessa fantastiska Zigéunerstek och Palatschinken till efterrätt! Och mer eller mindre rullat från bordet. Dessa berg med pannkakor med div tillbehör kan knäcka den bäste...! I Jugoslavien fick man det ofta med ett glas Marachino-likör till! Som om det skulle hjälpa det allmänna tillståndet...? Huuuu....

Citat:
Rätt svar är Jugoslavien. De köper inte lök i påse utan i säck.

Aha... Jamen jag var inte sååå långt ifrån?

Citat:
...premiär för min ”nya” gryta. En avlång Kockums emaljerad gjutjärn från 1938 (4 lit). Nåde den som diskar ur den med diskmedel.
GOTTEGRIS som fått tag på en sådan. När jag är inne i Malmö går jag ibland in i någon av de många "second-handbutiker" som finns. Just för att kolla köksgrejer. Det finns sällan något som är värt att köpa.

Jag blev tvungen att köpa en ny dyr gjutjärnsgryta för 4 år sedan. Så den börjar nu äntligen få liiite patina och smak.

När jag flyttade tillbaka till Malmö -94 så hade förre hyresgästen glömt ett stort Skeppshults-stekjärn i spisen! Det var lite misshandlat men jag hanterade det och det är nu mitt bästa järn. Fast jag har två andra gjutjärn också. Ett efter min Farmor så det är gammalt!

Och nämn inte diskmedel och gjutjärn i samma mening. Snälla!!!! Jag får rysningar. De som använder diskmedel till gjutjärnsgrytor eller järn borde skjutas!!!! Ety de veta icka vad de göra....

Citat:
Nu till finalen och jag uteslöt timjan i ostsåsen och kryddade med muskot och lite kanel i stället (lägg till i receptet) ungefär 1 tsk av varje.

Muskoten applåderar jag. Men Kanel? Visst använder man mycket Kanel i Grekisk matlagning, men det vete tusan om jag tycker att det passar i Lasagne...

Citat:
I övrigt inga kommentarer att göra sås (akta värmen bara)
Precis. Bechamel bränner fast fortare än man hinner blinka... Och bränd Bechamel smakar inte så gott...

Citat:
Vad jag saknar idag i köket är en micro
Men Ulf. En vanlig enkel Micro kan du ju hitta för 4 - 500 idag! Analog utan fina digitala inställningar i o f s, men det löser du nog. Är det viktigt kan man ju ta hjälp av en digital kökstimer som finns på Claes Olhsson för 59:- Du skulle passat på när du ändå köpte ny mixer...

Citat:
–Släpp Lasagna formen (8 lit) för du kan ändå inte göra den och det går även dina barn ed på. Det är min som gäller.
Lägg ner det Ulf. Leta något nytt. Det är hopplöst att få loss saker från ex:en. Been there, och försökt. Utan framgång... Flera gånger...

Citat:
När det gäller orientaliskt är jag försiktig och följer anvisningarna utan allt för många utsvävningar.
Jag har en Thai-rätt jag brukar göra nästan varje vecka. Nr 5! Den var nr 5 på hämtmenyn... Jag lärde mig så småningom göra den hemma och jag försökte också förbättra den med bl a Sesamolja och lite annat. Vilket slutade i total katastrof! Det blev "Back to basic". Det gick inte att förbättra den!

Jag har för mig att jag lagt ut receptet under mat i Cafeet men här är en snabbversion för en person:

Skär ner en kycklingfilé i skivor ca 2 mm tjocka. Stek dessa tillsammans med en stor tesked röd curry-pasta. Helst i lite smör, inte olja. Jag använder Santa Marias Pasta och steker i en Wokgryta. Låt det steka under lätt omröring ett par minuter. Häll på en liten burk med Cocosmjölk. Krydda med lite salt och Basilika och låt det puttra i ett par minuter. Jag använder vanlig Svensk Basilika. Men man kan ju använda Thai-basilika eller någon annan favoritört... Efter ca 3 - 4 min häll i en burk Mrs Chengs Bambuskott och låt det bara koka upp igen så bambuskotten blir varma. Häll sedan detta över det ris ni kokat under tiden. Jag föredrar vanligt ris. Andra gillar Jasminris... OBS! Salta inte riset för mycket eftersom det är salt i kycklingen. OBS igen. ICA:s egna bambuskott är rätt OK. Lite träiga ibland dock. Men undvik Blue Dragon!!!! De smakar hemskt!!!!

Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 10:12
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Tack till dig Birgitta, men det här är ju livet eller?

Uffe
Matlagning är roligt och min familj är försökspersoner när jag lagar grekiskt mat. Men har lyckats bra så långt och dom är nöjda.Spelar alltid Mixalis i köket så får man rätt känsla.
Birgittta 63
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.