|
||||
|
||||
Sv: Hemma från Tinos
Det är fantastiskt roligt att läsa om dina ensamveckor på Tinos, Lissi. Att du har tagit mod till att åka iväg och få en vecka helt för dig själv och att det har blivit sådan succé, det är roligt. Ingen vecka är den andra lik, men varje vecka känns som lyx för dig. Måste verkligen vara något att se fram emot.
(Hoppas Claes hade en fin vecka i Kalmar också, vi hade i alla fall en otroligt vacker sensommar här, så jag tror att han också har njutit.) Citat:
Lissi har fått många till Tinos, men det var du som fick oss och Lissi till Tinos från början. Du skrev om Tinos med en helt speciell känsla - och du hade rätt. Tinos är en riktigt fin grek-ö. Alla de fantastiska tips som vi fick av dig och som har varit med till att vi har sett en stor del av ön, det har varit ovärderligt. Vi tycker, som du, att man äter otroligt gott på Taverna Marathia, som ligger bredvid Golden Beach. OTROLIGT GOTT! Och super trevlig personal dessutom. Rekommenderas! Vi har bott på Golden Beach (i annexet) ett par gånger och har bara haft några få steg till Agios Fokas, där vi gillar morgon- eller kvällsdopp och det är ett av de bästa boenden som vi har haft i Grekland (utan att vara för lyxigt på något sätt)! På dagarna vill vi ut och se oss omkring och där har vi också varit tacksamma för alla fina upplysningar du har kommit med om Volax, Kardiani, Gainnaki, Pirgos osv. osv. osv. (listan kan göras lååång). Stort tack för det och ha nu en riktigt skön semester på Tinos. Jag tycker Peter borde få livslångt gratis boende på Tinos, som har fått oss andra dit. Den kampen var faktiskt ganska seg... |
|
|||
|
|||
Citat:
Peters fina gest har jag velat ge vidare så jag har plockat till mig 3 extra kartor hem.....och är helt säker på att Peter gör detsamma!! Lissi - tyvärr inte åter på Tinos förrän 18 april 2011 |
|
|||
|
|||
Tack så mycket både Marianne och Lissi. Det är (nästan) så jag rodnar...
Men det var som sagt en kamp att få dit er! Men desto roligare att ni tog till er Tinos på det sättet ni gjorde när ni kom dit. Det hade ju varit väldigt tråkigt om ni hade blivit besvikna! Men jag tror ni har ungefär samma känsla som jag har för ön nu. Och jag vet ju att det är ett antal andra som också besökt ön men som inte skriver så mycket om det. Så det finns en liten Tinos fan-club nu... Och det är till stor del Lissis förtjänst! Så varannan öl blir för dig Lissi! (Jag ska skänka dig och Jens en tanke också Marianne! ) Tre dagar kvar till paradiset... |
|
|||
|
|||
Ha det bara så helt underbart och hoppas att vädret fortsätter att vara lika fint som nu..det är Du värd!
...och SNÄLLA, skicka ett sms när Du dricker "min" första Mythos! Lissi - 11 dagar från Patmos och 207 från Tinos |
|
||||
|
||||
När vi kom till Tinos första gången var det helt vindstilla i tre dagar. Det var helt underbart, varma sköna kvällar i juni. Vi bodde på Voreades och fick nog bästa rummet (men med mycket litet badrum), i alla fall den bästa balkongen med den här utsikten:
Vi trivdes med en gång. Jag minns att det började blåsa den dagen ni kom, Lissi, men vi upplevde inte blåsten som lika jobbig som ni gjorde. Jag tror kanske att det delvis berodde på att vi hyrde bil och tyckte att det var skönt när det fläktade uppe i de små, varma byarna. Vi har upplevt mer generande blåst på andra öar. Vi hoppas att åka till Tinos igen, men vi har även många andra favoriter, så man får ju försöka prioritera så gott man kan. I somras blev det till och med en helt ny ö för oss, Kefalonia, och dit vill vi också gärna återvända någon gång, hoppas vi. |
|
|||
|
|||
Voreades! Så fint!!!! Vilken utsikt....
Jag minns att det var första dagen med blåst som vi kom...Första morgonen på balkongen då jag köpt färska frukostfrallor på bageriet och vi satt på balkongen så tog vinden mitt bröd som försvann över balkongräcket Vi åkte vespa och jag som satt bakpå hade ju inte så jobbigt, men Claes hade! Men det bestående intrycket av Tinos var att det var GUDOMLIGT vackert... Lissi -som just nu ser konserten med Giorgos Dalaras, Dulce Pontes m fl..Mesologhi...BRA! |
|
||||
|
||||
Och jag som närde en tanke och en önskan att ta mig till Tinos denna resa ser nu att det blir ett annat år som vanligt blir det inte alls så som jag i första läget tänkte mig resandet. Vad göra? Jag skall tillbringa ett par dygn på Thirasia istället. Kul att få se denna ö också, lite närmre och lugnare. Jag har varit där förr men bara för dagen.
Yeasou |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
Ha dé. |
|
||||
|
||||
JAG tycker det börjar luta åt att
byta Ö. Eller har jag fel? Vad har Tinos som inte Kreta har? -Jo en planerad Kalimeraträff med Lissi, Claes, Peter och jag. -När blir den av? -I framtiden! Fattas bara att Janne och Camilla dyker upp. Min framtida dröm heter Gavdos. Lugnet och stillheten i det yttersta. Jag har varit där en gång och har fina minnen utav "ingenting". Det finns inget där utom lugn och ro. Electricitet finns kanske(2004) men man lever precis som på alla andra öar. Mat och dryck finns och boende, oftast med ute-dass enligt mina erfarenheter, men lugnet. Det går inte att beskriva utan det måste upplevas. //Uffe |
|
|||
|
|||
Citat:
..och Kalimeraträffen blir av!!! Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Takk for sist, så trivelig det var å møtes igjen V i fikk jo den best mulige starten på vårt første opphold på Tinos - at d u møtte oss i havna - og litt senere guidet oss og ga gode tips på en "bli kjent" runde i byen- før vår lille lunsj Og om kvelden den trivelige stunden hjemme hos deg i den vakre hagen, sammen med Nikoleta, tenk at hun også ville hilse på oss Og visst fikk vi deilig mat på Malamatenia - i trivelig selskap - vi var der igjen to ganger senere i uka Vi hadde virkelig fine dager påTinos og brukte dem godt Men, gjorde ingen forsøk på å rekke "alt"! Vi hadde jo fått veldig gode tips av Peter og - det m å bli Tinos igjen |
|
|||
|
|||
Så trevligt att Ni var nöjda med Tinosresan! Jag vet ju att ni också varit på Peloponessos efter Tinos, en annan höjdare....
Nu får jag SMS och MMS från Peter som njuter lata dagar på Tinos. Han har också träffat Nikoleta och hade med sig kaviar och knäcke till henne Ni må tro att Peter njuter nu, hemma på sin ö Nu blir det spännande att se om Patmos håller måttet efter 18 år...ofta blir man ju besviken när man återvänder efter många år. Men njuta ska vi och om vädret inte sviker så kan vi fullfölja planerna för födelsedagsfirandet på det sätt vi tänkt.... Lissi |
|
|