![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nyfiken på vilka fem bästa skönlitterära böcker du läst under året.
Förutom nyfiken även med baktanken att själv få läs- och julklappstips. Proxy |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg er så dårlig på å huske titler, men her er noen (har lest dem på engelsk, men de finnes vel på svensk?):
Disgrace, J.M Coetze. Sterk fortelling om far og datter i Sør-Afrikansk villmark. Coetze er for øvrig nobelprisvinner, men om det skremmer noen vil jeg legge til at boken er lettlest. The Woman in White, Wilkie Collins. En av verdens første kriminalromaner (1860). Spennende, med flere fortellerstemmer som til slutt gir et bilde av sannheten. On Cesil Beach, Ian McEvan. Et brudepar, en mislykket bryllupsnatt, om spenninger og misforståelser mellom to unge mennesker. Angela's Ashes, Frank McCourt. Irsk armod, handler om forfatterens oppvekst, hjertevarmt og oppriktig fortalt. Dark places, Kate Grenville. Fører deg "inn i hodet" på en streng, selvgod mannsgris, foregår i Sydney sent på 1800-tallet. Oppfølgeren Lilian's story, om hans datter, er også meget bra lesing. Senast redigerad av Admirala den 2008-12-02 klockan 11:49. |
|
||||
|
||||
![]()
En av mina favoriter just nu är Guernseys litteratur- och potatisskalssällskap
av Mary Ann Shaffer. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Just nu har vi alla böcker nedpackade i flyttkartonger, så jag kan inte kasta ett öga i bokhyllan direkt, men om jag gräver i minner finner jag dessa böcker!
![]() Sorgmantel, Unni Lindell - Jag älskar hennes böcker. Flyga drake, Khaled Hosseini - Iofs ingen nyhet, men väldigt bra. Tyskungen, Camilla Läckberg - Kanske den bästa jag läst i år! Pojke försvunnen, Anna Jansson - Hon skriver lite "enklare" än Unni Lindell men man är fast ändå! ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Måste bara få rekommendera Johan Theorins Skumtimmen. Oerhört spännande och fantastiskt bra. Ett riktig sträckläsarobjekt!
Tack för tipset, Janne! /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
ÅH! Skumtimmen, den glömde jag helt bort! Hans andra bok, Nattfåk som kom ut i höstas är ännu bättre!
|
|
||||
|
||||
![]()
Kul att du gillade den!
Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Köpte Skumtimmen idag. Frågade expediten om hon hade läst den, svaret blev "Nä, jag vågar inte!". Är den så ruggig?
Proxy som sedan vandrade ut i dimman ........... |
|
||||
|
||||
![]()
Mine siste leste bøker er :
Fars krig - av Bjørn Westlie Meg eier ingen - av Åsa Linderborg Øya - av Victoria Hislop Kreta - av Antony Beevor Fire fantastiske bøker! Astri ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har just läst färdigt Nattfåk.
Att den fått pris som bästa deckare förvånar mig inte ett dugg. Johan Theorin förnyar med denna ytterligt välskrivna bok hela genren. Hans tidigare bok Skumtimmen är bra men Nattfåk är bättre. Köp, läs och njut. Om ni törs vill säga!! /pawik |
|
||||
|
||||
![]()
Gillade Skumtimmen skarpt! Nattfåk ska jag ta med på nästa resa, om jag vågar.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I år har jag nästan bara läst om. Det hela började visserligen med att jag till slut plöjde mig igenom Don DeLillo´s "Under Jord", en tegelsten på niohundra sidor kompakt text. Boken spänner över större delen av den amerikanska efterkrigstiden och är ett komplett mästerverk.
När den väl var klar var jag tvungen att läsa om en av de andra "stora amerikanska romanerna": Joyce Carol Oates "Blonde". Ett fritt tecknat porträtt av Marilyn Monroe, så bra att enbart denna borde räcka för att förära Oates Nobelpriset. Sen är jag då något dualistisk i mitt läsande, dessa båda böcker är oerhört krävande och stora, så jag kände för något "mindre". Och då bar det sig inte bättre än att jag för andra eller tredje gången hetsläste mig igenom nästan hela Stephen King´s magnum opus "The Dark Tower" ("Det mörka tornet" i svensk översättning, sjätte boken "Susannahs sång" kom nyligen ut i svensk översättning. Sju böcker, sex har jag hunnit med så här långt, den sjunde och avslutande har jag sparat till kretaresan nästa vecka. King är ju mest känd för skräck, men det är i den här serien, och i nästa bok jag läste, som han verkligen kommer till sin rätt. Nästa är då "Hjärtan i Atlantis", en nostalgitripp om förlorad oskuld, kärlek och längtan. Troligtvis den bok som tillsammans med ovan nämnda serie har berört mig mest i mitt liv. Boken består av fyra historier som knyts ihop på ett väldigt vackert sätt. Den första storyn gjordes det en film på med Anthony Hopkins i en av huvudrollerna, klart sevärd. Och så har jag läst Isabel Allendes "Zorro - så föddes legenden", en härlig skröna av en enastående författare. Nu står jag lite mellan böcker. Lyssnar mycket på ljudböcker i mp3-spelaren, men inflödet har sinat lite där... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Oj, VILKET INTRESSANT ÄMNE!! Här kan jag ju verkligen själv få tips på bra litteratur!! Jag som alltid vill ha minst 1 eller 2 böcker igång....de fem bästa SENASTE böckerna....svårt..man läser ju hela tiden...och en del är bra..och en del mindre bra...
men: JOHAN ARVIDE LINDQVIST: LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN -en totalt oväntad vampyr thriller.. HÅKAN NESSER : MÄNNISKA UTAN HUND- Nesser ändrar sin berättarstil helt (i motsats till sina tidigare deckare)i detta intressanta familje drama... JENS LAPIDUS : ALDRIG FUCKA UPP-stockholm tonight...som du (förhoppningsvis)inte sett det.... JAN GUILLIO : MEN INTE OM DET GÄLLER DIN DOTTER..intessant nutids historia...eller??... PETER ROBINSSON : KALL SOM GRAVEN-min favorit engelska deckare just nu...han har en radda ned bra deckare innan... HENNING MANKELL : ITALIENSKA SKOR-sveriges bästa författare överträffar sig själv i denna berättelse om livet!!...alla kommentarer är givetvis min egen åsikt, och man kan självklart ha andra åsikter om dessa ![]() Senast redigerad av daga den 2009-05-23 klockan 19:59. Anledning: ej avslutat ämne |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Jag har läst en bok i år, på Teneriffa i januari. De omlevande hette den. Väldigt intressant och fängslande i början sen blev det mest tjatigt! Jo, så har jag läst 1:a klass guide om Lissabon i påskas |
|
||||
|
||||
![]()
Mons Kallentoft: Sommardöden, läste jag i förra veckan på Kreta. Nattfåk är spännande och bra, Sommardöden är ruggig mycket bättre!
![]() ![]() Mvh. lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
![]()
Mons Kallentofts båda två är väldigt bra, hoppas hans senaste kommer i pocket inom kort, men det är nog att hoppas på för mycket.
// Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Detta är typ min favvo-sysselsättning överhuvudtaget (förrutom mina stunder framför kalimera.nu)
![]() Har nyligen läst ut Åsa Larssons "till dess din vrede upphör" och den sträckläser man. Nu i helgen läste jag Stieg Larssons "män som hatar kvinnor" och den är också svår att släppa ![]() K |
|
|||
|
|||
![]()
Oj, jag glömde Liza Marklunds "Nobels testamente", "livstid" och "en plats i solen". Den sistnämnda är väl (tycker jag) inte lika bra som de två första....
K |
|
||||
|
||||
![]()
Omläsning för min del: Jonathan Kellerman; Billy Straight, Tolkien:The Lord Of The Rings, Eyvind Johnsson: Spår förbi Kolonos, Jaques-Yves Cousteau: Bläckfiskar, Barry Unsworth: After Hannibal
Tack till turister som lämnar böcker ! |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är inne i en deckarperiod just nu, och jag formligen slukar böcker eftersom jag har en bit till jobb. Helsingborg - Köpenhamn. MEN... Åsa Larsson, Stieg Larsson, Karin Wahlberg, (alla är underbart bra), sen är det några skånska deckarförfattare som Bodil Mårtensson och Willy Josefsson, utspelar sig i Helsingborgsmiljö, resp. Ängelholmsmiljö. Nattfåk skall med till Skiathos liksom Sommardöd, som jag efter inläggen här, knappt kan bärga mig till. Några danska deckarförfattare som Sara Blædel (översatt till svenska) och Elsebeth Egholm också underbart bra, inte att förglömma Jo Nesbø. En helt annan genre bigrafi, då skall man läsa "Cornelis" och "Min pappa heter Stikkan", som faktiskt gjorde så att jag grät. Trevlig semester, det skall jag ha om 56 dagar, puh, vad tiden kryper fram.
|
![]() |
|
|