Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-13, 22:35
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Oväntat besök

Och, blomkrukorna har kommit fram ser jag, eller underfaten ialla fall
Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 23:38
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Mica Visa inlägg
"Balkongskottning är ditt ansvar"

Där står att hyresgästen har samma ansvar att sköta balkongen som resten av lägenheten. Enligt juristen "Det finns rättsfall som klargör detta".
Det är faktiskt så att man som hyresgäst i vissa fall har större skyldigheter "att vårda" än man har som bostadsrättsinnehavare! Märkligt i vissa fall, men så är det. Jag har förstått det nu när jag sitter i styrelsen i vår förening...

I väldigt många fall faller delar av ansvaret på den som bor i lägenheten... Även om denne inte kunnat förutse eller påverka det som hänt...

Det är en djäkla röra med dessa saker, men om du hyr lägenheten, som jag uppfattat det, har du nog en starkare position än om det är en bostadsrätt!!! Då har du rätt att förvänta dig att allt ska fungera utan din inblandning. Och gör det inte det kan du begära hyresnedsättning... Då kommer du att bli en favorithyresgäst...

Frågan är: Vem har ansvar för vad? I en hyresrätt har värden ansvar för alla skador som inte orskats av den som bor där. Utifrån inträngande vatten tex... Ett mycket besvärligt kapitel. I en en bostadsrätt har normalt sett innehavaren, inte föreningen!, ansvar att återställa allt i lägenheten efter ev skador... Det är som sagt en dj... röra...

Jag har en del papper på saker som rör just dessa saker. Men de gäller bara bostadsrätter. Men de kan ev ge dig lite vägledning? Jag vet inte. Jag kan maila över dem om du vill.

Citat:
Det stämmer att balkongskottning är hyresgästens ansvar. Det faller under samma regelverk som resten av lägenheten.

Att skotta balkongen är nog mycket riktigt din sak. OM man / du kan se att det kan vara en olägenhet eller riskerar att orsaka skador. Samtidigt är det hyresvärdens skyldighet att se till att skador inte kan uppstå pga snö på balkongen...

Citat:
...om jag kan hållas kostnadsansvarig för att inte ha skottat ordentligt.
Det låter osannoligt att någon skulle försöka göra det. Men OM man skulle försöka, är ditt försvar enkelt: Om huset underhållits på rätt sätt hade detta inte inträffat. Alltså kan inte jag hållas ansvarig...

Däremot bör du ha tät kontakt med ditt försäkringsbolag. Med lite tur kan du få bra ersättning för dina skador... Vi hade precis en tjej här som gick med vinst bara för brunnen i hennes badrum började läcka...
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 19:40
Mica Mica är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Och, blomkrukorna har kommit fram ser jag, eller underfaten ialla fall
Ja, när den provisoriska lösningen blev att täcka balkongen med en presenning var den så provisorisk att de använde mina krukor och fat som tyngder.

Oj Peter, och tack, det var mycket information så jag citerar inte. Men den fick mig att tänka på vad som skett med balkongerna de senaste åren. I september 2008, då jag var i Grekland, lades ny beläggning för att det varit bekymmer med balkongerna i flera år. Även utan vintrar som denna.
I somras inspekterades det igen och då skakades det på huvuden över jobbet som hade gjorts året innan.

Så jag behöver nog inte vara så orolig. Men det ska bli skönt när allt är klarlagt och bestämt vad som ska göras.

När jag startade denna tråd men rubriken Oväntat besök hade jag ju ingen aning om att det skulle bli fler besökare och dessutom fortsätta till något annat.
Så därför lägger jag in en bild från ett tidigare oväntat besök från sept 2009. Då hördes tydliga röster utanför (alltid speciellt på 5:e våningen). När jag tittade ut såg jag toppen av huvuden utanför balkongräcket. Det var två män i en skylift som höll på med något underarbete av den delen av balkongen som sticker ut från fasaden.

Borde nog köpa hem Gevalia.

Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.