Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-11, 18:46
Astran Astran är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009
Standard Santorini-Amorgos?

Hej!

20 juni landar vi på Santorini för en tre veckors ö-luff! Jag har bestämt mig för öarna Naxos, kofounissi, Amorgos och så klart en stund på Santorini. Det är första gången vi ö-luffar och det känns som bra "nybörjar öar". Nu undrar jag bara om det går att åka från Santorini till Amorgos och ta den rundan så man kommer tillbaka till Santorini från Naxos. Känns trevligare än att behöva åka fram och tillbaka mellan Naxos och Amorgos... Lyckas inte hitta några rutter mellan de öarna. Vill gärna åka från Santorini så fort som möjligt, stannar hellre där några dagar innan hemresan.

Skulle också bli jätte glad över förslag på något trevligt hotell (förutom (Honeymoon Beach) på Santorini!

Nu lääängtar jag

/Astrid
Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 23:42
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Santorini-Amorgos?

Hej!
Från och med 19 juni finns daglig förbindelse mellan Santorini och Katapola på Amorgos, avgång 12.50, framme 13.50.
Det var väl denna rutt som utannonserades inför förra sommaren men som sedan drogs in. Som jag förstår har rederiet nu två båtar till på väg från finlandstrafiken så de borde ha extra kapacitet nu för att klara allt de vill köra.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 11:59
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Astran Visa inlägg
Hej!

20 juni landar vi på Santorini för en tre veckors ö-luff! Jag har bestämt mig för öarna Naxos, kofounissi, Amorgos och så klart en stund på Santorini. Det är första gången vi ö-luffar och det känns som bra "nybörjar öar". Nu undrar jag bara om det går att åka från Santorini till Amorgos och ta den rundan så man kommer tillbaka till Santorini från Naxos. Känns trevligare än att behöva åka fram och tillbaka mellan Naxos och Amorgos... Lyckas inte hitta några rutter mellan de öarna. Vill gärna åka från Santorini så fort som möjligt, stannar hellre där några dagar innan hemresan.

Skulle också bli jätte glad över förslag på något trevligt hotell (förutom (Honeymoon Beach) på Santorini!

Nu lääängtar jag

/Astrid
Hej!
Vi gjorde nästan samma trip i fjor! Vi var på Naxos och Koufonissi innan vi avslutade på Santorini.

Precis som Janérik skriver ser det ut att gå en båt från Santorini direkt till Amorgos i år. Lite beroende på när ni landar kan ni ju hinna med den.
Ett annat alternativ är annars att göra som vi, med Naxos först. Den båten går lite senare från Santorini (15.30).
Sedan kan man ta Koufonissi och därifrån till Santorini via Amorgos, som vi då gjorde i fjor (förutom att vi inte stannade i Katapola...). Det gick nämligen en båt från Katapola till Santorini, men inte tvärtom.

Sven
Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 20:26
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Hej!
Från och med 19 juni finns daglig förbindelse mellan Santorini och Katapola på Amorgos, avgång 12.50, framme 13.50.
Det var väl denna rutt som utannonserades inför förra sommaren men som sedan drogs in. Som jag förstår har rederiet nu två båtar till på väg från finlandstrafiken så de borde ha extra kapacitet nu för att klara allt de vill köra.

Mvh Janérik
Om det är den beryktade baten vi talar om (som alla har hört talas om, men fa har sett), sa rekommenderar jag starkt att ni kolla bade en och tva ganger att den verkligen gar samt sätter in en plan B! Denna bat gar inte om det är minsta krusning pa vattenytan. Fick bittert erfara detta under batluffen 2006, da jag och min davarande köpt batbiljetter i Fira, strosat runt där hela dagen för att sedan ta taxi ner till färjan. Väntade och väntade... till slut fick vi tag i en gubbe som sa att baten var inställd. Kul. Dock fick vi tillbaka vad vi betalt för biljetterna.
För att summera: INNAN ni tar taxi ner till hamnen, kolla pa färjekontoren att baten verkligen gar! Vi fick sova pa Santo en natt, dagen efter ta färja till Naxos och sedan vidare till Amorgos, vilket vi förlorade en hel del dyrbar tid pa! Det trakiga är att om vi vetat detta tidigare hade vi kunnat ta BlueStar till Naxos samma dag som vi anlände Santo. Man lär sa länge man lever...
Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 00:04
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Fick bittert erfara detta under batluffen 2006, da jag och min davarande köpt batbiljetter i Fira, strosat runt där hela dagen för att sedan ta taxi ner till färjan. Väntade och väntade... till slut fick vi tag i en gubbe som sa att baten var inställd.
På 2006 trafikerades väl denna linje med de gamla ryska snabbåtarna som det inte finns så många kvar av nu längre. De båtar som är aktuella nu är typ http://www.faktaomfartyg.se/seajet_1_1995.htm men därmed inte sagt att det går att lita på att trafiken finns då ni ska åka.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 09:46
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Vi åkte som sagt i fjor från Koufonissi till Santo. Och det var precis som Janérik skriver en SuperJet.
Och det var långt ifrån kav lugnt kan jag säga...
Båten gick bestämt Santo-Naxos-Paros-Mykonos-Naxos-Koufonissi-Amorgos-Santo.
Tre dagar i veckan ganska punktligt
Men säker kan man naturligtvis aldrig vara...

Sven
Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 20:26
Astran Astran är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Tack för svar och goda råd, nu har jag lite mer kött på benen!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:06.