|
||||
|
||||
Tavernafrågor
Blev hängande på Pelagos väldigt mycket så det var ett par tavernor i Pigadia som jag ville testa men aldrig hann med.
Båda ligger längs vägen ut från stan mot Pelagos, den ena heter To koutouki och den andra To feggari. Nån som kan berätta hur de är? (Ställena jag hann med för middagar förutom Pelagos var Orea Karpathos, O kafenes tou Zachary och Under the trees). |
|
||||
|
||||
Sv: Tavernafrågor
Citat:
För oss bortfaller båda ställena p g a avsaknad av antingen havsutsikt eller musik, så än har vi inte testat dem. Men det kanske blir någon gång, man vet aldrig. Karin |
|
||||
|
||||
Jag läste deras resebrev häromdagen, blev bara nyfiken på om fler varit där.
Havsutsikt var väl inte riktigt ordet, nej. Snarare sitter man ju mitt i trafiken. Men såna ställen kan ha suverän mat och jag fick bra vibbar varje gång jag gick förbi båda två. |
|
||||
|
||||
Ofte er det veldig bra mat på de stedene som ikke har verdens beste beliggenhet ja. Mine yndlingsrestauranter på Karpathos er nettopp sånne restauranter. Har imidlertid ikke vært på de to du spurte om.
|
|
||||
|
||||
Den absolut bästa maten alla kategorier åt jag på en lunchtaverna LÅNGT bort på Vrondistranden.Dvs Greenpeace.Det ser skrämmande modernt ut ,som Inkfish kan intyga,men... De har den mest fantastiskt välsmakande mat jag åt på två veckor.Ostbollar ,inbakad fetaost o keftedes var vad jag hann smaka o ostbollarna var bäst..Så var inte rädda för att pröva även om det ser ut som hela rasket var importerat från Usa o att det är en bit att gå.Personalen är oxå mycket trevlig o kom direkt ihåg mitt dryckesval efter en enda gång.Undertecknat med det av Mikke utvalda nya namnet Retcia,så nu kan alla gissa vad det var jag drack
|
|
||||
|
||||
Greenpeace var ett smart ställe. Köket var inrymt i en flyttbar container, toaletterna bajamajor osv - allt ordnat för att lätt kunna klappa igen för vintern, alltså.
Och med tanke på de enkla förhållandena var det imponerande bra mat de fick till. (Extra bra smakade den de dagar de spelade grekiskt i högtalarna, vissa dagar var det lite tristare amerikansk musikrepertoar). Den bakade fetan åt jag också - men jag tyckte faktiskt att den var godare på Pelagos, den var lite för lös och rinnig för min smak på Greenpeace. Sitter och funderar på vad som var det godaste jag själv åt på Karp och kommer fram till följande: * hela middagen på Under the trees * squashbullarna, spenatpajen och framför allt saganakin på Orea Karpathos. (Osten var inte kefalotiri eller graviera, den började på m- tror jag, nån som kan hjälpa mig med namnet?) * den sprött friterade zucchinin på tysketavernan I Kriti i Arkasa. Hemskt ställe, tyska menyer, man blev tilltalad på tyska men in kommer en sanslöst fin zucchini. Ack vad jag bedrog mig. * gyro med pita i hörnet vid taxistationen i Pigadia, tis Erasmias hette stället och deras gyro var enkel, fräsch och gott kryddad. Jag vill tillbaka |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin som OCKSÅ vill tillbaka!!! |
|
||||
|
||||
Karpathoslängtan är en smittsam sjukdom
Riitta |
|
||||
|
||||
).
Den bakade fetan åt jag också - men jag tyckte faktiskt att den var godare på Pelagos, den var lite för lös och rinnig för min smak på Greenpeace. Men god !!!!!!!! ] |
|
||||
|
||||
Citat:
Nu i efterhand känner jag att den här resan egentligen mest var en rekognosceringsresa. Jag ville veta om Karpathos var en ö som jag skulle vilja återvända till. Och JA det är det |
|
||||
|
||||
PS Det verkar bli väldigt många när man pratar Karpathos. Vilket släkte vi är
|
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
Och då blir det
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Hörde du förresten att Xronis syster också var och såg Remos och Dalaras i vintras? Men inte samma kväll som vi, så hon missade Parios... Karin |
|
||||
|
||||
Nej,det visste jag ju inte för jag har ju inte varit på Karpathos på länge
Fast jag hade det väldigt trevligt på Kalymnos Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
Ett av dom bättre ställena när jag var där för ett antal år sedan låg ganska långt bort på strandpromenaden och kanske hette stället Perivolos. Kanonbra mat men det var ju på forntiden.
Eva |
|
||||
|
||||
Må bare holde med i at Under the Trees er et bra sted, veldig god mat.
Og for ikke å glemme Dramoundana i Lefkos, det er virkelig en højdare! Nydelig mat, og retter som du ikke finner alle andre steder, og du kan plukke ut diverse av det du vil ha på kjøkkenet og så kommer Yannis med alt på et fat. Og det er så mmmmmm. Vil tilbake jeg også!!!! |
|
||||
|
||||
Dramoundana är också en av mina favoriter. Håller med om att här serverades lite annorlunda komponerade rättter. Suveränt gott.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Anita |
|
|