Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-30, 10:38
Relativity Relativity är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Underbara Korfu 2008 - Vart far vi 2009?

Hej Alla!

De sista dagarna i juni åkte jag och min flickvän på våran första gemensamma semester till Korfu, närmare bestämt Agios Gordios.

Det var helt underbart med alla natur, sköna mysiga by och alla sköna mopedturer i bergen. Vi besökte det tropiska Paleokritsa, vandrade i den mysiga huvudstaden Kerkyra(Korfu stad). Vi tog mopedturer bortanför Makadres i bergen och njöt av utsikten och all fantastisk miljö. Vi stannade till vid olika olivodlingar och små bönder som sålde vin, olivolja och kryddor.
Det var en fantastisk vecka och nu vill vi upprepa detta i år igen. Men Korfu är vi klara med. Vart ska vi resa i år? Vi är inte ute efter barer eller klubbar, bara en fin sandstrand, restauranger, möjlighet att hyra moped och åka på någon tur och inte alltför mycket turister. Det var väldigt lugnt och skönt på Korfu.
Vi har tittat lite på Zakynthos och staden Tsilivi. Ön verkar jätteskön, grön och höga berg. Men själva staden Tsilivi verkar lite turistig.

Vi har även börjat snegla på Parga och dess mysiga omgivningar och trevliga utflykter.

Sen har vi sneglat på Kreta, men vi vet inte var vi isåfall skulle bo någonstans.

Har ni någon ö/stad ni rekommenderar. Vi kommer troligen boka resan via apollo eller fritidsresor då vi har lite checkar där.

Är tacksam för all hjälp vi kan få.

Mvh
Andreas

P.S.
Ska försöka göra klart vår reseberättelse från Korfu juli 2008, nästa vecka.
Svara med citat
Gammal 2009-01-30, 13:21
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006
Standard Sv: Underbara Korfu 2008 - Vart far vi 2009?

Kan varmt rekommendera Parga. Extremt mysig stad (kanske den mysigaste i Grekland), fina restauranger, fina stränder, fina omgivningar och bra möjligheter till utflykter och inget röj.

Tror även att ni skulle kunna gilla Lassi på Kefalonia.

Om ni är inne på Kreta kan jag rekommendera den lilla byn Agia Pelagia ett par mil väster om Heraklion.

-Om ni kan tänka er att inte åka charter, utan på egen hand kan jag rekommendera byn Batsi på ön Andros. Finns knappast bättre ställe att åka på tu man hand. Denna ort fanns förr i tiden i Apollos reseprogram men är sedan flera år borttagen.
Svara med citat
Gammal 2009-01-30, 21:18
lemon lemon är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej!
Har samma goda intryck av Korfu som ni har.
De öar som vi sedan trivts bäst på är Naxos och Skiathos. Fantastiskt fina stränder, vilka kan nås med moped, bil eller buss. Såväl Chora på Naxos som Skiathos stad är trevliga och vi kan varmt rekommendera dessa båda öar.
Har sett för lite av Kreta för att fångas av ön. Bodde i Platanias, vilket vi upplevde som rätt charmlöst, men Elafonissi, dit vi tog bussen, är förvisso ett makalöst vackert ställe.
Lycka till med planeringen och resan!

/lemon
Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 15:06
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Kan rekomendera Kefalonia, Samos, Thassos och Lefkas. Det är härliga öar att åka runt på tycker jag. Mycket att se och härliga stränder och byar. I år blir det Karpathos för vår del.
Lycka till med planeringen!
Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 18:17
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Naxos, såklart!
Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 20:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Gillar Du Korfu så gillar Du Lefkas, Ithaka , KEFALONIA .....Parga och TINOS!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 09:15
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Rethymno på Kreta + hyrbil några dar= perfekt
Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 11:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Relativity Visa inlägg
Vi har tittat lite på Zakynthos och staden Tsilivi. Ön verkar jätteskön, grön och höga berg. Men själva staden Tsilivi verkar lite turistig.
Efter att ha läst om er resa till Korfu kan jag bara säga att Tsilivi inte passar er alls. Åk någon annanstans.

Citat:
Vi har även börjat snegla på Parga och dess mysiga omgivningar och trevliga utflykter.
Parga är fantastiskt, men är väldigt turistiskt, så om ni inte vill träffa så många andra turister går Parga bort. Men omgivningarna och de extemt intressanta utflykterna kan kanske överskugga det.

Citat:
Sen har vi sneglat på Kreta, men vi vet inte var vi isåfall skulle bo någonstans.
Paleochora på södra Kreta är inte dumt.

Citat:
Har ni någon ö/stad ni rekommenderar. Vi kommer troligen boka resan via apollo eller fritidsresor då vi har lite checkar där.
Lassi på Kefalonia kanske skulle passa? Eller varför inte Agios Nikitas på Lefkas?
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 11:55

Tack för alla svar! Vi uppskattar dom jättemycket

Vi håller fortfarande på att surfa på detta forumet och på charterbolagens hemsidor.

Vi hade faktiskt sneglat på kefalonia, men nu har det visat sig att de flyger bara dit från Kastrup 2009. Just nu siktar vi på att flyga från landvetter.

Parga ligger högt på listan, även ifall det inte finns någon härlig bra sandstrand i parga stad, utan man måste åka båttaxi dit. Någon som vet vad det kostade, ungefär?

Sedan har vi kollat på lefkas, men det verkar nästan bara finnas rimligt dyra hotell i Nidri? Vad anser ni om den staden, folk har gett den ganska dåliga betyg tillsammans med dess strand.

Skiathos blir lite dyr för oss, även om det hade varit trevligt att åka dit. Antar att det har med mamma mia filmerna att göra?

Vi har sneglat på Thassos och Naxos men transfertiden känns väldigt lång och det känns som man förlorar mycket genom båtresor och sånt. På en längre semester så skulle jag definitivt åka till något av dom öarna.
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 17:13
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Thassos har inte alls lång transfer. Ca 15 min. från flygplats till hamnen och sen bilfärja över till ön ca. 40 min. hur smidigt som helst! Färjorna går fram och tillbaka hela dagarna = ingen väntetid.
Kan absolut rekomendera Thassos som dessutom är en av de billigaste öarna både att bo och leva på!
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 18:44
Lillis Lillis är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Håller med Lissi. Men glöm Tsilivi,var där i somras och det är rätt så turistigt. Tsilivi är väldigt bra när man åker med barn,men annars kan man vara utan det stället! Stranden ska ha grön flagg (tror jag det heter),men mer nedsmutsad strand o badvatten får man leta efter. Plastpåsar o fimpar låg och flöt i vattnet i Tsilivi.
Parga är också rent för turistigt med hög prisnivå på restaurangerna.
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 20:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Parga ligger högt på listan, även ifall det inte finns någon härlig bra sandstrand i parga stad, utan man måste åka båttaxi dit.
Det finns faktiskt en helt okej strand i själva Parga, der ser ut så här:

Annars är det gångavstånd till Valtos beach, och till Lichnos beach. Det tar en stund att gå, men är väl värt "besväret".

Citat:
Sedan har vi kollat på lefkas, men det verkar nästan bara finnas rimligt dyra hotell i Nidri? Vad anser ni om den staden, folk har gett den ganska dåliga betyg tillsammans med dess strand.
Stranden är ingen höjdare och byn är hör inte till övärldens vackraste, men det gäller många byar bland de joniska öarna (jordbävning 1953).
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 08:59

Tack för alla svar!

Vi har tänkt igenom det hela och vi börjar sikta mot Skiathos.
Vi har ju hört att det ska vara dyrt att både åka dit(i år iallafall) och leva där. Men vi passar nog på att åka dit i år ändå.

Vi gillar att köpa saker, gärna lokala viner och sånt. Finns det någon vingård på skiathos?

Några andra råd om Skiathos?

Eller har ni kanske någon motiverande för oss att besöka Parga i år istället?

Tackar på förhand
Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 10:31
Rhodos-96s avatar
Rhodos-96 Rhodos-96 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Ser att ni förmodligen bestämt er redan.......men måste bara tipsa om en nästan "bortglömd ö" nämligen Lesvos(Lesbos)/Mytilini .
Dit reste jag & min man för 2 år sen & tänk att man "missat" Greklands 3:e största ö??!!
Vi bode i en charmig liten by som heter Agios isidoros som ligger bara ca 1km ifrån en otroligt charmig liten pärla vid namn Plomari där större delen av hela öns befolkning bor.
detta innebär oxå att det är fler invånare än turister på gartor & restauranger. riktigt mysigt enligt min mening.
Vi hyrde vespa hela veckan & körde tot 48 mil( skav i rumpan kan jag erkänna)
En helt underbar resa!
Har du nån mail adress så kan jag maila bilder vid intresse!
Absolut ingen dyr ö(ellerby snarare) förmodligen dyrar e tex Petra eller Molivos som är mer turist orter!
Ett starkt tips från en Greklands älskare!!
Lycka till! / B
Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 11:56
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Hej Rhodos-96,
Jag och min gubbe funderar på just Agios Isodoros till hösten. OM du skulle vilja vara så jättesnäll att maila några kort från Lesvos skulle jag bli jätteGLAD !!! Min mailadress är: marika.linden@swipnet.se.
Tack snälla du på förhand!
Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 13:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Hej Rhodos-96,
Jag och min gubbe funderar på just Agios Isodoros till hösten. OM du skulle vilja vara så jättesnäll att maila några kort från Lesvos skulle jag bli jätteGLAD !!! Min mailadress är: marika.linden@swipnet.se.

Det skulle faktiskt jag också kunna göra. Vi var också i Agios Isidoros och Plomari för 2 år sen. Har en del trevliga foton jag kan dela med mig av.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 16:05
Rhodos-96s avatar

Ska jag gärna göra. Blir ikväll då för nu är jag på väg till stallet & sen hem till mina 4 barn & så är det time för alla fredagsbestyr
/ Kram sålänge

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Hej Rhodos-96,
Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 17:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Kan ni inte starta en tråd:Bilder från Lesvos??
Jag är jätteintresserad av den ön efter att både läst boken "Ett nytt liv vid vägens ände" och hört bokprat med författarna till denna bok, ett Lundapar, som köpt hus i Sigri på Lesvos
Vi är nog många som vill se bilder från denna lite bortglömda ö....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 17:57
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Hej Hasse och Rhodos-96,
Vad snälla ni är!! Var fotona än dyker upp, jag "hänger på låset" (och är nog inte ensam om det heller...). OM ni gör en ny tråd, säg gärna till.
Ha det så bra, det är kul att man får så snabb respons i det här forumet!
Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 10:52
Rhodos-96s avatar

Hej Hasse!
Vilken mån var ni på Lesbos då?? Vi var där sista dagarna i maj & några dar in i juni om jag inte minns helt fel Kanske var vi där samtidigt?/ Bella
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Det skulle faktiskt jag också kunna göra. Vi var också i Agios Isidoros och Plomari för 2 år sen. Har en del trevliga foton jag kan dela med mig av.

Hasse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:58.