|
||||
|
||||
Rakitillverkning
I onsdags fick jag följa med en av mina vänner till Chromonastiri (Χρομοναστήρι) dit han var inbjuden när de tillverkade raki (tsikoudia). Det var en upplevelse! I vad som närmast var en lagerlokal (en stor olivoljetank i ena hörnet, några lagerhyllor vid ena väggen och rakiapparaturen i den andra hörnan) hade man ställt upp några rangliga bord, där ett 20-tal personer bänkat sig med massor av vin och grillat kött av olika slag m.m. Ute på gården stod grillen uppställd och grillningen var i full gång! Innehållet i plasttunnor med skal- och kvistrester efter vintillverkningen, som fått stå och jäsa under ett antal veckor (mäsk), hälldes i en stor koppartank, som det eldades under. Tanken anslöt genom ett rörsystem till en ståltank under vilken en stor vit plastbehållare stod. I den rann sedan den färdiga rakin ner i en fin stråle. Hela processen tog 1,5 – 2 timmar. Naturligtvis hade batteriet tagit slut i min kamera så det blev inga bilder tagna.
Här kan ni i alla fall se hur det går till: http://www.youtube.com/watch?v=InbRenbmIZ0&feature=related På torsdag, Ochi-dagen, ska vi åka till en annan by där vi också ska få vara med om rakitillverkning (och fest naturligtvis!!) Detta kommer att bli en fin avslutning på mina fem veckor här i Rethymnon denna höst. Ingegerd |
|
||||
|
||||
Sv: Rakitillverkning
To Vima har en bilaga i sin söndagstidning som berättar hur man framställer tskoudia på olika ställen i landet. Populära utflykter ! Men jag undrar hur det skulle se ut i ordentliga Sverige med festlig avprovning av diverse hembrända produkter...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Men det saknar stämningen och atmosfären som infinner sig när man gör raki. Mat och dryck, historier, dans och sång har jag ännu inte upplevt på bolaget men väl många gånger på Kreta när de bränner sitt farmako-. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Svepte idag mitt livs första tsikoudia ( fusk, tre klunkar) som bjöds när politiska gänget gick runt i Agios Mammas. Fattar nog inte varför starksprit är så märkvärdigt, det är ju inte ens gott. Det var nog sången och dansen som fattades. Historier hör jag hela kvällarna nu...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag kan hålla med om att det inte alltid smakar så bra, kvalitén är av högst skiftande karaktär, absolut. Första ölen var inte heller så särskilt god men numera smakar det gott med kall öl, så ge tsikoudian en andra chans, se parakalo! lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
I byn Zourva kan dessa förhållningsregler till tsikoudia beskådas, ja då helst före man tar första "aspro paton" lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Bör vi inte översätta?
(Utan rim, dock...) Tsikoudians tio stadier: Den första bringar aptit Den andra ger oss hälsa Den tredje orsakar glädje Den fjärde medför lycka Den femte framkallar diskussioner Den sjätte utlöser pratsamhet Den sjunde slutar med krångel Den åttonde drar hit polisen Den nionde leder tillrättegång Den tionde ----begravning |
|
||||
|
||||
Jo så klart behövs en översättning. Blev lite upptagen efter jag lagt in bilden då det tapetseras och målas i huset, så det gäller att se upp så man fastnar bakom tapeten.
Tack! T o m i Chania firas tsidoudian. I detta fallet 2005 vid Neoria. Man riggar upp en "hembränningapparat" och visar hur det går till att tillverka tsikoudia och då blir det fest med dansuppvisning och fri tsikoudia med tilltugg. Aspro Pato! lars Kriti stin kardia mou Senast redigerad av lars den 2010-10-26 klockan 16:34. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Jodå Eva, man vänjer sig precis som med annan dryckesvara ,bara man slutar efter den sjätte (jag höll på att skriva efter sex men det lät inte så bra!).
lars Kriti stin kardia |
|
|||
|
|||
Jag blev bjuden på raki i Chania hos vår hyresvärdinna .och den var riktigt god.Skall försöka fråga henne vad det var för någonting.Då utspelades följande konversation: Vi tittar i glaset, sniffar ,en Grek.man ser vår tvekan förklarar Kretan whiskey,jag frågar 12 years old ? No svarar han may be 12 minits.
|
|
||||
|
||||
That's Greece!
/Kerstin |
|
|