|
||||
|
||||
Sv: Hälsning från inkfish
Hej pa er, tack!
Regn var ordet ja. Har pa Karpathos regnar det just nu sa jag inte ser havet fran mitt fonster, dar ar bara en gra vagg. Kvallens balkongsitt var inflyttat till sangkanten, jag planerade att vanta in en paus i regnet for att rusa ut och kopa ett paraply, darefter ta en rusning till middag i nasta paus och sen fortsatta till Pelagos for att se om Riitta ar dar. Sa dar satt jag i godan ro pa sangkanten med min retsina och kontemplerade regnet och askan nar POOFF strommen gick. Darfor sitter jag i stallet torr och varm vid min snalle hyresvards Elias dator nu, medan han ar nere i mitt rum, genomblot, och kollar laget. (Han kommer just tillbaka nu, det var nat reservsystem som slagit till nar askan tog utebelysningen. Sa nu har jag ljus igen) Det kan bli sa att jag radikalt far lagga om kvallens planer, det kanske blir middag pa gyrosstallet tis erasmias har nedanfor i stallet, det regnar nat sa fenomenalt mycket. |
|
||||
|
||||
Två nya bilder har jag fått, en igår och en idag tidigt på morgonen.
Lunch måste man ha även om det regnar och gyros hos Tis Erasmias är ljuvligt god. Denna bild kom tidigt i morse, med denna text: Idag ser jag havet från min uteplats igen. Väderprognosen säger risk för skurar, men inte förrän ikväll. Tror jag hyr moppe och åker till Christou Pigadi, badar och äter ruskigt god mat på tavernan. |
|
||||
|
||||
Citat:
Fick vända i Christou Pigadi. Ingen strand, vattnet stod för högt. Tavernan stängd för sanering efter regnet och bergsidan hade rasat ner så de grävde med spadar och hackor. Frappé i Amopi nu, badar här i stället, tänkte fortsätta till Kyra Panagia, men åskmolnen är värre där. |
|
|||
|
|||
Det har regnat mycket på Rhodos också, men nu ska det bli fint och soligt resten av månaden.
|
|
||||
|
||||
Erhöll just meddelande från Inkan. Hon är vid stranden vid Kyra Panagia att bada och sola. Vädret på Karpathos utmärkt nu.
Arne |
|
||||
|
||||
Jag fick ett nytt mms på eftermiddagen idag, det lyder så här:
Vindstilla och hett i Apella. En del sten har rasat ner på vägarna efter regnet, när jag skulle svänga ner med moppen mot Apella blev jag stannad, ska han ska varna mig? Nejdå, han såg bara sin chans att skicka bud, så jag fick köra vägen ner till tavernan med 4 nybakta brödkakor i en påse mellan knäna:-). Annars hade jag en mycket trevlig minikalimeraträff med Riitta på Pelagos igår:-). |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Re: Sv: Hälsning från inkfish
Citat:
Nu ska jag strax ta moppen och aka och bada. Hade en fantastisk dag vid Apella i gar. I dag ar det mulet, vindstilla, klibbigt, 25 grader. Men molnen ska klarna upp vid lunchtid sa jag hoppas den prognosen star sig. Jag vill garna sla ett slag for en nygammal restaurang dar jag atit tre ganger vid det har laget. Det ar To Feggari som haller pa att byta regi inom slakten. Det nya namnet blir Vala (ett sallan anvant ord for liten naturhamn), men skylten har inte kommit upp an. De lagar den mat som jag inte kunnat hitta i Pigadia tidigare: traditionell husmanskost fran ugnen. Har atit kyckling i citronsas, lamm i tomatsas med gronsaker och och kyckling i vinsas. Mycket gott, dessutom kompletterat med tallrikar med mycket goda kokta gronsaker. Har finns ingen meny, man pekar i koket bland det fatal ratter som finns varje kvall. Helt klart vart att rekommendera. Ligger vagg i vagg med pizzeria Bella Karpathos. Annars har nog resans matmassiga hojdpunkter varit To Steki i Mesochori och den enkla tavernan i Christou Pigadi. Vill ha en vecka till, har ar sa mycket oaten mat |
|
||||
|
||||
Låter som att du har det bra och har hittat en riktigt intressant taverna. När jag var i Pigadia för rätt många år sedan fanns det några ställen med god mat från ugnen. Synd att det försvinner allt mer.
Hoppas du får en fortsatt bra resa. Boken Fikonträdets sång med grekiska noveller som jag försökte locka dig att ta med var riktigt intressant. Korta noveller att läsa i väntan på maten etc. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Nu ska jag ga och packa. Usch vad fort det har gatt. Jag har ju, sa nar som pa ett par kalla dagar i Mesochori och det sanslosa skyfallet i fredags, till och med haft bra vader, det basta sammantaget jag haft pa Karpathos tror jag. Till med den beryktade vinden har varit som bortblast (ursakta), det ar bara i dag det har blast lite mer. |
|
|