Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-16, 12:42
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard hur går denna rutt ihop?

Efter snöplig Sterlingkonkurs är vi nu laddade igen med resor med SwissAir. Blev "bara" 250 kr dyrare per person, + några extra timmars resa. (Men faktiskt inte så hemskt mycket längre - det är bara 40 minuters transfer i Zurich!)

Och då börjar det om, denna härliga besvärliga rutt-planering! Till 2009 har vi tagit sikte på Ikaria, Astypalea och Tinos. Pluss att våra vänner har bestämt sig för Donoussa och Naxos, och såklart vill vi träffa dem också...

Vi funderar därför att ta färjan direkt till Donoussa, och vi förstår naturligtvis att det kanske inte går att kombinera dessa öarna på ett riktigt bra sätt. Så, nu: TIPS! Vilka av öarna kan man (åtminstone lite) smidigt resa mellan? Är det så att det inte går att ta sig till Ikaria från Astypalea utan att åka fram-och tillbaka till Naxos? Vilken av öarna ska vi "ta bort".

Två veckor har vi, och vi brukar klara av 3-4 öar under en sådan period.

Som sagt: härligt besvärligt!

Bea
Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 13:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: hur går denna rutt ihop?

Tyvärr ser det ju ut som att Tinos är den mest udda av öarna, men för Guds skull STRYK INTE DEN!!!! Från Tinos måsta man nog via Syros till Ikaria, men det blir ju jättemycket båt tid mellan de öar ni tänkte er!

Lissi och Claes som bara "klarar" 2 öar på 2-3 veckor
Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 13:39
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Till 2009 har vi tagit sikte på Ikaria, Astypalea och Tinos. Pluss att våra vänner har bestämt sig för Donoussa och Naxos, och såklart vill vi träffa dem också...
Trevliga öar alltihop förutom Donoussa, som jag inte kan uttala mig om. Har endast sett hamnen från Scopelitis' däck!

Hur mycket jag än tycker om Ikaria skulle jag, för min del, säga att stryk den. Ni måste till antingen Mykonos eller Syros för att ta er vidare dit.

Astypalea är inte heller så lätt att ta sig till och det är ofta ankomst mitt i natten. Men enligt gtp (som det ser ut i dagsläget) går det att ta sig dit från Donoussa med Blue Star. Man ska nog inte räkna med att just denna förbindelser finns mer än en eller två gånger i veckan. Hur som helst, Astypalea är en pärla och är värd att man stannar mer än ett par dagar. P g a båtförbindelserna är tyvärr det första man får göra när man kommer dit att kolla när passande färja går därifrån.

Vi har faktiskt knixat oss till Ikaria från Astypalea en gång men då hade vi mellanlandning på Patmos. Åkte till Kalymnos, bytte färja och åkte vidare till Patmos, stannade där några dagar och tog sedan en dolphin till Ikaria. Det går men om man "bara" har två veckor skulle jag inte satsa på det alternativet. Tar lite lång tid och det är många förbindelser som måste klaffa.

Så Donoussa, Astypalea och sedan upp till Naxos och till sist Tinos för närheten till Aten kan kanske vara något .

Celbe
Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 17:13
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Kallisti ferries kör Ikaria - Tinos, sommartid. Så var det i alla fall i september, då jag kollade senast. Har kollat på ungefär samma rutt som ni. Fourni, Ikaria, Tinos och Naxos.

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 18:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Men så underbart!! Då kan vi ju åka från Tinos till Ikaria i sommar....Vi såg aldrig den rutten i somras..Kallisti ferries såg vi aldrig i hamnen..Jag skulle reagerat direkt..men alla andra färjor såg vi!
Tänk då blir det kanske TRE öar ändå!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 18:52
Celbes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Kallisti ferries kör Ikaria - Tinos, sommartid.
Ja, jag såg det nu när jag var inne på deras hemsida. Har inte tänkt på det tidigare för jag har bara kollat på hur den gick till/från Fourni. När den här färjan dök upp sommaren 2007 tror jag att den gick om Paros och hade inte Mykonos/Tinos på rutten. Men om den går så här nästa sommar också, går det ju att få till riktigt bra kombinationer.

Då går det ju, tekniskt sett, att få ihop det men jag tycker det blir en ö för mycket på två veckor, om man nu vill ha med Astypalea också. I så fall får det bli ett snabbt besök på Naxos .

Celbe
Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 19:12
Beas avatar

Detta ska verkligen undersökas! Ja, och Naxos hoppar vi gärna över denna gång. Det vore ju fantastiskt nog att få till antingen Donoussa + Astypalea eller Ikaria + Tinos. Jag har för mig att det går att "skarva" ihop en resa via paros från Donoussa också, vidare till Tinos alltså. Jag tror att vi undersökte det under luffen 2006.

Tack för svar!
Bea
Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 19:29
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Astypalea är inte heller så lätt att ta sig till och det är ofta ankomst mitt i natten.
Går det inte inrikesflyg till Astypalea?

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 20:33
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Enligt informationen på Kalimera ska det finnas det. Kanske ett altenativ. Beror ju på hur ofta de flyger också, och i förhållande till när man landar. Antar att det är Olympic som flyger dit?
Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 08:41
Celbes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jovisst, det gör det men vi har aldrig fått det att passa med vår ankomsttid till Aten. Planet går redan vid lunchtid. (Alternativet är att landa mitt i natten/tidig morgon i Aten och invänta planet men det har inte känns som något för oss.) Man kan flyga från Rhodos också (via Kos och Leros). Det är möjligt vi kan få det alternativet att klaffa nästa sommar.

Celbe
Svara med citat
Gammal 2009-02-20, 13:46
Beas avatar

Nu är rutten lite förändrad, men beror till stor del på hur färjorna kommer att se ut. Det är ju troligt att vi "måste" ändra planer igen! Hur som helst tänkte vi oss en nattfärja till Fourni för att sedan fortsätta med Ikaria, och avsluta med Tinos. Det känns som en härlig rutt. Men som sagt, med 115 dagar kvar till avfärd kan det ju komma att ändras igen... Läääängtar!!! i snöyra och massor av minus!
Bea
Svara med citat
Gammal 2009-02-20, 16:51
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Nu är rutten lite förändrad, men beror till stor del på hur färjorna kommer att se ut. Det är ju troligt att vi "måste" ändra planer igen! Hur som helst tänkte vi oss en nattfärja till Fourni för att sedan fortsätta med Ikaria, och avsluta med Tinos. Det känns som en härlig rutt. Men som sagt, med 115 dagar kvar till avfärd kan det ju komma att ändras igen... Läääängtar!!! i snöyra och massor av minus!
Bea
Nästan exakt som vi har tänkt oss! Antingen flyger vi till Samos och sen till Ikaria + Fourni, eller så flyger vi till Aten och sen till Fourni, Ikaria och Tinos!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25.