|
|||
|
|||
Santorini-Amorgos?
Hej!
20 juni landar vi på Santorini för en tre veckors ö-luff! Jag har bestämt mig för öarna Naxos, kofounissi, Amorgos och så klart en stund på Santorini. Det är första gången vi ö-luffar och det känns som bra "nybörjar öar". Nu undrar jag bara om det går att åka från Santorini till Amorgos och ta den rundan så man kommer tillbaka till Santorini från Naxos. Känns trevligare än att behöva åka fram och tillbaka mellan Naxos och Amorgos... Lyckas inte hitta några rutter mellan de öarna. Vill gärna åka från Santorini så fort som möjligt, stannar hellre där några dagar innan hemresan. Skulle också bli jätte glad över förslag på något trevligt hotell (förutom (Honeymoon Beach) på Santorini! Nu lääängtar jag /Astrid |
|
||||
|
||||
Sv: Santorini-Amorgos?
Hej!
Från och med 19 juni finns daglig förbindelse mellan Santorini och Katapola på Amorgos, avgång 12.50, framme 13.50. Det var väl denna rutt som utannonserades inför förra sommaren men som sedan drogs in. Som jag förstår har rederiet nu två båtar till på väg från finlandstrafiken så de borde ha extra kapacitet nu för att klara allt de vill köra. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi gjorde nästan samma trip i fjor! Vi var på Naxos och Koufonissi innan vi avslutade på Santorini. Precis som Janérik skriver ser det ut att gå en båt från Santorini direkt till Amorgos i år. Lite beroende på när ni landar kan ni ju hinna med den. Ett annat alternativ är annars att göra som vi, med Naxos först. Den båten går lite senare från Santorini (15.30). Sedan kan man ta Koufonissi och därifrån till Santorini via Amorgos, som vi då gjorde i fjor (förutom att vi inte stannade i Katapola...). Det gick nämligen en båt från Katapola till Santorini, men inte tvärtom. Sven |
|
||||
|
||||
Citat:
För att summera: INNAN ni tar taxi ner till hamnen, kolla pa färjekontoren att baten verkligen gar! Vi fick sova pa Santo en natt, dagen efter ta färja till Naxos och sedan vidare till Amorgos, vilket vi förlorade en hel del dyrbar tid pa! Det trakiga är att om vi vetat detta tidigare hade vi kunnat ta BlueStar till Naxos samma dag som vi anlände Santo. Man lär sa länge man lever... |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Vi åkte som sagt i fjor från Koufonissi till Santo. Och det var precis som Janérik skriver en SuperJet.
Och det var långt ifrån kav lugnt kan jag säga... Båten gick bestämt Santo-Naxos-Paros-Mykonos-Naxos-Koufonissi-Amorgos-Santo. Tre dagar i veckan ganska punktligt Men säker kan man naturligtvis aldrig vara... Sven |
|
|||
|
|||
Tack för svar och goda råd, nu har jag lite mer kött på benen!
|
|
|