|
|||
|
|||
Motsvarande klass 2-moped?
Jag och några vänner tänkte ta oss ner till kreta i sommar, och har planerat att hyra mopeder. Tyvärr är jag den enda som inte bemödat mig att ta körkort här hemma än, och är alltså beroende av att det går att hyra något som motsvarar Klass 2 mopederna i Sverige, dvs:
"Moped klass II är en moped med pedaler, konstruerad för en hastighet av högst 25 km/tim med en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt. Det krävs inget körkort eller förarbevis för att köra en sådan" finns detta att hyra på kreta, eller tvingas jag göra mina vänner besvikna? |
|
|||
|
|||
Sv: Motsvarande klass 2-moped?
Grekland fungerar lite annorlunda än Sverige... Men utan något som helst körkort lär du nog inte få hyra något motordrivet. Cykel möjligtvis...
Men någon av dina kompisar kan säkert hyra en lite kraftigare vespa och ta dig på "bönpallen". Jag har kört massor där nere med folk bakom mig. Inga problem bara den som kör vet hur man kör med passagerare. OCH ANVÄND HJÄLM!!! Kostar uppåt 100 Euro idag att åka fast i kontroll utan hjälm. Och det är rätt smart även om det inte är macho... |
|
|||
|
|||
tack för svar då får jag antagligen sätta mig bakom någon annan då, om ingen av de andra kan tänka sig köra bil. Hjälm är självskrivet, vi är inte så macho annars ändå
|
|
|||
|
|||
Med det svaret visar det sig att du har lite att skydda också...
3 mopeder kostar ungefär lika mycket som en bil! Är ni fyra så blir det billigare med bil! Moppe kostar allt från 7 - 8 € till 12 - 13 per dag, beroende på tid och plats. En vettig bil kostar från ca 30€ och uppåt, också beroende på tid och plats. Och soppa måste ni köpa till båda... Grekland har bälteslag numera. Det kan bli dyrt att strunta i det!!! Men ni slipper använda hjälm som kompensation... Grekland har fortfarande en promillegräns på 0,5 så man KAN ta en öl till lunchen och köra en stund senare. Inget jag uppmanar till men bara så ni vet. Du har ju bästa läget som inte behöver köra... |
|
|