Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-07, 22:18
NilssonThor NilssonThor är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Snabbast/bäst från Atens flygplats till Pireus?

Vi kommer till flygplatsen kl 13.40 den 12/6. Båten avgår till Paros kl 17.30 och på biljetten står det att vi ska vara där en timme tidigare (Jag har köpt biljetter till Blue Star Ferries). Vi är 5 personer och ska även hämta bagage på flygplatsen. Jag undrar hur vi snabbast tar oss till Pireus och om någon har mer detaljerad och nyttig info att ge. (Funkar det med taxi? Eller är buss/tåg bättre? Var hoppar vi av i Pireus?)
Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 22:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Snabbast/bäst från Atens flygplats till Pireus?

Vilket som går snabbast nu när tunnelbanan inte går vet jag inte, men ni behöver inte vara där en timma före avgång, så ni bör hinna oavsett av vilket sätt - buss- taxi -eller tåg ni väljer.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 23:07
NilssonThor NilssonThor är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Tack!
Jag funderar på taxi, men av det jag läst har jag fått en bild av att taxi dels kan vara svårt att få för 5 personer med bagage, att de gärna försöker ta ett överpris och att det kan ta längre tid när det är rusningstrafik (tex fredag eftermiddag).
Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 23:08
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Gjorde precis den resan för 13 dagar sen, jag åkte bussen X96 som kostar 3.20 euro/person och går till Piraeus hamn. Det tar högst 90 minuter att åka den och den gick ungefär var tjugonde minut när jag var där. Lite mer sällan på natten. Busschaffisen sa till oss att det var dags att hoppa av, eftersom han såg att det var några öluffare på båten. Ni ser när ni kommer till hamnområdet, för ingen annanstans på vägen finns det så många finlandsfärjsstora färjor Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 07:58
karavi karavi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Och för att förtydliga, X96 går numera ända längst ut i hamnområdet där den har ändhållplats. Inte som "för några år sedan" då den vände runt vid Karaskaitorget.
Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 08:20
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av ioslinajr Visa inlägg
Det tar högst 90 minuter att åka den och den gick ungefär var tjugonde minut när jag var där. Lite mer sällan på natten.
Mitt i natten går X96 en gång i halvtimman. Tidtabell finns HÄR. När vi åkte mitt i natten förra sommaren gick resan på under 60 minuter. Det gick undan, om man säger så...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 17:41
krisses avatar
krisse krisse är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Men har jag nu missuppfattat allt ? Går det inte att ta tåget till Pireus från flygplatsen ? Snabbare dessutom, sextio i stället för nittion minuter och dessutom opåverkat av bilköerna ?
Krisse
Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 21:48
karavi karavi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag tror det går men du måste troligen byta. Kolla härhttp://en.wikipedia.org/wiki/Proastiakos
citat :
"Currently there are is no direct passenger service between Piraeus, Athens and Athens International Airport. Passengers to the Airport travel by a Kiato train to Ano Liosia and change there. Alternatively they travel by an ISAP train to Nerantziotissa and change to a Proastiakos train there."

Här kan du ladda ned tidtabeller för proastiakos, dvs pendeltåget... http://www.proastiakos.gr/files_file...ces_140209.xls
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:35.