Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-11, 18:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Hälsning från inkfish

Hej pa er, tack!

Regn var ordet ja. Har pa Karpathos regnar det just nu sa jag inte ser havet fran mitt fonster, dar ar bara en gra vagg. Kvallens balkongsitt var inflyttat till sangkanten, jag planerade att vanta in en paus i regnet for att rusa ut och kopa ett paraply, darefter ta en rusning till middag i nasta paus och sen fortsatta till Pelagos for att se om Riitta ar dar.

Sa dar satt jag i godan ro pa sangkanten med min retsina och kontemplerade regnet och askan nar POOFF strommen gick.

Darfor sitter jag i stallet torr och varm vid min snalle hyresvards Elias dator nu, medan han ar nere i mitt rum, genomblot, och kollar laget.

(Han kommer just tillbaka nu, det var nat reservsystem som slagit till nar askan tog utebelysningen. Sa nu har jag ljus igen)

Det kan bli sa att jag radikalt far lagga om kvallens planer, det kanske blir middag pa gyrosstallet tis erasmias har nedanfor i stallet, det regnar nat sa fenomenalt mycket.
Svara med citat
Gammal 2009-09-12, 10:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Två nya bilder har jag fått, en igår och en idag tidigt på morgonen.

Lunch måste man ha även om det regnar och gyros hos Tis Erasmias är ljuvligt god.

Denna bild kom tidigt i morse, med denna text:
Idag ser jag havet från min uteplats igen. Väderprognosen säger risk för skurar, men inte förrän ikväll. Tror jag hyr moppe och åker till Christou Pigadi, badar och äter ruskigt god mat på tavernan.
Svara med citat
Gammal 2009-09-12, 10:46
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Idag ser jag havet från min uteplats igen. Väderprognosen säger risk för skurar, men inte förrän ikväll. Tror jag hyr moppe och åker till Christou Pigadi, badar och äter ruskigt god mat på tavernan.
Fick nu denna hälsning via sms:

Fick vända i Christou Pigadi. Ingen strand, vattnet stod för högt. Tavernan stängd för sanering efter regnet och bergsidan hade rasat ner så de grävde med spadar och hackor. Frappé i Amopi nu, badar här i stället, tänkte fortsätta till Kyra Panagia, men åskmolnen är värre där.
Svara med citat
Gammal 2009-09-12, 13:31
anoula
Gäst

Det har regnat mycket på Rhodos också, men nu ska det bli fint och soligt resten av månaden.
Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 10:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Erhöll just meddelande från Inkan. Hon är vid stranden vid Kyra Panagia att bada och sola. Vädret på Karpathos utmärkt nu.
Arne
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 20:01
Kalimeras avatar
Admin

Jag fick ett nytt mms på eftermiddagen idag, det lyder så här:

Vindstilla och hett i Apella. En del sten har rasat ner på vägarna efter regnet, när jag skulle svänga ner med moppen mot Apella blev jag stannad, ska han ska varna mig? Nejdå, han såg bara sin chans att skicka bud, så jag fick köra vägen ner till tavernan med 4 nybakta brödkakor i en påse mellan knäna:-). Annars hade jag en mycket trevlig minikalimeraträff med Riitta på Pelagos igår:-).

Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 21:17
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
I Othos korde jag om en gammal man som linkade fram stodd pa sin kapp i blasten. Nar jag passerat honom tittade jag i backspegeln - och det maste ha varit kyrie Chapsis! Da lever han alltsa fortfarande! Jag hade precis sett en utflyktsbuss stanna och mannen var pa vag mot den lilla verkstaden sa jag tror nog att jag sag ratt. Han maste vara 95 nu! Det rorde mig i hjartat att se honom, att bli sa gammal i den dar lilla vindpinade byn...
När jag bodde i Lefkos i maj i år, frågade jag hotellvärdinnan, om hon visste om mr Hapsis fortfarande lever. Hon tittade på mig och sa, ja det gör han, för när han dör, kommer hela ön att veta det med en gång.
Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 09:20
inkfishs avatar

Standard Re: Sv: Hälsning från inkfish

Citat:
Ursprungligen postat av Titti Visa inlägg
När jag bodde i Lefkos i maj i år, frågade jag hotellvärdinnan, om hon visste om mr Hapsis fortfarande lever. Hon tittade på mig och sa, ja det gör han, för när han dör, kommer hela ön att veta det med en gång.
Ja, sa ar det sakert!

Nu ska jag strax ta moppen och aka och bada.

Hade en fantastisk dag vid Apella i gar. I dag ar det mulet, vindstilla, klibbigt, 25 grader. Men molnen ska klarna upp vid lunchtid sa jag hoppas den prognosen star sig.

Jag vill garna sla ett slag for en nygammal restaurang dar jag atit tre ganger vid det har laget. Det ar To Feggari som haller pa att byta regi inom slakten. Det nya namnet blir Vala (ett sallan anvant ord for liten naturhamn), men skylten har inte kommit upp an.

De lagar den mat som jag inte kunnat hitta i Pigadia tidigare: traditionell husmanskost fran ugnen. Har atit kyckling i citronsas, lamm i tomatsas med gronsaker och och kyckling i vinsas. Mycket gott, dessutom kompletterat med tallrikar med mycket goda kokta gronsaker.

Har finns ingen meny, man pekar i koket bland det fatal ratter som finns varje kvall. Helt klart vart att rekommendera. Ligger vagg i vagg med pizzeria Bella Karpathos.

Annars har nog resans matmassiga hojdpunkter varit To Steki i Mesochori och den enkla tavernan i Christou Pigadi.

Vill ha en vecka till, har ar sa mycket oaten mat
Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 11:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Låter som att du har det bra och har hittat en riktigt intressant taverna. När jag var i Pigadia för rätt många år sedan fanns det några ställen med god mat från ugnen. Synd att det försvinner allt mer.

Hoppas du får en fortsatt bra resa. Boken Fikonträdets sång med grekiska noveller som jag försökte locka dig att ta med var riktigt intressant. Korta noveller att läsa i väntan på maten etc.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 17:51
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Annars har nog resans matmassiga hojdpunkter varit To Steki i Mesochori och den enkla tavernan i Christou Pigadi.
Efter i gar kvall lagger jag Under the trees till listan. Har just skrivit mer om det under Karpathosforumet

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Hoppas du får en fortsatt bra resa. Boken Fikonträdets sång med grekiska noveller som jag försökte locka dig att ta med var riktigt intressant.
Tack, den ska jag skaffa i vinter nar abstinensen satter in

Nu ska jag ga och packa.

Usch vad fort det har gatt. Jag har ju, sa nar som pa ett par kalla dagar i Mesochori och det sanslosa skyfallet i fredags, till och med haft bra vader, det basta sammantaget jag haft pa Karpathos tror jag. Till med den beryktade vinden har varit som bortblast (ursakta), det ar bara i dag det har blast lite mer.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:50.