Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-27, 18:57
anna.humor anna.humor är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009
Standard Rhodos

Hej!
Är det någon som möjligen vet om butiken Alex VIN O SPRIT central finns kvar i Gamla stan . Han fanns där på 80-talet. Var där nere 12 gånger så man lärde ju känna till butiken. Alex gjorde egen likör det var bara o säga vilken smak man ville ha då ordnade han detta. Killen pratade flytande svenska.
Hoppas på svar
Anna
Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 10:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av anna.humor Visa inlägg
Hej!Är det någon som möjligen vet om butiken Alex VIN O SPRIT central finns kvar i Gamla stan .
Där handlade jag i slutet av 70-talet. Han fyllde vinflaskor med likör så att man kunde ta med sig mer hem än vad man fick enligt reglerna. Det var spännande på den tiden.
Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 23:03
bibben1 bibben1 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

HEJ!!
Jag brukade vara på Rhodos på 80-talet och köpte sprit i vinflaskor....den affären låg i Gamla Stan, vet inte vad den gatan heter men det va en parallelgata till den "stora"gatan,den heter väl Soukrates om jag kommer ihåg rätt!!! I riktning mot utgången till Mandraki!

Ska till Rhodos i september,Måste kolla om affären finns kvar!!!
BRITTIS
Svara med citat
Gammal 2009-01-30, 12:21
PA PA är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Hej Alla

Alex Vin & Sprit låg mitt uppe på Sokrates gatan förbi fontänresterna strax innan backen på vänster sida (näsan mot Sliman II moské). Alex flyttade sedan därifrån till en större butik och var den låg det har jag glömt (men jag tror det var en liten bit längre ner på Sokratesgatan).Men numera äger Alex och hans fru Maria Art Center som ligger på gatan från Symi platsen som leder in i gamla stan. Det är bland de första butikerna som ligger på vänster sida.

Helt rätt han fyllde likör på vinflaskor , lite spännande för oss "kontrollerade svenskar". Dessutom var han på den tiden mycket duktig på svenska.

Ha en go helg

PA
Svara med citat
Gammal 2009-01-30, 18:45
PA PA är inte uppkopplad

Hej
Sorry, det gick att misstolka det förra inlägget!

Givetvis menar jag Symiplatsen i gamla stan vid ingången från Mandraki hamnen. Sedan in genom den andra muren,strax före Riddargatan är ni framme, butiken ligger på vänster sida.

Nu är jag hemma och har hittat adressen, Art Center 42 Apellou st - 15 Museum Square.

Nu hoppas jag att det inte går att missa

Den som hälsar på hos Alex, kan hälsa från PA, när jag var "trogen" Rhodos hade vi många härliga stunder tillsammans runt om på ön. Det var Alex och hans kompisar som lärde mig att äta grekisk mat redan andra kvällen jag var i Grekland och på Rhodos 1973! De döpte mig till Mr Melitzanes (aubergin) eftersom jag älskar stekta auberginskivor med tomatsås (Melitzanes tiganites me salsa).

Årets ö-luff börjar ta form, start på Rhodos där vi sedan åker till de små öarna runt Rhodos, Förhoppningsvis kommer jag att träffa Alex och Maria i sommar

Ha en go helg

PA
Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 10:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Alex Vin & Sprit låg mitt uppe på Sokrates gatan förbi fontänresterna strax innan backen på vänster sida (näsan mot Sliman II moské). Alex flyttade sedan därifrån till en större butik och var den låg det har jag glömt (men jag tror det var en liten bit längre ner på Sokratesgatan).
Stort tack för info PA!
Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 20:02
Angeliki Angeliki är inte uppkopplad

Hej du !
Alex finns tyvärr inte kvar. En annan som varit där miljoner gånger och bott där i en del år vet gott och väl vem han var. Han märkte om flaskorna så att det gick som LÄTT vin istället för Stroh Rom. han var en riktigt härlig man.
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 10:53
PA PA är inte uppkopplad

Hej alla

Lite mer info om Alex Vin och Sprit.

Här kommer skannade foton från Alex Vin och Sprit på Sokratesgatan 139.
Översta bilden är från 1973, den undre från året efter eller -75.

På den undre bilden är det Alex (Hohos) som står överst och Pantelis Chrissochos (han hade juveleraraffär alldeles ovanför Alex butik, numera har han butik i Faliraki). Flickorna gick inte säkra i dessa tider...

//PA

Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:31.