Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-19, 15:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sikinos

Läste Jannes Grekland runt där dag 81-83 är från Sikinos. Var där i början av juni 2007 och trives ganska bra men visst är det litet, mycket stilla och lugnt vid den tiden på sommaren. Tänkte att hit åker jag kanske inte igen men när jag nu läser om ön igen så klättrar den faktiskt på min egen ö-återvändarlista. Vi var sju som klev av färjan och minst hälften var greker. Ordnade boende direkt med gamle Tassos och hans son som körde lokabussen den dagen släppte av mig på trappan till boendet. Åkte dit med en skorv från Ios. Kanske var det Arsinoi eller något annat gammalt från den kategorin båtar.

Det blev tre fina dygn på ön och jag fick bästa rummet hos Tassos för en billig penning. Enkelt men ganska stort och fint med bra utsikt från balkongen.
En sak har Sikinos och det är ö-världens finaste återvinningsstation. Rent och snyggt är det också på ön och inget skräp som blåser runt benen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 16:55
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Sikinos

Det är härliga beskrivningar från både dig och Janne! Sikinos verkar påminna lite om Folegandros som vi besökte i somras även om antalet turister inte går att jämföra. Mysigt!
Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 09:03
Eva Ls avatar

Det bor inte så mycket folk på någon av öarna och båda har en mycket vacker Chora. På Folegandros bor det runt 700 personer och på Sikinos ca 200

I lågsäsong är det inte många turister på Sikinos och tavernorna uppe i Chora har inte alltid öppet. Det var verkligen tomt uppe i Chora på em. De charmiga gränderna får man ha för sig själv men på två små ställen gick det att äta lite eller att få något att dricka. Det ena stället var gammalt och traditionellt inrett och det andra modernt men mycket mysigt med underbara hembakade bakverk.

Jag åt en förfärlig lammrätt på en taverna med världens kanske vackraste utsikt över havet så nästa gång blev det de små ställena i gränderna som fick besök av mig. På Rockcafé i hamnen fanns det fem mysiga katter, gott vin och ungsbakad feta det fick räcka ibland.

När jag kom till Folegandros med mina nyfunna vänner fran andra sidan jorden upplevde vi ett myllrande folkliv och det kändes riktigt stort. Alla som varit på Folegandros vet ju hur väl lokalbefolkningen blandas med turisterna uppe i Chora där grekiskt vardagsliv går hand i hand med besökare från alla jordens hörn. Just den mixen är för mig helt underbar. Kan fortfarande med glädje minnas en trevlig eftermiddag med kanske lite väl mycket ouzo för några av oss där vi från flera världsdelar möttes och pratade om våra hemländer och vardagen där hemma. Kvinnan som drev en stor turistanläggning i Sydafrika var oerhört fascinerade att lyssna till. Jag som reste ensam på den här resan hade verkligen tur som träffade så många trevliga människor. Har ofta upplevt när jag rest ensam att det är på de små ställena där människor från många länder möts som det är lättats att få kontakt med andra för att träffas över ett glas eller en enkel måltid.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 13:04
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Lite bilder från Sikinos. Tagna för ett tiotal år sedan och konverterade från Dia till JPG. Kvalitet ej den allra bästa.

Bilder från byn uppe på höjden där gubborkestern spelar var kväll samt även bilder från hamnen. Lägg märke till vattenbilen. Ja, alltså åsneföljet som var morgon såg till så att hotellets lilla cirtern fick påfyllning...

http://www.sendpix.com/albums/08112004/2453m2mwmq/

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 14:13
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Fina bilder, Arne! Vilket år är de tagna?

Landskapet med terassodlingar påminner också om Folegandros. Otroligt vackert i mina ögon, men andra kanske ser det som trist och enformigt. Till sommaren blir det inte den delen av övärlden för oss, men ett annat år kanske...
Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 14:25
Eva Ls avatar

Jag gillar också de här terasserna som är fantastiskt vackra i mina ögon. Undrar om inte bilden där Birgitta sitter är från tavernan med den otroligt fina utsikten där jag fick en riktigt trist lammrätt. Tavernan med musikerna var dock stängd under mina dagar på ön.

Kvinnan som äger det mysiga stället med de underbara bakverken berättade för mig att de kände en svensk familj som köpt ett hus på Sikinos och att de besökte ön varje år.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 16:21
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Jag vill minnas att det var 1998 vi besökte Sikinos.

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 08:55
Eva Ls avatar

Stigen som Janne berättar om i dag 85 fick jag hjäp att hitta av en man från Chora. Gick en bit i det mulna vädret men när regnet kom gick jag hem och la mig i sängen med en god bok. Det var inget häftigt regn som det jag hade varit med om några dagar tidigare på Ios men tillräckligt för att bli blöt och kall i det underliga junivädret. Ovanligt med så mycket regn i cykladerna i juni. Ser också att ön trots sin karghet var betydligt grönare på mina bilder än på Jannes bilder som är tagna senare på sommaren.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:44.