Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-06, 20:25
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Dyrt bagage på Ryanair

Flyger man med Ryanair i juli/augusti får man betala en "bagageavgift" på 220 kronor (istället för "normala" 165) per resväg för varje incheckad väska om man ska tro den HÄR artikeln.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 20:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Dyrt bagage på Ryanair

Dyrt , javisst, men jag gissar att priset med dem ändå är billigare än med många andra bolag Själv har jag aldrig flugit med Ryan Air men det beror mest på att vi inte bor tillräckligt nära deras flygplatser. Vi har ju nu för tiden alltid bara handbagage med på våra resor så vi tänker aldrig på om andra bolag tar betalt separat för väskor som checkas in...Är det BARA Ryan Air som gör det förresten?

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 21:03
kimmens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
... så vi tänker aldrig på om andra bolag tar betalt separat för väskor som checkas in...Är det BARA Ryan Air som gör det förresten?
Jag vet inte, men jag har då aldrig någonsin hört talas om något annat flygbolag som gör det...

Ryanair tillåter endast ett handbagage. Man får inte ha t.ex. handväska eller kamera utöver handbagaget.

Själv tycker jag att Ryanair är fula i sin marknadsföring.
Man annonserar om billiga biljetter för t.ex. 10 kronor. Sedan tillkommer ju diverse flygskatter och avgifter på många hundra kronor - kostnader som man inte kan välja bort.

Det tillkommer också t.ex. följande avgifter hos Ryanair (enligt deras egen hemsida);
"Avgift för Internetincheckning" 5€ - men du kan inte checka in på annat sätt!
"Administrationsavgift" 5€ per passagerare och resväg.
Har man småbarn med sig tillkommer en "Spädbarnsavgift" på 20€ per resväg.
Och som sagt, "Avgift för incheckat bagage" som får väga högst 15 kg.

Det är som om bensinstationerna skulle annonsera om "Bensin 5 kr/l". När du sedan tankar får du också betala en "Pumpavgift" på 8 kr/l...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2010-04-06 klockan 21:40.
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 21:34
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Norweigean tar betalt för incheckat bagage och vill man checka in något ska det fyllas i vid bokningen, 60 kr per väska enkel väg, om jag inte mins fel.

Har noterat att Ryan Air har dyrare påslag för flygskatter etc ju billigare biljetterna är vilket ju är lite märkligt och fult, dock kör de kampanjer de emellanåt när inga påslag görs. På så vis kom jag till Berlin med min make för 2 kr, och det var verkligen 2 kr! har också med egna ögon sett att väskor beslagtagits/resenärer blivit straffade med böter då resenärer haft mer än en väska som handbagage och detta oavsett om det varit världens minsta handväska eller en taxfreepåse. Hårda bud där, men å andra sidan vad kan man förvänta sig av ett bolag som har så billiga resor. Nåt krux måste det ju bli...
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 21:45
kimmens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Hårda bud där, men å andra sidan vad kan man förvänta sig av ett bolag som har så billiga resor. Nåt krux måste det ju bli...
Ja, dom var ju på väg att införa avgift för toalettbesök ombord på planet...
Sedan gick det rykten för ett tag sedan att Ryanair kör så hårt med personalen att det kunde vara en säkerhetsrisk...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 21:47
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

[quote=litentuva;201339]Norweigean tar betalt för incheckat bagage och vill man checka in något ska det fyllas i vid bokningen, 60 kr per väska enkel väg, om jag inte mins fel.

Hmmm...har rest en hel del med Norwegian genom jobbet och har aldrig betalat för incheckat bagage...

När det gäller billiga biljetter trodde jag inte längre det var möjligt att marknadsföra biljetter utan att totalpriset står i annonsen - var det inte ett himla rabalder om detta för ett tag sedan ? Flygbolagen fick väl böter om priset efter bokning blev dyrare än vad man angav ...eller är jag nu ute o reser ?

//Maggan
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 22:29

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Sedan gick det rykten för ett tag sedan att Ryanair kör så hårt med personalen att det kunde vara en säkerhetsrisk...
/kimmen
DET är ju oroande.....men annars så spelar det väl inte så himla stor roll hur de enskilda posterna i priset specificeras, jag menar även med SAS betalar jag ju för incheckning etc, den är ju inte gratis hos något bolag, för personal och bagagehanteringen är ju inte gratis...men den är inbakad i priset från början....(och även utan incheckat bagage får ju jag betala i alla fall )...ALLT kostar och så länge SLUTSUMMAN ändå är så billig hos Ryan Air så har de ju nöjda resenärer.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 22:49
kimmens avatar

Smaken är som baken...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
ALLT kostar och så länge SLUTSUMMAN ändå är så billig hos Ryan Air så har de ju nöjda resenärer.
Nja, de som blev helt strandsatta på Mallorca i somras var nog inte så nöjda...

Tilläggas kan ju också att Ryanair konsekvent vägrar att följa ARN:s utslag i tvister med kunder. Man vägrar också att acceptera EU:s nya regler för flygbolagens ersättning till resenärer vid förseningar etc.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2010-04-06 klockan 23:39.
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 23:56
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

[QUOTE=Maggan1;201346]
Citat:
Norweigean tar betalt för incheckat bagage och vill man checka in något ska det fyllas i vid bokningen, 60 kr per väska enkel väg, om jag inte mins fel.

Hmmm...har rest en hel del med Norwegian genom jobbet och har aldrig betalat för incheckat bagage...

/Maggan

Jodå, 60 kr för Sverige och 70 kr för storstad själv jag åker till Aten om några veckor och dit kostar det 90 kr per väg. VIll man boka i efterhand är priset nästan dubbelt.

Camilla

Camilla
Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 08:25

[QUOTE=Frappe;201362]
Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
Jodå, 60 kr för Sverige och 70 kr för storstad själv jag åker till Aten om några veckor och dit kostar det 90 kr per väg. VIll man boka i efterhand är priset nästan dubbelt.Camilla

Camilla
Det är just det jag menar, HELA flygresan inklusive incheckning och toabesök på planet kostar givetvis på ALLA bolag, men det redovisas på olika sätt, öppet eller inbakat i priset.
Jag minns vilket liv det blev när man plötsligt skulle "betala" för maten på flyget, som om den varit gratis innan

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 10:07
litentuvas avatar

[QUOTE=Maggan1;201346]
Citat:

//Maggan
Så här står det på Norweiegans hemsida:

Incheckat Bagage

Det är tillåtet att ta med sig upp till två (2) väskor per passagerare mot avgift. Maximal vikt per väska är 20 kilo. Om en enskild väska väger mer än 20 kilo, så kommer de extra kilona att debiteras som övervikt. Om du har mer än 2 väskor, oavsett vikt, så kommer den överstigade vikten att debiteras som övervikt.
Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 10:20
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

.....hmmm, vad konstigt - det framgår ju klart o tydligt , som du skriver , att det tas ut en avgift för bagaget.....den summan måste ha lagts på priset på nån vänster utan att det synts på biljett o faktura, eller så tycker de jag sett sömnig ut kanske he he ....men nu vet jag o ska kolla noga nästa gång jag reser

Det är ju lite som Lissi säger, det är hur flygbolagen redovisar sina kostnader, och de gör de ju ibland lite som de vill.

//Maggan - som idag njuter av solen som gör ett besök
Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 10:32
Desires Desires är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Jag håller fullständigt med.... Men vi har ändå tyckt det blivit billigare att åka med dem de 2 ggr vi gjort det (till Alghero, Sardinien och Zadar, Kroatien). Det är bra att bolaget finns för trots att de lägger på för en massa avgifter är de oftast billigare än andra. Vi brukar också när vi åker med dem betala för prioriterad ombordstigning (tror det kostar 40:-) per person men det gör vi för att slippa trängas med den stora horden av folk som går på sist.
Men vill hålla med om att de absolut mer tydligt skulle kunna redovisa för totalpriset för resan (och inkludera bagaget etc i priset), sist började vi på 11 kr och slutade på 1.500 ca........
Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 10:43
litentuvas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
.....hmmm, vad konstigt - det framgår ju klart o tydligt , som du skriver , att det tas ut en avgift för bagaget.....den summan måste ha lagts på priset på nån vänster utan att det synts på biljett o faktura

//Maggan - som idag njuter av solen som gör ett besök
Det kan va så att det redan ligger ifyllt i bokningsformuläret och att man själv måste bocka av för att få bort den avgiften. Kommer inte ihåg själv hur jag gjort när vi bokat men lite luriga är de ju så det är inte omöjligt...
Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 10:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Ærlig talt, det sier seg vel selv at når man kan fly for under 100 kroner så må Ryanair finne en annen måte å få inn penger på. De driver jo en bisniss, ingen har overskudd av å selge en flyreise som går over halve Europa for 60 kroner.

Hvor skjult ekstrautgiftene er vet jeg ikke, ser f.eks på den svenske siden deres at under listen med tilbudspriser deres står det "Biljettpriserna omfattar inte frivilligt / Avgifter och extra kostnader (klicka här)" Og når man "klikker der" kommer det opp en lang liste med ekstrautgifter. Så vet et ekstra klikk kan man altså få oversikt over hva reisen koster totalt sett.

I det hele tatt, med så lave grunnpriser burde man forstå at det kommer tilleggsutgifter, og sjekke det opp før man bestiller om det er noe problem.
Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 11:01
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Det kan va så att det redan ligger ifyllt i bokningsformuläret och att man själv måste bocka av för att få bort den avgiften. Kommer inte ihåg själv hur jag gjort när vi bokat men lite luriga är de ju så det är inte omöjligt...
Nej man fyller i om man vill ha incheckad väska och summan kommer då på. Man får alltså med Norwegian ha en väska a 10 kg i kabin som inte kostar.

Camilla 17 dagar kvar...
Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 11:48
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Personligen tycker jag att (och nu får ni ursäkta språkbruket) Ryanair är ett pissbolag. Sitter nere i Barcelona nu och flugit ToR Arlanda-BCN med Lufthansa för 1400 pix. I juni flyger jag Aten med Malev för 1200 pix. Hos båda bolagen ingår allt; bagage, mat, dryck! dessutom sitter man skönt och på LH så låg det kudde och filt på varje plats. Ska vara i väldigt akuta fall som jag pallrar mig ner till Skavsta för transporteras av Ryan.
Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 12:10
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Ja, om Ryanair kan man onekligen ha en hel del åsikter.
Riktigt irriterande är det här med att man inte följer vedertagen praxis för hur passagerare skall ersättas vid inställda flyg och dylikt, men förhoppningsvis får bolaget fel när det behandlas i domstol och rättar väl då kanske in sig i ledet.

När det gäller deras avgifter retar jag mig mest på den sista avgiften som dyker upp vid bokning : "avgift för att få betala"
Jag har ännu inte hittat nått sätt att slippa undan den kostnaden.

Att betala för incheckad väska tycker jag är rimligt. Eller rättare sagt; när jag flyger med bara handbagage - varför ska jag då betala lika mycket som den som dels väger in mycket mer vikt, dels nyttjar hela apparaten med personal, fordon, vagnar och "bagagesnurror" för på- och avlastning ?

Jag har rest en del med Ryanair och tycker att när man hittar riktigt bra priser så uppväger det nämnda irritationsmoment, men man bör nog vara medveten om deras regler så att det inte dyker upp som obehagliga överraskningar.

Lars
Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 12:33
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Ærlig talt, det sier seg vel selv at når man kan fly for under 100 kroner så må Ryanair finne en annen måte å få inn penger på. De driver jo en bisniss, ingen har overskudd av å selge en flyreise som går over halve Europa for 60 kroner.
När det gäller Ryanair och andra lågprisbolag så ska man ha klart för sig att de riktigt låga priserna INTE är deras grundpriser. Det är ett begränsat antal platser (hur många är nog deras egen hemlighet) som säljs till dessa priser och de tar ganska fort slut. Oavsett tilläggsavgifter tjänar de naturligtvis inte pengar på just den passagerare som köpt biljett för 60:-.

Som alla andra företag har Ryanair en marknadsföringsbudget, det är den som belastas när dessa biljetter säljs, med målet att skapa intresse för produkten.

Och säga vad man vill om Ryanair men något har de ju gjort rätt, de är väl idag det framgångsrikaste flygbolaget i Europa, oavsett om man mäter ökning av passagerare och linjer, hur väl man fyller sina plan (kabinfyllnadsgrad) eller i ekonomiska tal.
I trådskaparens länk kan man också läsa att bolaget, finanskris till trots, gjort en vinst på ca 3 miljarder, vilket kan jämföras med de flesta traditionella bolags katastrofsiffror. Av det kan man förstå att högre biljettpriser faktiskt inte är vägen till framgång i flygbranschen.

Lars

Senast redigerad av laero den 2010-04-07 klockan 12:58.
Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 15:55
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
När det gäller deras avgifter retar jag mig mest på den sista avgiften som dyker upp vid bokning : "avgift för att få betala"
Jag har ännu inte hittat nått sätt att slippa undan den kostnaden.
Fakturagebyr er det mange som tar, ikke bare Ryanair, selv om navnet på avgiften kan variere fra butikk til butikk.
Ser som sagt ikke noe problem med det, så lenge nettbutikken opplyser om det før man foretar bestillingen.

Nåja, jeg flyr aldri med Ryanair uansett, synes det er greit å betale litt mer å få skikkelig kvalitet og smertefri flyging. Bruker nesten alltid KLM, og på alle de gangene jeg har flydd t/r Athen har jeg opplevd (en liten) forsinkelse kun én gang, og det var pga et uvær i Amsterdam som førte til at de måtte stenge tre av fire rullebaner der.
God benplass, mat og vin på flyet, smidig innsjekking (f.eks via nettet opp til 30 timer før) valg av sitteplass, 25 kilo bagasje + håndbagasje uten avgift, helt topp! Og nei, jeg får ikke betalt for å si det
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.