Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-27, 20:35
micket69 micket69 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009
Standard Kreta med 1 åring

Hej,
jag har några frågor angående Kreta som jag hoppas kunna få svar på. Jag ska åka dit någon gång i mitten av september tillsammans med min 1-åriga son. Jag har erfarenhet av Grekland men inte av att resa med barn och inte av Kreta.
1. Går det att hitta billiga flygresor dit om man väntar lite med att boka? Jag har kollat Cimber, transavia samt charter.
2. Är det att föredra charter, dvs är det svårt att hitta vettigt eget boende? Tidigare har jag aldrig åkt charter men jag känner inte till Kreta och allt måste funka eftersom jag har min son med mig.
3. Vilken del av Kreta är mest barnvänlig samt har ok klimat i slutet av september.
Hemskt tacksam för svar här eller via PM
Micke
Svara med citat
Gammal 2009-08-28, 13:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Kreta med 1 åring

Citat:
Är det att föredra charter, dvs är det svårt att hitta vettigt eget boende?
Det beror lite på hur länge ni ska vara borta och var ni ska bo. Det är inga problem att hitta boende på egen hand i september. Ska ni "bara" vara borta en vecka tycker jag att det är smidigast att åka charter eftersom du reser med en ettåring.

Citat:
Vilken del av Kreta är mest barnvänlig samt har ok klimat i slutet av september.
Det finns många barnvänliga platser på Kreta. Kalives och Georgioupolis öster om Chania är två exempel på det. Det finns mycket att läsa om dessa orter i forumet. Vädret brukar normalt vara mycket bra i september, men i dessa klimatförändringstider finns det inga garantier för det.

Den småbarnsvänliga stranden i Georgioupolis.
Svara med citat
Gammal 2009-08-28, 18:45
micket69 micket69 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Stort tack för svaret. Vi ska vara borta mer än en vecka så jag bokar nog reguljärt och hoppas på det bästa.

Jag har läst runt och tvekar just nu mellan Kalives och Palechora.
Svara med citat
Gammal 2009-08-28, 19:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av micket69 Visa inlägg
Jag har läst runt och tvekar just nu mellan Kalives och Palechora.
Då skulle jag valt Palechora.
Svara med citat
Gammal 2009-08-28, 20:37
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Hej!

Ifall du väljer Paleochora så finns det två stränder på korta avstånd från byns centrum. Den ena stranden har stora "pebbles" och är djup. Men den andra långa sandstranden passar säkert bra för ettåringen. Kul att leka i sanden och i det grunda vattnet. Ta i beaktande att särskilt på hösten är det blåsiga dagar i Pal och då är det inte kul att vara på sandstranden. Men då kanske ni hittar på något annat att göra. Det finns en stor gammaldags lekpark nära sandstranden. Bra butiker där du hittar allt i matväg och trevliga tavernor. Det bästa är nog ändå vädret i slutet av september: vattnet är varmt men det är inte för varmt i luften. Dock kan det komma en och annan regnskur. Men ska ni vara mer än en vecka är det ju inte så farligt om vädret skiftar. På nordkusten kan det vara höga vågor en del dagar på hösten och då är det oftast lugnt och fint väder i Pal. Bergen stoppar en del oväder som kommer från norr. Vi tillbringade nästan hela hösten i fjol på Kreta och i Paleochora, med vår femåring. Det var en härlig semester! Ha en bra semester vart än ni åker!

Mvh P
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:04.