Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-10, 09:32
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Beställa mat på taverna...

Hej på er!

De gånger vi har rest till Grekland brukar vi äta på olika tavernor. Maten är ju gudomlig! Vi har haft för vana att beställa en portion per person åt gången. Dvs var och en äter sitt. Förutom tsatsikin som vi brukar dela på (två pers).

Förra hösten tillbringade vi på Kreta och åt ofta bland lokalbefolkningen. Vi märkte att särskilt grekerna (vet inte om det är så vanligt bland turisterna) beställde t ex en stor skål med friterade potäter, en skål med sallad, en tallrik med fyllda grönsaker samt ett fat med souvlaki. Till var och en dukades ett tomt fat och var och en fick ta för sig utav allt.

Jag gillade det här! Det såg väldigt trevligt ut! Är detta något som grekerna gör för det mesta eller... Kan ni berätta som är mer insatta i kulturen. Nästa gång vi ska åka kommer vi att vara fyra personer och det skulle vara trevligt att äta på det här sättet. Hur beställer man så och kostar det mycket mer än ifall alla skulle äta varsin potion (t ex förrätt + huvudrätt)?

Jag ser framemot svar

Mvh P
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 10:38
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Beställa mat på taverna...

Det er slik grekerne spiser når de går ut. Maten er felles, alt deles på. Dette med forrett og hovedrett er ikke så viktig, ofte bestilles det for eksempel fire - fem - seks forretter, et lass med poteter og en - to -tre hovedretter til fire personer. Maten spises etter hvert som den kommer på bordet, enten den er en "forrett" eller en "hovedrett". Og det koster ikke mer, man betaler for det man bestiller uansett.
Det er virkelig en hyggelig måte å spise på, og det er en flott måte få mange ulike smaker i løpet av et måltid.
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 10:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ha ha, så gjorde Skrikis och jag ofta när vi var nere på Karpathos sist. Kyparna på våra favoritrestauranger brukade fråga: "Ska ni äta som greker idag, så jag ska bära fram ett extra bord?"

Som sagt, ett utmärkt tillfälle att få prova på massor av olika rätter. Rekommenderas verkligen!

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 10:50

Tack, Admirala! Ja, det låter trevligt och så roligt att kunna få smaka på så många fler rätter än det du har på ditt eget fat. Det blir på något sätt en helt annan gemenskap kring maten. Har tittat med beundran från sidan och tänkt att så vill jag också äta på nästa resa.

Trevlig fortsättning på dagen!
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 11:10

Ja Karin, det kan nog behövas ett bord till för borden är mysigt minimala i grekland. Vad man börjar längta efter maten där borta...

Mvh P
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 19:51
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Absolut bästa sättet att beställa mat på..Vad har Ni?..vi tar lite sånt..och lite sånt...helt underbart(längtar ner)
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 20:50

Ja, jag längtar jag med. Det bara vattnas i munnen när jag tänker på fyllda tomater, saganaki, tsatziki...ett billigt men ack så gott vin till
mathälsningar-P
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 21:01
Ernie Ernie är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Ja, det er sånn vi bruker å gjøre det også! I fjor fant vi en utmerket mezerestaurant på Karpathos, og vi bestiller mange småretter og absolutt ingen hovedrett. Man blir mer enn nok mett av å dele på mange små. Nam, som jeg gleder meg til å komme tilbake til favorittrestauranten min!!!
Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 08:24

Meze-rätterna hör även till våra favoriter

Mvh P
Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 09:26
monica monica är inte uppkopplad

Så här bjuder man även hemma i grekiska hem, många olika rätter, aldrig en tallrik med bara en huvudrätt.

Nej, det äts friskt från alla tallrikar.

Hade några vänner hemma i lördags, det kan bli att man står och lagar mat hela dagen
Ibland kan det bli jobbigt för fantasin tryter men man får improvisera.

Man brukar börja med Whisky eller vin och lite nötter till när gästerna kommer.
De brukar komma vid 9 tiden på kvällen.

Vid 11 plockas alla smårätter fram sedan äter man i timmar, någon efterrätt brukar inte förekomma i min bekantskapskrets. Men är det namnsdag brukar tårta finnas med

En huvudtallrik är ju ganska tråkigt egentligen, den tar ju slut så fort när man sitta i timmar och plocka lite i taget från alla tallrikar.

En grek dricker ju aldrig om han inte har något att äta till, undantaget Whisky då med lite olika nötter till.

Monica
Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 10:43

Tack för det, Monica! Intressant att läsa om hur det är för dig som bor "där borta". Ja, och man äter ju väldigt sent. Mysigt! Tungt blir det hur som helst med att tillreda all mat.

Mvh P
Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 09:35
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Vad gott det låter med alla de där mezerätterna... mmmm. Vi skulle äta lite mera så här hemma i Sverige också. Varför bara till jul och påsk?? Det är ju ett jättebra sätt att umgås på. Istället för alla dessa chips, godis, mm som vissa dukar upp till en festkväll.
Det händer ibland här hemma att jag gör några smårätter bara för att jag tycker det är så gott med lite olika rätter att ta av. Då kan det bli blandat svenskt och grekiskt vilket jag tycker går alldeles utmärkt.

//Monica S
Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 18:59
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Vad gott det låter med alla de där mezerätterna... mmmm. Vi skulle äta lite mera så här hemma i Sverige också.

//Monica S
Jag gör ofta så när vi blir många till middan( eller bara för familjen för den delen), lite lamm i ugnen, sallad, tzatiki,fetaoströra,auberine i ugnen mm mm. Mums
Försöker testa nya saker varje resa som sen får inspirera här hemma i väntan på nästa tur, hur ska man annars klara sig?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.