Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-24, 08:32
April April är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard genuin och mysig ort på kreta

Undrar om det är någon som kan ge ett bra tips om ett mysigt och inte så överexploaterat resmål på Kreta? Jag har aldrig varit där och har ingen aning om vilken ort som skulle passa mig bäst. Jag har varit till Parga två gånger som jag älskar, och är inte så förtjust i stora hotellkompelx. Gillar när det är vacker natur och miljön runt omkring känns genuin. Är det någon som har något bra tips?
Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 09:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: genuin och mysig ort på kreta

Egentligen begär du det ouppnåeliga. Närhelst markexploatörer eller charterarrangörer lyckas finna en mysig/genuin ort eller by på en grekö, då ska där tjänas pengar. Kvickt upp med fula hotellkomplex, komplettera med strandserveringer i mängd samt tavernor på radband. I fria utrymmen däremellan slås det upp butiker, biluthyrarfirmor samt discolokaler.

Finnes därtill en ledig plätt att tillgå, då snickras kvickt upp ett tivoli eller ett vattenland med gocartbana.

Lite elakt skrivet förvisso, men då förstår du säkert vad jag menar. Det blir alltså att ta det goda med det onda på kreta. Även i den mest överexploaterade byn hittar den nyfikne efter kort vandring ändå det genuina inne i gränden. Svartklädda gummor, klädstreck, vackra hus med prunkande trädgård fylld med grönsaker och blommor.

Arne
Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 10:51
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Jag föreslår att du reser på egen hand och tar lokalbussen till Sfinari på västra Kreta (Chania). Inte ett tivoli, inga andra butiker än en liten minimarket, ett fåtal restauranger och det största hotellet har väl 10 rum. Hyr in dig på ett pensionat, njut av friden och ortens kafeneio.
Strand finns fast den är stenig, huruvida pool finns att tillgå kan jag inte svara på, men genuint är det än så länge .
Akta dig vilken vass Raki de har i byn!

Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 12:20
April April är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Okej, fast det gör ju inget om det finns lite liv och rörelse på orten, bara det inte är för "plastigt" och för tillrättalagt. Hur är det med Agios Nikolaos? På apollos hemsida beskrivs det som just genuint?
Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 16:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av April Visa inlägg
Hur är det med Agios Nikolaos? På apollos hemsida beskrivs det som just genuint?
Det är en ganska stor stad med cirka 10 000 invånare, så visst finns där ett rikt grekiskt vardagsliv. Om du reser på charter vill jag gärna slå ett slag för Paleochora på sydvästra Kreta. Det är en av de trevligaste turistorterna på Kreta - tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 14:07
lemon lemon är inte uppkopplad

Slår, precis som Janne, ett slag för Paleochora. Kreta är annorlunda på sydsidan...
Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 15:15
Malina Malina är inte uppkopplad

Paleochora! Jag hakar på!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:30.