Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-03, 23:05
linaar linaar är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard Båtluff 2011?

Nu börjar planeringen inför sommarens bravader. Jag och min kompis, 18 respektive 17 år gamla kommer att i sommar bege oss ut på våran första resa utan föräldrar.

Plan 1 är tågluff i Europa i cirkus 3 veckor (för att sedan avsluta med båtluff light i Grekiska ö-världen), men eftersom att vår ekonomi inte är så hållbar funderar vi på att endast köra på båtluff i 2 eller 3 veckor (beror på hur mycket tid vi får över av sommarlovet). Känns lite billigare.

Nu har vi, eller i alla fall jag börjat spåna lite och kolla på lite flygrutter. Försökte hitta något konkret svar här på forumet men kom själv fram till att det var smidigast att flyga till Santorini, som gick på 399:-/biljett. Tänkte om det skulle kunna vara en bra utgångspunkt.

Jag har inte någon koll alls på vad de olika öarna har att erbjuda, väldigt svårt att hitta konkreta svar på det också. Det vi vill få ut av den här resan är självfallet sol och bad, men även lite fest, shopping och kanske lite utflykter.

Naxos känns som en självklar destination då jag blev helt kär i den ön när jag var där hösten 2009. Vi hade också tänkt få med någon dag i Aten mot slutspurten.

Sedan undrar jag lite hur det ser ut i början av augusti. Jag vet mycket väl att det är högsäsong och att vi inte kommer att vara ensamma där. Hur ser det ut med boende? Måste man boka boende i förväg, eller finns det alltid över? Hur är det med båtbiljetter, måste det också bokas i förväg? Vi gjorde inte det när vi skulle till Naxos 2009, men det var i och för sig i september/oktober.

Pengar är också ett stort frågetecken. Hur mycket kan tänkas gå åt (allt som allt) per person på två/tre veckor? Och då vill man verkligen inte snåla.

Det var väl lite frågor som jag sitter och spånar på just nu, hoppas det finns någon här som har något vettigt svar!
Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 12:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Båtluff 2011?

Citat:
Ursprungligen postat av linaar Visa inlägg
Det vi vill få ut av den här resan är självfallet sol och bad, men även lite fest, shopping och kanske lite utflykter.
Om jag vore i samma ålder som ni skulle jag utan att blinka valt att åka till Ios. Där finns allt ni letar efter: fantastiska stränder, bra party, coola barer, mysiga gränder, vackra solnedgångar, okej shopping och bra utflykter osv. Plus att där är många andra i er ålder. Kan inte bli bättre! Börja på Ios, när ni tröttnat (vilket är svårt att göra) åker ni vidare till Naxos, och sedan därifrån till Aten innan nu åker hem igen.

Det kan vara knivigt med båtbiljetterna den tiden på året, så det är bäst att boka i förväg. Tyvärr tar det bort lite av friheten. Jag skulle bokat första sträckan - Santorini/Ios - hemifrån, och sedan bokat resten på plats, några dagar innan avresa. Rum skulle jag inte bokat på Ios och Naxos om jag vore er, det finns oftast lediga rum. (Jag bokar i regel i förväg oavsett årstid, men det beror på att jag vet var jag vill bo.)
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 22:20
linaar linaar är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om jag vore i samma ålder som ni skulle jag utan att blinka valt att åka till Ios. Där finns allt ni letar efter: fantastiska stränder, bra party, coola barer, mysiga gränder, vackra solnedgångar, okej shopping och bra utflykter osv. Plus att där är många andra i er ålder. Kan inte bli bättre! Börja på Ios, när ni tröttnat (vilket är svårt att göra) åker ni vidare till Naxos, och sedan därifrån till Aten innan nu åker hem igen.

Det kan vara knivigt med båtbiljetterna den tiden på året, så det är bäst att boka i förväg. Tyvärr tar det bort lite av friheten. Jag skulle bokat första sträckan - Santorini/Ios - hemifrån, och sedan bokat resten på plats, några dagar innan avresa. Rum skulle jag inte bokat på Ios och Naxos om jag vore er, det finns oftast lediga rum. (Jag bokar i regel i förväg oavsett årstid, men det beror på att jag vet var jag vill bo.)

Tack för ditt svar! Har läst lite om Ios och det låter som ett bra alternativ. Vad som gäller båtarna så tror du att det räcker om man bokar några dagar i förväg? Jag tänkte mig veckor, kanske till och med månader.
Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 09:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av linaar Visa inlägg
Vad som gäller båtarna så tror du att det räcker om man bokar några dagar i förväg? Jag tänkte mig veckor, kanske till och med månader.
Jag tror inte ni behöver boka långt i förväg. Kolla med resebyråerna när ni är på plats, de vet hur stor tillgången är på biljetter.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:56.