Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-17, 10:26
finduss avatar
findus findus är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Båt från Rafina till Naxos

Hejsan! Har letat efter båtförbindelsen mellan Rafina o Naxos. Ska åka till Naxos den 19 juni och tänkte utesluta Aten i år. Det gick så bra att åka mellan Rafina o Naxos för två år sedan men hittar inte den förbindelsen nu. Är jag för tidigt ute eller har den förbindelsen upphört? Är det någon som vet är jag tacksam för svar.
Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 14:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Båt från Rafina till Naxos

Det kan vara så att det kommer förbindelse från Rafina till Naxos framåt Maj. Men jag har för mig att det inte fanns någon i fjol! Lite märkligt för det finns ju till de flesta andra öar i Cycladerna.

Men du kan åka till tex Paros och byta färja där. Det brukar finnas mängder med förbindelser mellan Paros och Naxos. Ett annat alternativ är att kolla avgångar från Lavrio. Det brukar finnas enstaka därifrån som går till Naxos. Då slipper du också Athen.
Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 11:08
finduss avatar

Tack Peter ska genast kolla detta. Vet du om det brukar gå båtar ofta mellan Rafina o Paros? Det låter ju lite spännande med en ny ö innan Naxos.
Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 17:30
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av findus Visa inlägg
Tack Peter ska genast kolla detta. Vet du om det brukar gå båtar ofta mellan Rafina o Paros?
Det brukar finnas båtar både på morgonen och em den vägen. Gissningsvis minst 4 - 6 avgångar varje dag. I alla fall i högsäsong. I Juni kanske det är lite färre? Mellan Paros och Naxos finns det säkert upp mot 20 förbindelser varje dag. Så om du inte kommer för sent till Paros bör du kunna ta dig till Naxos samma dag.

I Slutet av Maj brukar de flesta förbindelser ligga ute på GTP. Då kan man börja bekräfta eller revidera sina planer. Det är en lika stor överraskning varje år när man börjar se vilka linjer som går, vilka som är nya och vilka som är förändrade eller indragna... Det har hörts mången svordom i Kalimerianska hem just i Maj...
Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 18:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

År 2007 åkte vi färja Rafina-Naxos via Andros,Tinos, Syros och Mykonos.
Varken år 2008 eller 2009 fanns denna förbindelse. Båten gick då Rafina-Andros-Tinos-Mykonos och vände sen tillbaks. Ville man vidare till Naxos så kunde man övernatta på Tinos och sen ta färja dan efter till Syros fvb till Naxos.

(Så kan ni ju göra men risken är då att ni aldrig kommer vidare utan fastnar på Tinos..2008 klev vi av där istället och där blev vi fast..6 bokade nätter blev
11....och 2009 var vi 10 nätter där innan vi åkte vidare till Syros....och ångrade genast att vi inte stannat kvar på Tinos..)

Vi gillade Naxos mycket.....men jämfört mot Tinos är det inte värt resan OBS tycker JAG

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 19:06
Oxi Oxi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

2009 i juli åkte vi med Flying Cat från Naxos via Mykonos, Syros, till Rafina. 3 timmar tog färden och jag hoppas den går även i sommar.

Oxi
Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 01:20
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Oxi Visa inlägg
2009 i juli åkte vi med Flying Cat från Naxos via Mykonos, Syros, till Rafina.
Kan vara den som året innan gick ända ner till Amorgos och vände där. Jag åkte 2008 från Myconos till Amo med en Flying Cat som vände där.

Men att en båt går FRÅN en ö till tex Rafina innebär tyvärr inte alltid att den går DIT igen på utvägen... Det är inte alls säkert! Speciellt på längre linjer. Det är inte alls ovanligt att man angör olika hamnar på ut- och invägen! Och linjerna förändras ofta år till år!

Lättast att ta sig till Naxos från Rafina lär nog vara över Paros än så länge. Eller möjligtvis via Myconos. Fast det KAN ju komma någon förbindelse till Naxos senare på GTP.

Färjelinjer i Grekland äro outgrundliga ända tills man sitter på båten och den lägger ut... Och har man tur då så går den till den ö man har billjett till...

Att övernatta på Tinos är heller inte helt fel som Lissi säger! Fast då lär du inte komma därifrån på några dagar... Problemet är bara att det har inte funnits några direktförbindelser mellan Tinos och Naxos de senaste två åren heller....! Förr fanns det många! Nu måste man åka över Paros eller Myconos... Suck.

Jag vet inte om jag har rätt, men jag tycker det verkar som att färjenätet i Grekland förändras lite mot ett "bussnät" de senaste åren! Man får helt enkelt ta sig besväret att byta förbindelse vid någon "hållplasts", dvs ö, numera...

Naturligtvis handlar det om effektivitet och ekonomi! Jag tror rederierna har analyserat passagerarströmmarna och sedan optimerat sina linjer därefter. Linjer eller öar som inte är lönsamma går bort helt enkelt. Och det förstår jag.

Det är tex inte många Greker som åker mellan Tinos och Naxos. Så varför ha den kombinationen? De åker ANTINGEN till Tinos ELLER Naxos! Till Naxos finns massa färjor från Pireus. Till Tinos finns från båda hamnarna. Och jag har förstått att Grekerna har det här med färjor lika klart som vi har det med bussarna här hemma... De vet exakt när och var... Och vart...

Nu är det marknadsekonomi som styr, inte statssubventioner, som det var förr. Så jag tror att vi får vänja oss vid att kanske byta båt ibland för att komma dit vi vill. Och ev ta en övernattning i värsta fall. En Grek undviker säkert det genom att flytta resen en dag fram eller bak, men vi är rätt låsta genom våra flygbiljetter...

Och jag tycker inte att vi som turister och besökare i landet kan begära att de ska anpassa sina båtar efter oss. För även om det kommer över 15 miljoner besökare varje år så står vi bara för en liten del av alla passagerare på båtarna, om ser det över hela året. Så jag tycker att VI måste anpassa oss till hur det ser ut i Grekland och de behov av färjor som finns där.
Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 10:35
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Problemet är bara att det har inte funnits några direktförbindelser mellan Tinos och Naxos de senaste två åren heller
Hej!

Nope, det är möjligt men i sommar åker Seajets varje dag vid 9.35 fr Tinos till Paros och sedan Bluestar vidare mot Naxos. Dessutom går sedan Seajets in via Naxos varje dag det med så det går att ta sig från Tinos till t.ex Koufonissi eller Amorgos på ganska få timmar i sommar. Den rutten har jag planerat att använda iaf . Tinos-Kou 9.35-14.45 känns som bra tidsanvändande.
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 20:32
finduss avatar

Tack för alla tips Funderar lite på att ändå ta färja från Piereus direkt ut till cykladerna eftersom vi kommer till Athen på en så pass bra tid att man hinner med en färja samma dag utan övernattning i Athen. Ska däremot försöka ta vägen via Rafina när vi ska hem. Får se kanske blir det Tinos på vägen till Naxos
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 21:22
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av findus Visa inlägg
Tack för alla tips Funderar lite på att ändå ta färja från Piereus direkt ut till cykladerna eftersom vi kommer till Athen på en så pass bra tid...
Hade jag också gjort! Skönt att komma ut till rätt ö samma dag och dessutom utan att behöva byta färja på någon ö. Bussen till Pireus tar lite längre tid, men "so what"? Man är ju ute och reser ändå... När jag väljer mellan hamnarna handlar det för min del enbart om bekvämlighet. Hur tar jag mig snabbast och lättast dit jag vill....

Citat:
Ska däremot försöka ta vägen via Rafina när vi ska hem. Får se kanske blir det Tinos på vägen till Naxos
Akta dig för Tinos! Det är svårt att ta sig därifrån... Mentalt, färjeförbindelser finns det gott om...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:52.