|
|||
|
|||
Nu är det bokat!
Vill helst att det ska vara avresedag nu men det är bara att vänta...
Flyg till Kreta, vi landar vid 20 tiden i Chania en lördagkväll och lördag tre veckor senare går flyget hem 12.30 från Athen. Tar gärna emot era tips på öar och rutter. Ge oss förslag tack! 2 vuxna och två barn, 9 och 12 år. Vi har för stunden inga planer alls, har besökt Naxos, Koufunissi, Paros och Amorgos så gärna några nya öar. Tackar på förhand! Och förresten, vilket superbra forum det här är! |
|
||||
|
||||
Sv: Nu är det bokat!
Siktar ni på att ta er till Kykladerna från Kreta? I så fall skulle jag vilja tipsa er om att boka den biljetten i förväg, i alla fall om ni reser i juli.
// Helén- som förra året blev förtjust i Ios |
|
||||
|
||||
Härligt att du blivit förtjust i Ios Hellen! det är en otroligt vacker ö!
jag tänkte föreslå till dig marinbiologmamma, att besöka Milos, det är en väldigt annorlunda ö med en fantastisk natur. En båttur runt ön är ett MÅSTE!! Helst den första dagen, då vet man var man vill ta sig de andra dagarna. Ios är också en fantastisk ö, i Juli är det väldigt mycket 20-25 åringar/party på nätterna, men om ni inte störs av ungdomen på dagen () så är Ios en helt underbar ö med otroligt vackra stränder och den finaste byn jag sett någonsin! |
|
|||
|
|||
När ni ändå är på Milos så kan ni fortsätta till Sifnos som också är en jättefin ö. De båda öarna kompletterar varandra och båda har fantastiska stränder.
Om ni inte har varit på Kreta tidigare så skulle jag rekommendera att stanna några dagar i Chania. 2007 utgick vår båtluff från Chania och vi stannade bara i tre dagar för vi var så inställda på att komma ut till öarna. Men Kreta är värd en längre vistelse än så. Från Chania till Heraklion går det bussar och från Heraklion tar man färjan till Santorini. Någon färja stannar också på Milos men jag tror att den bara går en eller ett par gånger i veckan och man kommer fram mitt i natten. Eller också tar man nattfärja från Chania till Athen. Man kommer fram tidigt på morgonen och hinner i lugn och ro köpa båtbiljetter till sin favoritö. Anne |
|
|||
|
|||
Helen: Tackar för svar, vi reser i maj och då kanske det inte behövsförbokas? Så du föreslår Ios, den verkar jättefin!
ioslinajr: Tackar dig också för svar, så då kanske Ios är ett alternativ om man reser i maj? Milos verkar jättefint. Annwi: Tackar även dig för ditt svar. Vi har varit på Kreta år 2000 så det känns som att Chania känner vi till. Planen nu är att vi stannar två-tre nätter på Kreta innan vi tar en båt mot Milos. Sen några andra öar innan vi åker till Santorini och sen tar inrikesflyget in till Athen på morgonen. Har inte hittat några tidiga båtar in till Athen som man vågar chansa på. Vill inte gärna missa flyget hem... Nu tittar vi på Ios, Milos, Folegandros, Sikinos, Santorini. Hade gärna besökt Serifos och Sifnos men det känns som att det kanske får bli en annan luff eftersom vi måste "ner" till Santorini för att kunna ta inr.flyget. För det går väl inga båtar tidigt från Sifnos-Serfos? Åsikter tack! |
|
||||
|
||||
Jag har varit på Ios, Milos, Folegandros och Santorini och jag tycker att ni gör ett grymt bra val! Alla öar är så fantastiska och så annorlunda om man jämför dem med varandra.
Och ja, Ios är ett superbra val i Maj, den enda nackdelen är att alla ställen inte har hunnit öppna, men så är det ju på alla öar vid den tiden! Förra året åkte jag dit den 31 maj och var där en vecka, åkte också 15 augusti och stannade en vecka. Man märker skillnad, fler ställen öppna i Augusti, men det är absolut inte dött i maj ändå! |
|
|