|
||||
|
||||
Tips på trevlig ö
I slutet av september åker vi på en höst resa till Grekland. Vi har bokat flyg till Athen ToR och skall vara borta 6 dagar.
Skulle gärna vilja ha tips på en trevlig ö, nära Athen ( max 2 timmars båtresa). Vi vill ha bad, trevliga upplevelser samt lite vandring. Kan forumet bidra på några bra tips? Tobbe |
|
|||
|
|||
Sv: Tips på trevlig ö
Hva med Kea? Den har alt du ønsker, inkludert flotte vandringsstier. Vi bodde i hovedstaden, for den har så mye sjarm, men det finnes koselige småbyer ved kysten/strendene også.
Og selvsagt Nafplio, som riktignok ligger på Peloponnes, der er det masse opplevelser i selve byen og i området rundt. Du finner masse om begge stedene på forumet. Begge steder er enkle å ta seg til fra Nafplio, buss + båt til Kea, buss + buss til Nafplio. |
|
||||
|
||||
Till Sifnos kan ni åka med snabbåt på 1 h och 45 min. Strand- och klippbad, härliga vandringar, god mat och massor av fina byar! Det ända som blir svårt är var ni ska bo, det finns för många byar att välja på.... Fast egentligen spelar det ingen roll. Det är trevligt överallt.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Så synd att "alla" åker till Athen! Det finns så många öar i bl.a. Dodekaneserna som är både trevliga, "badiga" och fulla med trevliga upplevelser och vandringar! Ska jag säga, som aldrig åkt till, eller varit i Athen...! /Eva |
|
|||
|
|||
För 6 dagar skulle jag inte sitta på båt mer än nödvändigt...Ta buss till Rafina..en timme knappt sen med båt till Marmari på Evia ..buss 10 min därifrån till Karystos. Genuint, hyfsade stränder alldeles i byn, finare lite utanför .. Bra vandring upp till Castello Rosso..en ruin av en borg med magnifik utsikt över landskapet....
Jag lovar att ni skulle trivas! Vill ni annars till en liten ö så finns ju Agistri i saroniska bukten.. Lissi |
|
||||
|
||||
Någon av de Saroniska öarna tex. Poros, Egina, Hydra eller Spetses. De ligger bara en till två timmars båtresa från Pireus. Gröna fina öar med lite inbördes olika karaktär.
|
|
||||
|
||||
Tack för alla tips, nu har vi lite att läsa in oss på.
MVH Tobbe |
|
|||
|
|||
Kythnos skall vi själv besöka i sommar, det är en ö som lockat länge trots det tydligen inte är så många skandinaviska resande dit. Ön har tydligen en uppsjö av trevliga stränder och en del trevliga byar att besöka. Här följer en länk till Kythnos. Det finns expressbåtar till Kythnos från Pireus som även passerar Kea. Lycka till i ditt val!
Hälsn/PeterP Senast redigerad av Kalimera den 2009-02-17 klockan 13:32. Anledning: Otillåten länk (se regler under FAQ) |
|
||||
|
||||
Ta första bästa båt till Poros, stanna några dagar och fortsätt sedan till Hydra där ni stannar tills ni tar båten tillbaka till Pireus/Aten. Då får ni korta båtresor och ni får se - och uppleva - två mycket bra öar.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Kea är en fantastisk ö inte långt från Aten, hit är det inte många utländska turister som åker, därför möts man av en av de mest "grekiska" öarna i Kyklderna. Finns inte mycket som saknas här, dessutom är det en av de bästa vandraröarna som finns. Här kommer några "vandravybilder": Kea. Kea. Kea. |
|
||||
|
||||
Citat:
Tobbe |
|
|