Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-20, 18:55
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010
Standard Greek Travel Pages

Hej!

Anneli heter jag, är ny i forumet. Har "lurat" med min lätt sjösjuke sambo på båtluff i kykladerna i juni-juli (Så värst mycket gungar det ju inte på stora färjor, eller hur? ). Har luffat en gång tidigare och flög då till Santorini, den här gången blir det Aten eftersom biljetterna till Santo var SNOR-dyra!

Nu till min fråga: När jag söker på Greek Travel Pages så verkar det som att det i stort sett bara finns två avgångar per dag i juni från Pireus till Paros, Naxos, Amorgos och den delen av Kykladerna. Det är 07.25 eller 17.30 som tycks gälla. Är detta allt? Tiderna är ju inte optimala om man säger så. Snabbåtar, hur är det med dem? Går det verkligen inte fler båtar till Paros + Naxos per dag? Hoppas att någon vänligt sinnad själ vill svara...
Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 22:55
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Greek Travel Pages

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
När jag söker på Greek Travel Pages så verkar det som att det i stort sett bara finns två avgångar per dag i juni från Pireus till Paros, Naxos, Amorgos och den delen av Kykladerna. Det är 07.25 eller 17.30 som tycks gälla. Är detta allt?
Ja, förutom att det även går en båt kl.15 på måndagar så verkar det stämma.
Men sök på Rafina-Paros också! Då hittar du en avgång med snabbåt till Paros kl. 15.15 några dagar i veckan. Det är också närmare till Rafina från flygplatsen.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 13:04
annelinens avatar

Hej och tack för tipset om Rafina. Hade inte alls tänkt på att det kan finnas fler hamnar att utgår från... Snabbåten kanske kan vara nåt, om den inte gungar alltför mycket, då blir det en tråkig start på semestern för sjösjuke sambon.

Tycker dock fortfarande att det går väldigt få färjor per dag, men men. Det ska nog å andra sidan inte vara några problem att roa sig i Aten medan vi väntar.
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 15:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Tycker dock fortfarande att det går väldigt få färjor per dag, men men. Det ska nog å andra sidan inte vara några problem att roa sig i Aten medan vi väntar.
Med stor sannolikhet dyker det upp fler avgångar ju närmare säsongen vi kommer. Tidtabellerna är ännu inte helt uppdaterade.
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 21:41
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
Hej och tack för tipset om Rafina. Hade inte alls tänkt på att det kan finnas fler hamnar att utgår från...
Det är enligt min mening, ett riktigt trevligt alternativ, att börja resan från Rafina. Det är enkelt att ta sig dit med lokalbuss från flygplatsen och har man lite tid över till en måltid innan båtresan, finns många bra fisktavernor i hamnen. Det är ett helt annat tempo än i Pireus.
/Lena
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 00:18
Stephan Stephan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Snabbåten kanske kan vara nåt, om den inte gungar alltför mycket, då blir det en tråkig start på semestern för sjösjuke sambon.
Det kan være klokt å ta et sjøsykemiddel før avreise om man har anlegg for sjøsyke. Skopolaminplaster (reseptbelagt, festes på huden bak øret) er meget effektivt.

Stephan
Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 09:09
annelinens avatar

Ja vi får vänta och se om det blir några förändringar i tidtabellerna. Vi åker som sagt den 24:e juni så vi har tiden på vår sida. Nu ska jag fundera på om vi ska inleda semestern i Rafina för att sen avsluta i Athen.

Åksjuketabletter är ett måste- enda problemet är att man blir så dåsig av dem. Skopolaminplåster har jag ej testat- kan kanske vara värt ett försök. Annars tar jag alltid med Calma eller Postafen vid längre resor med buss eller båt.
Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 20:51
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Vill inte skrämma er, men tom Blue star färjorna kan rulla ganska bra när man kommer ut från öarna runt Aten, det är ganska öppet. Har själv varit med om en del sådana resor. Så det är nog en bra ide att ta med pillren om man har sådana anlag.
Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 21:20
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
Vill inte skrämma er, men tom Blue star färjorna kan rulla ganska bra när man kommer ut från öarna runt Aten, det är ganska öppet. Har själv varit med om en del sådana resor. Så det är nog en bra ide att ta med pillren om man har sådana anlag.
Nu förstår jag inte alls vad du syftar på, Yak...

Fy fasen för Piraeus-Paros i somras...
Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 21:26
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Nu förstår jag inte alls vad du syftar på, Yak...

Fy fasen för Piraeus-Paros i somras...
Ja, du var lite sådär smågrön i ansiktet minns jag

Det var faktiskt lite den resan jag tänkte på där!
Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 09:26
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Det kan humpe bra på hurtigbåtene også. Minnes en Pireus - Egina-tur hvor det var et rent under at maten holdt seg i magen. Så ha med sjøsykemedisin!
Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 10:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det kan humpe bra på hurtigbåtene også. Så ha med sjøsykemedisin!
En annorlunda gunging, ryckigare och i mitt fall mer illamående- framkallande, skall jag någon gång mer åka high speed båtarna när det blåser så blir (kanske) det om det inte finns något annat alternativ.
Bästa sättet för mig att dämpa sjösjukan är att vara utomhus, på snabb- båtarna måste man vara inomhus. Är de tkraftig sjögång så måste man sitta vid sin plats, jag försökte mig på att få stå vid platsen, men det var inte tillåtet.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 21:14
annelinens avatar

Näe...nu tror jag att jag får försöka hålla sambon borta från att läsa den här tråden... Annars tror han nog att han har blivit lurad. Det här med sjösjuka skojar man inte bort, det förstår jag ju när jag läser era kommentarer. Apoteket, here I come!

Jag som hade planerat att sitta på däck och dricka iskall Efes i solen... Kanske ska vänta med det tills vi kommer iland då
Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 22:11
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Jag som hade planerat att sitta på däck och dricka iskall Efes i solen... Kanske ska vänta med det tills vi kommer iland då

Låt dig inte avskräckas. Så som du beskriver din tänkta resa är det vanligaste vi har upplevt.
Undvik snabb-båtarna vid blåst! Jag gillar dem inte ens vid lugnt väder.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 17:51
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Det finns åksjuketuggummin på Apotek, de är effektiva men ger inte dåsighet i timmar efter. Man kan också köpa akupressurband som man har runt handlederna, med en kula som pressar på anti-illamående-punkten. Ingefära dämpar också illamående, det går att köpa torkad/syltad ingefära i vissa saluhallar, t ex Hötorgshallen i Stockholm.
Personligen mår jag minst illa om jag får ligga ner, helst ute på däck. Jag älskar båtresorna i Grekland trots anlag för sjösjuka - det går så lagom fort att ta sig fram och man hinner reflektera över livet i lugn och ro.
Trevlig resa!
Våga
Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 18:28
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Jag älskar båtresorna i Grekland trots anlag för sjösjuka - det går så lagom fort att ta sig fram och man hinner reflektera över livet i lugn och ro.
Trevlig resa!
Våga
Håller med fullständigt;
En av hela resans höjdpunkter är att (efter att ha provianterat) muta in sin hörna intill relingen på den tidiga BlueStarsavgången från Pireus, slå sig till ro, börja intagandet av frukost, njuta av den tidiga morgonsolen, studera den intesifierande larmet där nedanför runt hamnen, kolla in övriga passagerare som kommer ombord, känna doften av det salta havet och slutligen vid avgång känna den ljumma brisen.
Tänk att man kan skaka av sig en hel vinters ekorrhjulsstress på någon timme.
Därför flyger jag alltid till Aten, jag vill känna att jag båtluffar, OCH jag vill sitta på däck. Avskyr snabbårtarna.
Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 22:11
Stephan Stephan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Åksjuketabletter är ett måste- enda problemet är att man blir så dåsig av dem. Skopolaminplåster har jag ej testat- kan kanske vara värt ett försök. Annars tar jag alltid med Calma eller Postafen vid längre resor med buss eller båt.
Calma og Postafen m fl hjelper bra for en del, andre sier at de like gjerne kunne tatt en sockerbit, så det er åpenbart individuelt. Og som andre her har påpekt; også de store båtene til Blue Star kan rulle kraftig. Jeg har flere ganger opplevd at det jeg har på bordet seiler gjennom luften og lander et eller annet sted med et brak. Men plutselig er man fremme på "drømmestedet" og lykken overtar ...

Mot småskvalp hjelper mange midler, men skal jeg svare ut fra egen erfaring (andre erfaringer har jeg ikke!) så er skopolaminplaster det eneste som hjelper FOR MEG når værgudene virkelig byr opp til dans. (Når jeg skriver at skopolaminplaster er reseptbelagt, gjelder det Norge, de svenske reglene kjenner jeg ikke.)

Hilsen
Stephan L Sandemosse
Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 17:21
annelinens avatar

En av hela resans höjdpunkter är att (efter att ha provianterat) muta in sin hörna intill relingen på den tidiga BlueStarsavgången från Pireus, slå sig till ro, börja intagandet av frukost, njuta av den tidiga morgonsolen, studera den intesifierande larmet där nedanför runt hamnen, kolla in övriga passagerare som kommer ombord, känna doften av det salta havet och slutligen vid avgång känna den ljumma brisen.

Den här beskrivningen låter helt UNDERBAR! Såhär hoppas jag på att vår semester kommer att börja...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.