|
|||
|
|||
Dessa fantastiska greker!
Så glad man kan bli av ett telefonsamtal en grå, trist höstdag. Vill bara berätta en liten solskenshistoria:
Förra hösten läste jag grekiska här i Lund några veckor innan jag tröttnade på både lokalen och boken och i viss mån även läraren...snäll och trevlig föralldel men han var oengagerad och boken var för svår för mig och alla de andra....Han hörde ju då att jag skulle till Tinos en vecka, så han berättade att hans morbror Stavros bodde där och var arkitekt och han hade varit rektor på Marmorskolan i Pirgos.. Jannis själv var där ibland också...Det var ju ett kul sammanträffande tyckte jag och sa att: "TÄNK OM MAN EN GÅNG FICK TAG PÅ ETT HUS DÄR!! DET SKULLE JAG VILJA" så där som man säger längtande ibland Så var det inte mer med det, jag var på Tinos och nån vecka efter så slutade jag kursen och har sen småläst lite hemma själv... I går, alltså ett år senare, så ringde telefonen och det var Jannis, läraren. Han frågade om vi varit på Tinos något i sommar och det har vi ju och nu i maj hade Jannis träffat sin morbror Stavros på Tinos på en begravning och då hade han berättat att han haft en kvinna i sin grupp i grekiskan som var intresserad av Tinos och gärna åkte dit och som kunde tänka sig att bo där mer så småningom... Nu hade morbrodern ringt Jannis och han undrade om vi fortfarande var intresserade av hus för han hade ett åt oss....alldeles vid stranden i Giannaki nedanför Kardiani....Man kan ju gissa priset! Morbrodern vill gärna träffa mig om jag kommer igen och det gör jag ju v 44 och då jag är bjuden till hans kontor för att prata hus och får gärna ta Nikoleta med mig som tolk.... de känner till varandra.... Inte för att vi ska köpa hus nu, det sa jag ju genast förstås, det räcker ju att vi köpt lägenhet i Kalmar, men man kanske skulle gå dit och ta reda på vad som gäller vid husköp, kostnader mm.. eller???? Claes tycker absolut INTE att jag ska gå dit kan jag ju säga direkt, han vet hur impulsiv och lättövertalad jag är och ser väl i andanom att jag när jag kommer hem från resan köpt en LITET ett bara för att jag inte kunde säga nej... Fast jag har lovat att i så fall bara ta reda på hur det går till OM man vill köpa så småningom. Men visst är de goa grekerna.... De tar ens önskningar på allvar i alla fall..... Lissi - som nog ska köpa en trisslott i morgon. |
|
||||
|
||||
Sv: Dessa fantastiska greker!
Jamen va fasen, det är ju bara att slå till. De behöver säkert lärare i Grekland!
|
|
||||
|
||||
Citat:
- jeg håååååper du vinner på loddet du kjøper...., men. - kanskje du skulle kjøpe noen flere lodd for å øke vinnersjansen |
|
|||
|
|||
Åh, men Lissi! Det låter ju helt underbart! Rena drömmen! Jag håller precis med dig om att man måste ju kolla, undersöka och ta reda på allt innan. Och det kostar ju inget att titta! (Fast min man hade haft precis samma oro som din om jag åkt för att "bara titta" på ett hus.. )
Du måste berätta när du varit där! /Helena (som räknar dagarna nu.. ) |
|
||||
|
||||
Vad spännande! Det är självklart att du ska åka dit och titta.
Här hemma hos oss är föhållandet mer omvänt, här är det är jag som är försiktig, tur att min man inte är likadan, det hade varit trist. Min inställning är ändå att man ska självklart titta i såna lägen. Rätt som det är dyker det där tillfället upp som man bara inte kan missa. Lycka till! |
|
||||
|
||||
Lissi! Köp två trisslotter!
Hälsningar lilla sjöborren som håller alla taggarna ... och hoppas att du vinner, så du kan köpa ditt lilla "spiti" på Tinos. |
|
||||
|
||||
En riktig solskenshistoria, de är underbara
Jag själv hade aldrig vågat åka och titta, hade troligtvis "kommit hem med ett hus" Så blev det iaf förra gången vi bara skulle titta // Helén |
|
||||
|
||||
Vilken underbar historia!
Jag vill bara säga att jag förstår att Claes är orolig nu... Jag känner väl dig Lissi!!! Men... jag tycker det skulle vara alldeles underbart om ni köpte hus på Tinos! Vi kommer GÄRNA och hälsar på! Carina |
|
||||
|
||||
Som Peter säger: Giannaki är det närmaste paradiset man kan komma. Jag ger honom fullständigt rätt!
Vi var i Giannaki både i söndags och måndags, och vi såg huset till salu alldeles nere vid vattenkanten, helt nytt eller nyrenoverat, med liten trädgård till, inte så stort, men lagom till dig och Claes! Att sedan tavernan på stranden lagar bland den godaste maten på Tinos, gör ju inte saken mindre intressant. Och att den har öppet varje dag ända till den 1 november, det är otroligt! Så Lissi, missa inte en mysig måltid där när du är på Tinos om bara några få veckor. Om det är huset jag tänker på, då är det det lilla huset strax till höger om solstolarna och tavernan på bilden. Stranden och havsbottnen var så fin i år, och vattnet så klart och skönt med sina 22 grader. Uppe i Kardiani till vänster i bilden var vi inne i två helt nyrenoverade och mycket vackert inredda charmerande hus med en sagolik utsikt. Där fanns också ett litet hus till salu, men det skulle moderniseras som de två vi besökte. Vi blev inbjudna i båda husen av ägarna som var lyckliga över det fina resultatet de fått av några års hårt arbete, men också en stor insats ekonomiskt. Grattis på DIN dag i dag, Lissi! Glöm nu inte att köpa några lotter med tur! Senast redigerad av Marianne den 2009-10-01 klockan 23:30. |
|
|||
|
|||
Tack för alla glada tillrop....Claes blir mer och mer nervös....Självklart ska jag ta mig till Giannaki och kolla in "to spiti"....men DÄR vill jag inte långbo..alldeles för ensligt för oss....
I så fall kanske man skulle gå ihop sig alla Tinosfans här och köpa tillsammans och andelsbo! Vi ska annars börja med att långhyra i Tinos stad och Nikoleta har visst några förslag om det blir aktuellt....och där kan kanske Stavros/arkitekten också ha tips.... Nästa höst ska jag i alla fall tillbringa några veckor där.....Hoppas hitta ett jobb i Kalmar där man inte måste vara ledig på sommaren 2 trisslotter köpte jag och en fick jag igår men tyvärr... Lissi - glad ändå! PS Tack Marianne för bilden! Jag förstår fortfarande inte varför så många säger att det inte finns fina stränder på Tinos Senast redigerad av Lissi den 2009-10-02 klockan 15:57. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
Citat:
Men stränderna ändras efter årstid, väder, strömmar och vindar - och kommer man tidigt på våren kan bilden se ganska annorlunda ut än om man kommer senare. Förra året upplevde vi inte Giannaki som så fin en strand som den var i år. Däremot var det precis tvärtom på den borte stranden i Panormos (Rochari), den var mycket finare när vi var där en vindstilla dag i juni förra året. Nu var strandcafeen stängd och det var "smutsigt" och tråkigt på stranden - men på stranden inne i själva byn var det fint, rent och klart att bada. I Kolimbithra var det fint även i år! Men bäst av allt, är att vi kunde gå få meter varje morgon till morgondoppet innan frukost på Agios Fokas-stranden, som vi hade helt för oss själv! 22 grader i havet - ett härligt sätt att börja dagen! |
|
||||
|
||||
Vilken fin bild från Giannaki, Marianne! (Och välkommen hem)
Som jag minns stranden där är den jättefin, om man gillar sand. Även Agios Fokas utanför stan är jättefin - OM det inte blåser för jäkligt. Men jag har också varit på Tinos när det gått så höga vågor på Agios Fokas att det inte gått att bada där. Och då kan det nog kännas lite begränsat, om man vill ha tillgång nära där man bor och man bor i stan. Lissi: GÅ INTE DIT! Det måste vara livsfarligt att gå och titta på små fina hus som är till salu i Grekland. Du riskerar förpassa din stackars make in i ett livslångt beroende av starka lugnande på bara en vecka |
|
|||
|
|||
..lite ska han allt får hållas på sträckbänken!!!
Lissi |
|
||||
|
||||
Det är då tur att jag inte fått motsvarande erbjudande. Om jag känner min hustru rätt så skulle aktuell flygbiljett helt plötsligt vara försvunnen och på något sätt så skulle inte heller flygbolaget veta nånting om att jag hade varit bokade med dem.
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
Förstår att din man är nervös. Ivi -som också smider planer på långtidsvistelse, så småningom... |
|
|||||||
|
|||||||
Jag hörde om den här tråden för ett par dagar sedan men har inte kommit ner så långt förrän nu...
Citat:
Citat:
Citat:
Men åk dit och kolla och ta en öl på Tavernan! Alltid lär man sig något. Citat:
Det tycker jag inte han ska vara om du läst vad jag skrivit. Han kan sluta dra i skägget... ALLVAR! Om det är det huset som Marianne tror ska ni INTE köpa det!!! Vill ni köpa ett hus på Tinos kan jag fixa ett bättre. Dessutom. Vem vill bo i Gianaki? Dit åker man på utflykt. Där bor man inte. Det är mil från all ära och redlighet. Även om det är en bit av Paradiset... När jag hörde om denna tråd så tänkte jag direkt att jag ska skriva: KÖP, KÖP, KÖP... Och att jag hyrbokar minst två veckor under några år framöver... Men det var fel hus. Jag hade hoppats att det skulle ligga borta till vänster i Mariannes bild... Och lite över havsnivå. Det gör inte huset till höger... Jag hoppas jag inte "sänker" dig nu Lisa. Det är klart du ska åka dit och kolla. Men tänk dig riktigt noga för... Citat:
Citat:
På Kolimbithra är det nästan alltid bra. Men det kan blåsa även där. Då får man stanna på andra sidan av ön... Men stranden är alltid bra. Ev skräp som blåser in från havet hamnar på den inre stranden som ingen utnyttjar. Men den "riktiga" stranden ligger ju på sidan och är skyddad mot skräp och även i lite lä. Citat:
|
|
|||
|
|||
Tack för omtanken Peter!.....Jag tror inte det är samma hus vi pratar om, för vad jag förstod så var det ett nytt hus det gällde. Men, som jag skrev tidigare, så är det inte aktuellt med husköp NU, inte ens i Chora, men blir det av så småningom EFTER att vi långhyrt för att prova på, så blir det Tinos stad som gäller!!
Håller med om att Giannaki är fint men att ha hus där, aldrig. Jag vill kunna röra mig i gränder, se folk, kika på alla båtar som kommer och går, sitta taverna och café, kunna gå i affärer och ändå ha nära till bad och då är Chora PRECIS den rätta platsen! Men visst ska jag se om jag kan ta buss dit en eftermiddag för att äta.....eller kanske cykla om jag får tag på en sådan. ...och en sak till: Vem kan bo på ett ställe med så konstiga vägskyltar???? Tänker på dessa....: Lissi -18 dagar kvar! |
|
||||
|
||||
En sådan "typiskt Greklandbild"
Måste väl betyda att vägen svänger än hit, än dit.... // Helén |
|
|||
|
|||
Marianne hade samma skyltar med i kategorin "Typiskt grekiskt" förra tävlingen och placerade sig på top 10 med dem. Fast hon hade nog fotograferat från andra hållet och närmre och den bilden var SÅ häftig!!
Lissi |
|
||||
|
||||
Hi-hi, ja vägskyltarna vänder de lite efter smak och behag.
I år hade de vänt vänstra skylten, så den visade rätt för de som åkte åt andra hållet! Klart man ska ha hus närmre Chora om man ska ha hus på Tinos. Om?!?! Själva drömmer vi inte lika mycket om hus i Grekland, som vi har gjort. Tycker vi har det så bra i vårt eget lilla sommarland, mini-Grekland, här hemma. Men några veckor i ny och nä med möjlighet för underbart klara havsbad och, inte minst, att släppa de dagliga plikterna(!), det lockar fortfarande. Men man kan hyra in sig på många fina ställen för mindre än det kostar att binda sig till ett eget hus. Långhyra skulle nog passa oss bäst, men vi har lång väg innan vi kan tänka på det..... Och jag instämmer, Giannaki passar bäst till utflykter eller möjligen någon enstaka övernattning (det finns rum att hyra). Det byggs en del även här, så det är möjligt att något är till salu till vänster om tavernan också...? Havsbotten var så ren och fin, inga stenar här, och lite mer sand på själva stranden var det också i år, men fortfarande en del sten på stranden lite längre upp: Giannaki med fin sandbotten i år Förra året var det sten på hela stranden, som jag minns det. Denna bilden är från förra året: Giannaki med sten på stranden förra året Lissi, åker du till Giannaki och äter lunch, beställ gärna Garides Saganaki med stora, goda räkor i en underbart god tomat/fetasås. Nöj dig inte bara med en öl. Peter, tyvärr smakade jag inte deras Fourtalia, men däremot åt vi ugnsbakad Saganaki på Marathia ett par gånger (plus många andra härligheter). Jättegott! På Agios Fokas har vi alltid haft fint vatten när vi badat där. Vindarna har varit nordliga och det har inte påverkat Agios Fokas synnerligen – tänk så olika det kan vara. Inkfish, hade du varma sydliga vindar när du var där? Agios Fokas-stranden inne vid stan 30/9 i år I Kolimbithra, som vänder mot norr, är det en riktig sandstrand. Det stämmer att det ligger lite skyddat från nordöstliga vindar, men vi har upplevt mycket stora vågor här en gång förra året, det har nog varit nordvästliga vindar då. Kolimbithra ligger på norra kusten (solstolar och parasoller packades undan för vintern nästa dag) Senast redigerad av Marianne den 2009-10-04 klockan 15:23. |
|
|