Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-08, 21:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Vi traskar vidare

Det är konditionskrävande att vara ihop med politiker!
Vi har nu rätt många kvällar traskat runt i kvarteren och hälsat på folk, delat ut en lapp med vad som gjorts och pratat, pratat. Det vill säga, Roussos pratar och vi tolv-tretton i följet turas om att gå in i sällskap med honom och hälsa och se glada ut.

Det låter så patetiskt när jag skriver det, men det är ett kul sätt att se kvarter i stan man aldrig annars ser. Rivningskåkar blandat med jättefina hus. En del har inte ett grönt strå, andra har otroligt fina trädgårdar. I kväll pallade vi granatäpplen, blev bjudna på bakelser och frös, det var snålblåst och kyligt, alltså 17 grader...i morgon tar jag på mera kläder.

Jag har också varit med på en del kommunsammanträden och frapperas av det totala kaos som inleder mötena. Alla pratar glatt med alla, inklusive meningsmotståndarna, ingen kommer i tid och ingen tycks ha hört talas om rökförbudet.

Journalister som under sändningar sprider spydiga kommentarer om varandra och andra skrattar ihop åt gemensamma erfarenheter.

Så börjar förhandlingarna och det blir en kolossal skillnad i stämningen, det pratas allvarstyngt och intensivt om varje ärende. Omröstning medelst handuppräckning avslutar varje ärende -och så är det slut och alla går ner på stan och fikar - de olika konkurrerande grupperna samlas på olika kaféer.

I går natt fick vi också äntligen se den nya Kalymnos Dolphin, jättefin, aningen mindre än Kalymnos Star. Dessa två ska gå mellan Kalymnos och Mastichari på Kos, men nu finns det marginal för turer åt andra håll också, i samarbete med resebyråerna. Hela stan var nere och tittade på den nya båten idag, och jag hade glädjen att hela kvällen gå bredvid Michalis Lelekis, kapten på båten.

Han körde från varvet i Halkida till Kalymnos i storm och blev några timmar försenad, men var mycket nöjd med båten.

Full fart alltså, på land och till sjöss.
Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 22:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Vi traskar vidare

Kul att läsa dina berättelser om det grekiska samhället i allmänhet och ditt politiker-arbete i synnerhet. En fundering som jag har efter att ha läst om era strövtåg i byn för att träffa medborgarna är följande. Är den här uppsökande verksamheten begränsad till perioder i samband med val, eller är det ett ständigt pågående sätt att varje år hålla kontakten med väljarna?

Mats
Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 09:17
Monica Ps avatar

Mats, detta pratade vi om i går kväll. Det är för mycket som händer i det dagliga livet för att man ska kunna gå runt till olika ställen emellan valåren, men det är ett önskemål från befolkningen.

Jag ska försöka driva det som en fråga om jag kommer i lobbingläge...det vi gör nu är delvis ett sätt för oss alla att se vad som de facto gjorts för stadsdelarna , en mängd gatuarbeten med förbättrade avlopp, stenläggning, inköp av tomter för att skapa gröna plättar och parkeringar, gamla skräphus som rivits på grund av faror för lekande barn, samtidigt som det har gett folk tillfällle att klaga, något de inte håller tillbaka...

Men stan är stor så det kommer inte att bli besök i alla delar. Jag har fått impulser även från englandsgänget , de flesta bor i Kantouni, och de vill träffa makthavarna. Blir det alltså vårt lag som får fortsätta är det inte omöjligt att vi kan lägga fler träffar på programmet . Idén är inte ny men det har inte funnits tid emellan vardagsrutinerna.
Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 15:00
pawik pawik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det vill säga, Roussos pratar och vi tolv-tretton i följet turas om att gå in i sällskap med honom och hälsa och se glada ut.
Citat:
I kväll pallade vi granatäpplen, blev bjudna på bakelser och frös, det var snålblåst och kyligt, alltså 17 grader...i morgon tar jag på mera kläder.
Citat:
Alla pratar glatt med alla, inklusive meningsmotståndarna, ingen kommer i tid och ingen tycks ha hört talas om rökförbudet.
Det är alltid roligt att läsa dina inlägg Monica.

/pawik
Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 17:51
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Jeg gleder meg til fortsettelsen. Du bare må fortsette å fortelle Monica! Fantastisk interessant.
Vi ser fram til å kjøre nye båten også.
Svara med citat
Gammal 2010-10-10, 02:08
Masses avatar

Citat:
Mats, detta pratade vi om i går kväll. Det är för mycket som händer i det dagliga livet för att man ska kunna gå runt till olika ställen emellan valåren, men det är ett önskemål från befolkningen.

Jag ska försöka driva det som en fråga om jag kommer i lobbingläge...det vi gör nu är delvis ett sätt för oss alla att se vad som de facto gjorts för stadsdelarna , en mängd gatuarbeten med förbättrade avlopp, stenläggning, inköp av tomter för att skapa gröna plättar och parkeringar, gamla skräphus som rivits på grund av faror för lekande barn, samtidigt som det har gett folk tillfällle att klaga, något de inte håller tillbaka...

Men stan är stor så det kommer inte att bli besök i alla delar. Jag har fått impulser även från englandsgänget , de flesta bor i Kantouni, och de vill träffa makthavarna. Blir det alltså vårt lag som får fortsätta är det inte omöjligt att vi kan lägga fler träffar på programmet . Idén är inte ny men det har inte funnits tid emellan vardagsrutinerna.
Mycket intressant Monica!

Mitt generella intryck av den politiska vardagen i Sverige, och som det verkar även i Grekland, innebär ju att kontakten med väljarna blir avsevärt mycket intensivare i valtider. Och det är ju i och för sig inte så konstigt, alla vill ju värva flera röster. Men hela det politiska arbetet och prestationen som kan uträttas skulle ju sannolikt bli mycket mera effektivt och framgångsrikt om det kunde kombineras med betydligt mera löpande interaktiv kommunikation med medborgarna. Och då menar jag kommunikation av den typ ni nu bedriver. Uppsökande direktkontakt. Tyvärr blir det ju under "icke valår" mera av gnäll och skäll i tidningsinsändare etc och mindre av konstruktiv direktdialog. Men jag kan förstå att det också är slitsamt. Hoppas att ni hänger i och fortsätter .... och Lycka till!

Mats
Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 20:05
Ingabritt Ingabritt är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Har jag förstått rätt att du ställer upp på någon lista i det lokala valet? Eller är du med och hjälper någon kandidat ändå? Jag har ju också följt en del av det politiska spelet på lokal nivå när jag jobbade på radion och lokaltidningen och jag skrattade åt din beskrivning av hur det går till på kommunfullmäktige! Ungefär så är det här också. Sen träffar man ju på kandidater med följe på lördagarna på stan där de går omkring och tar i hand. Lite fånigt är det, för sånt sker ju bara ett par veckor före valet. Men i år känner jag mej ganska långt ifrån det som händer inom lokalpolitiken, även om jag förstås tänker rösta.
Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 21:28
Monica Ps avatar

Ja, jag lät mig övertalas att ställa upp på nuvarande borgmästarens lista. Det är fyrtio till, varav en hel rad är nya, unga och faktiskt finns 14 kvinnor på samma lista. Det ska vara minst en tredjedel kvinnor så vi klarar kvoteringsgränsen.

I år finns här på ön tre fraktioner av Pasok och ingen från ND eller andra partier så det är mest fråga om personligt tycke och inte så mycket ideologi.

Sen har vi också val till den överordnade myndigheten som väl motsvarar länsstyrelsen eller något. En mellannivå tas bort nu från 1.1.11 och en stor del av ärenden och ansvar delas ut till kommunerna. Kommunernas antal minskas med två tredjedelar till 325.

Man behöver inte vara så erfaren för att förstå hur komplicerat det blir i starten av det nya systemet som har fått namnet "Kallikratis", i och med att ingen ska behöva bli avskedad men inte heller får man anställa folk hädanefter utom under speciella omständigheter.

Jag är säker på att vår gubbe klarar det där, för han har stått pall för en oerhörd massa problem tidigare. De två andra är både erfarna och kapabla , men man väljer lite med hjärtat också. Som medlem i gruppen utan speciell kunskap om alla politiska och formella och lagenliga saker kan man ändå vara lyhörd och utgöra bollplank för idéer och föra fram synpunkter från människor man möter. Min uppgift kan tilll exempel bli att förmedla kontakt med utlänningsgruppen och förbättra informationen.

Håll tummen, i morgon ska jag bli intervjuad i lokal-TV.
På söndag invigs det nya slakteriet och det blir grillfest, så lämpligt.
På kvällen invigs vår nya fina Kalymnos Dolphin och sen pratar vår gubbe på torget och alla vi 40 ska upp på scenen och presenteras. Min kompis första replik blev förstås:till vilken frissa skickar du oss ?
Jag går nog till min vanliga Themis, det får duga.
Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 22:14
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Heja Monica Synd att vi inte kan se lokalteven från Kalymnos här hemma
Lycka till i morgon

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 00:23
Masses avatar

Citat:
Håll tummen, i morgon ska jag bli intervjuad i lokal-TV.
På söndag invigs det nya slakteriet och det blir grillfest, så lämpligt.
På kvällen invigs vår nya fina Kalymnos Dolphin och sen pratar vår gubbe på torget och alla vi 40 ska upp på scenen och presenteras. Min kompis första replik blev förstås:till vilken frissa skickar du oss ?
Jag går nog till min vanliga Themis, det får duga.
Så kul Monica! Eftersom mitt bredband legat nere två dagar så läste jag detta först nu. Men jag håller tummarna en stund nu, och hoppas att du kommer igen och berättar hur det gick med TV-intervjun. När jag skriver detta så är den redan klar men jag önskar ändå lycka till lite i efterhand.

På tal om utlänningsgruppen........., här kommer nyfikne Mats med en ny fråga. Vad gäller beträffande rösträtt för utlänningar, vad krävs för att få sådan?

Mats
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 09:42
Monica Ps avatar

Mats, det blir i eftermiddag, så du kan ju hålla tummarne lite i fyradraget GMT.
För rösträtt citerar jag ur tidningen TA NEA, möjligen finns flera restriktioner eller möjligheter, men de säger att:
"rösträtt har i kommunala val den 7 nov sammanlagt 12762 landsmän och invandrare som lever i Grekland lagligt och stadigvarande /lång tid/ (επί μακρόν ) och vilka har anmält sig enligt ordningen till valkatalogerna i landets kommuner. "

79 % , 10 097 personer, är invandrare, resten landsmän som bor utomlands, förmodar jag, och som reser hit, poströstning är ännu inte aktuell. KAnske man kan rösta på konsulat och ambassader, det antar jag.

Man klagar allmänt på den dåliga informationen och att tiden gick ut sista augusti, men är man inskriven i katalogerna gäller det även framöver.
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 18:57
Ingabritt Ingabritt är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Oj, vad imponerad jag är att du ställer upp! Men visst är det så att den plats man bor på blir ännu mer "hemma" om man engagerar sej i den på något sätt. Måste man vara grekisk medborgare för att vara kandidat? När jag själv ville rösta i det grekiska lokalvalet första gången det blev tillåtet (som EU-medborgare) så fick jag själv läsa lagen för dem på kommunkontoret, det fanns nämligen personer där som inte hade hängt med i de nya reglerna. Fortfarande är det dock ganska många utlänningar här som inte brytt sej om att skriva in sej i vallängden. Ska bli spännande att följa din valkampanj!
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 20:03
Monica Ps avatar

Ingabritt, man får ställa upp i kommunala val även om man är utlänning. Jag vet inte om det gäller bara EU-medlemmar.

Tack, ni som höll tummarna, det gick bra (säger folk).
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 22:37
Masses avatar

Kul att TV-intervjun gick bra. Vi fortsätter att med spänning följa din valkampanj Monica.
Mats

PS
Nu låter jag tummen vila ett tag. Du tycks vara så kunnig att det säkert inte behövs så mycket av hållna tummar. Det blir säkert bra ändå.
DS
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 14:13
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Så fint Monica! Woman power behövs nu i Grekland, tror jag !!!!
Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 19:10
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jeg venter spent på valget, Monica!
Astri
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:36.