Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-12, 12:30
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Våren smyger på tå i Skåne

Hejsan

Jag tillhör den lilla skara som tröttnat rejält på all snö som aldrig försvinner och längtar till våren . Och visst blir man glad när man på morgonen märker att det faktiskt blivit ljusare och samma sak på kvällen - hem från jobb kl 17 o det är fortfarande härligt ljust....I like

Ha en fin o skön helg

Maggan
Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 14:54
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Våren smyger på tå i Skåne

Smyger på tå? Den lyser med sin frånvaro. Trots att solen går ned senare och snön ligger för det mest vit på taken verkar det vara långt till våren. Snön fortsätter att komma ned samtidigt som det blåser. Det är bäst att hålla sig inomhus. Blir inte förvånad om vi får lika dant väder resten av februari och sedan mars. Snön kommer nog att ligga till fram mot maj månad. Detta har inträffat förut. Således blir det bara att gilla läget och göra det bästa av situationen.
Hälsningar
Chras
från ett snöigt Österlen.
Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 15:30
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Jag längtar också efter drippdropp från taket och efter att mina vårlökar ska titta fram! (vilket är dröja en hiskelig tid om jag bedömer snöhögarna rätt här utanför...) Jag har tyckt att det varit underbart med vinter men nu är det dags för elefantkliv mot våren! Om 138 dagar slipper jag i alla fall snön, om den nu skulle ligga kvar ett tag
Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 16:04
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Visst märks det att det går mot ljusare tider. På molnfria (eller nästan) dagar är det tydligt längre ljust för varje dag/vecka som går.

Det har varit en vacker vinter med all snön, men kylan och halkan blir man trött på och nu får det gärna vända snart, vilket jag tror det gör när vi kommer en bit in i mars. Inte ska vi ha snö ända in i maj inte, även om vi nog får räkna med några snöstormar mer. Vi får glädja oss över ljuset så länge.
Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 16:21
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Chras - ja på Österlen har ni det nog värre än vi vid Öresundskusten/ Helsingborg såg att det skulle komma ner mer snö på " er " sida ...brrr...man kan tänka att nu får det väl ändå vara nog.... Det sägs ju att efter en riktigt kall vinter väntar en varm sommar återstår att se om det stämmer iår.

Jo, men man får se till de små sakerna som gör det lite lättare fram till att våren är här till fullo - man blir faktiskt lite gladare o piggare av en ljus morgon o kväll
Tror förvisso oxå att det kommar att bli fortsatt segt under februari o mars innan snön försvinner och våra små vårblommor som sover lite längre än vanligt, men det finns en ljusning

Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 17:57
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Visst märks det att våren är på väg nu med fågelkvitter och ett annat ljus. Igår var det så vackert här med en klarblå himmel och en så ovanlig och märklig syn med ett vitt fruset hav. Vackert!
Idag har lågtrycket legat tungt. Grått, kallt, kallt och blåsigt.
Nu längtar jag till sol, vår,värme och Grekland!
Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 23:12
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Vi hade -19 grader imorse och sen vart solsken och vips var det plusgrader en stund.
Jag tog mig en promenad och tittade på ljuset och skuggorna på snön som är speciellt den här tiden på året.

Pia
Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 23:26
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Och vi hade -12 grader i morse I ÄNGELHOLM
Piam! Det hade ju varit en god sak att du upplyste oss andra "var" du hade de 19 minusgraderna
Yeasou
Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 11:21
piam piam är inte uppkopplad

Att tala om vart jag bor,det glömde jag!!I vackra Öbacka-Härnösand.
Imorse hade vi -22,tänk om det varit ett + framför istället.

Pia
Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 00:43
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Detta är ju larvigt! Vi har mellan 30 och 40 cm snö här i Svedala och tempen har inte varit över Nollan sedan December!

Och jag som flyttade till Skåne för att slippa eländet...

Måhända borde man flytta ännu längre söderut...
Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 09:26
Klick Klick är inte uppkopplad

Det värsta med detta är att det är så kallt och blåsigt i alla fall i HBG... Inte så mycket snö... och allt detta påverkar att det är svårare att ta sig till och från jobbet med tanke på att dessa usla Öresundståg är överkänsliga mot snö osv Ja nu har jag "gnällt" om detta också. Känner mig i dag lite pessimistisk och det känns som att detta vädret kommer att hålla i sig lääääääänge ännu. Kanske är det så illa att jag måste tom packa ner vinterkläderna till sommarens resa till Grekland....
Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 09:53
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Visst smyger våren på tå och det är bort från oss.
Temperaturen har endast varit över nollan någon enstacka timme sedan jul.
Ser man ut är det samma grå himmel och det är tur att snön fortfarande är vit. Tågen mellan Tomelilla och Simrishamn är nu inställda på det tredje dygnet. Gatan utanför kan nu snart inte två bilar mötas på och varje gång plogen kommer blockeras våra infarter. Att få ut bilen på morgenen går inte. Först måste det öppnas upp och först därefter går det att komma ut. Här nere har en del plogförare aldrig lärt sig att skäret kan vinklas. Tur att det finns hjälpsamma mänskor som har både resurser och litet tid som kan hjälpa en.
Så att våren smyger på tå vete i fanken. Tror snarare att den kryper mycket försiktigt fram och beräknas inte vara här förän till april månad. Hoppas den inte kommer för snabbt för då flyter vi väl bort. Det är bara att vänmta. Efter regn kommer solsken. det är bara att hoppas.
//Chras
PS
Har lagt upp en ny frågebild för att muntra upp mig.
DS

Senast redigerad av Chras den 2010-02-14 klockan 10:51.
Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 12:42
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Åkte upp till vårt torp i Rebbetuaröd som ligger 1o mil nordöst om Malmö i fredagskväll . Långt i från vår här . Snö vräkte ner och vaknade insnöad igen . Men kylskåpet är fullt och ved har vi så det går ingen nöd på oss ,
ganska mysigt faktiskt . Vackert inne i skogen med snö upp till knäna och cameran går i gång och kinderna blir bara rödare och rödare . Frisk härlig luft med skogens djur som sällskap , gått om spår i snön efter rådjur och hare samt älg . Efter en lång runda i skogen sätter man sig framför brasan med en god kopp varm chocklad med vispgrädde . Livet på landet är underbart .
Men vardagen väntar i morgon ock kvällen kommer sen med hemfärd .
Då ställer snö till det med hala snöiga vägar , helst cykelvägen till jobb .
Visst snö är vackert men längtan till våren känns nu , lång vinter och vi här nere i Skåne är ej vana med lång snövinter.

Skickade in bild till Kalimera was here och fick lite vibbar från semestern från underbara Skopelos . Ja tänk om vi nu kunde sitta på balkongen med en smarrig Mythos och känna den grekiska solen värma .Det hade ej varit fel nu eller hur ?
Birgitta
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:47.