Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-17, 23:26
Jejja Jejja är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard Första resan till grekland!

Hej
Jag och sambon ska åka första gången till grekland.
Och vi kan inte ena oss om hotell eller vart på ön vi ska bo på. Så nu undrar jag vart på ön ska man bo?? Jag fick tips om östra för det var så fin strand. Medans resebyrån tycker västra.

Så tips på vilken del man ska bo på mottages.

Sen har jag lite andra frågor...

Tex hur pass farligt är det att köra i Grekland. Min brorsa berättade om att när han var där 1990 så körde folk ut ifrån bergstoppar etc :S

Sen vill jag ha tips på en restaurang/matställe med den bästa utsikten.

Hoppas ni kan svara på mina frågor.
Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 00:09
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Första resan till grekland!

Till vilken ö vill du åka till?
Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 12:20

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Till vilken ö vill du åka till?

OJ glömde skriva det. Vi ska till Kreta!
Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 13:07
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Hej!
Ditt inlägg riskerar att starta krig mellan Kretaälskarna. Jag förordar östra Kreta om man vill ha mindre hålligång och färre turisthorder. Agios Nikolaus är en liten stad med bra blandning av genuint grekiskt och turistvänlighet. Klimatet är varmare och torrare på östra sidan men de långa stränderna är färre och normalt stenigare än västra sidan. De flesta brukar väl börja sin Kretakarriär på västra sidan där det finns mer att välja på avseende sevärdheter, hotell och bad.
Gällande trafiken tycker jag att den blivit bättre under de 12 år vi varit där och framför allt har vägstandarden med EU-pengar höjts avsevärt, dock ligger väl Grekland högt i olycksstatistiken fortfarande så försiktighet rekommenderas.

Du får säkert fler rekommendationer från andra medlemmar så lycka till!
Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 14:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Jejja Visa inlägg
OJ glömde skriva det. Vi ska till Kreta!
Åker ni charter? Hur länge ska ni vara borta?
Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 15:19

Oj då, visste inte att det var så känsligt ämne detta med öst eller väst.

Vi ska åka 14 dagar. Som det ser ut tar vi en charter (flyg och hotell i ett). Apollo som det ser ut.
Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 15:46
lemon lemon är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Sen finns det ju en fraktion, där jag är medlem, som generellt föredrar södra Kreta;-) Förvisso lite flexibel, då området från Balos via Falssarna på västra Kreta också varit trevligt.
Men åter till frågan: Det beror på vad ni är ute efter. Vill ni ha kort transfer? Bo nära nöjesliv? Vilken typ av stränder föredrar ni? Kan ni leva med försäljare på stranden och inkastare på tavernor?
Många frågor, men det är kul att planera...
Vänliga hälsiningar
/Magnus
Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 16:28
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Sen finns det ju en fraktion, där jag är medlem, som generellt föredrar södra Kreta;-)
Vänliga hälsiningar
/Magnus
Det är därför jag står på Rethymnos sida, härlig stad och nära över till sydsidan! Bästa av två världar
Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 20:59

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Men åter till frågan: Det beror på vad ni är ute efter. s
Vi är ute efter en skön semester. Vi vill gärna ha något och titta på och ska besöka knossos, kanske smariaravinen, äta gott, bada, kanske vandra lite om man orkar i värmen.

Jag vill helst se på gamla byggnader kanske. Kyrkor eller liknande. Sånt tycker jag är spännande. Jag vill även kanske någon dag testa på någon vattensport.

Stränderna ska helst vara sand-strand. Så det inte gör ont under fötterna. Något annat också är fina resturanger/matställen med fin utkik. Balos låter intressant!

Helst fördel med att köra runt i hyrdbil också.

Det är väll det jag kan säga.
Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 07:34

Låter som om Rethymnon skulle vara er plats, centralt för era utflyktsmål och med lång strand. Hoppas medlem Yanna kan ge er tips.
Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 08:54

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Låter som om Rethymnon skulle vara er plats, centralt för era utflyktsmål och med lång strand. Hoppas medlem Yanna kan ge er tips.
Men hur lång tid tar det att ta sig tex från Channia till den största staden Heraklion?
Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 09:02
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Vi vill gärna ha något och titta på och ska besöka knossos, kanske Samariaravinen, äta gott, bada, kanske vandra lite om man orkar i värmen.
Jag vill helst se på gamla byggnader kanske. Kyrkor eller liknande. Sånt tycker jag är spännande. Jag vill även kanske någon dag testa på någon vattensport.
Stränderna ska helst vara sand-strand. Så det inte gör ont under fötterna. Något annat också är fina resturanger/matställen med fin utkik. Balos låter intressant!
Helst fördel med att köra runt i hyrdbil också.
Allt det ni nämnt; sandstränder, (västkusten!) hyra bil, Samariaravinen, kyrkor, i Chania finns en kyrka med både torn och moske, gamla byggnader, Chania knökfullt av byggnader från sklda epoker, pekar på Chania och kusten västerut. Nära till allt detta utom då Knossos som ligger närmre Rethymnon. För övrigt kan ni öbernatta en natt runt Knossos: Agia Galini kanske, och ta vägen via Amariadalen norrut nästa dag. DET är vackert!
När jag nu sammanfattat era fokuseringar så är valet givet och enkelt; Chania eller en bit västerut. "Kriget" har börjat och slutat.
Kreta har allt. Ibland kan jag önska att jag var i er oskuldsfulla position.
Men jag har en by i Sitiabergen jag ännu inte kommit tillbaka till...
Öst är öst och väst är väst och mötet sker på Kreta. Och mest i Chania.
Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 10:35

Citat:
Ursprungligen postat av Jejja Visa inlägg
Men hur lång tid tar det att ta sig tex från Channia till den största staden Heraklion?
Det tar cirka 2,5 timmar. Vägen är bra och sevärd, men hårt trafikerad så välj gärna att åka tidigt en lördag eller söndag då den är lugnare. Jag upprepar dock att Rethymnon är centralare placerad (halva tiden till Knossos) och för mig mindre men trevligare än Chania .
Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 11:24
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Jag förespråkar också Rethymnon. Nära till Chania. Vill man inte hyra bil så finns det buss. Lång, fin, långgrund sandstrand. Ge dock akt på flaggsystemet och ta varningarna för undervattenströmmar på allvar. Många fina restauranger i gränderna. Mycket historia, m bl den gamla fina borgen Fortezza. Heraklion och Knossos inom räckhåll. Nära över till södra sidan. Ni lär nog kunna fylla upp era 14 dagar och även ha en del över till nästa tur dit.

//Monkan S
Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 11:38
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Jag upprepar dock att Rethymnon är centralare placerad (halva tiden till Knossos) och för mig mindre men trevligare än Chania.
Ber att ödmjukt tacka för dessa rader.

I ett rep finns många trådar.
Det är intressant hur vi, den eller andra falangen svarar på frågor och önskemål om tips, etc. etc. Vi kan välja en av två huvudsakliga utgångspunkter. Den ena, den enkla, är att svara utifrån vilken falang vi tillhör, vad vi själva gillar; västra eller östra, norra eller södra Kreta. Vi är alla ambassadörer.
Den andra utgångspunkten är att lyssna på undertexten eller de rent sakligt formulerade önskemålen/intressen som formulerats. Det brukar ge helt olika svar.
Om jag sammanfattar; "skön semester", "något och titta på" "Knossos", "kanske Samariaravinen", "äta gott", "bada", "kanske vandra", "Se på gamla byggnader" "Kyrkor eller liknande", "vattensport",
Stränderna ska helst vara sandstrand", "fina resturanger/matställen med fin utkik". "Balos", "hyrbil".
Det var allt tror jag.

När jag analyserar Jejjas funderingar/önskemål utifrån listan jag sammanställt, pekar det på västra Kreta och Chania/Chaniakusten.
Nu vill jag tro att jag inte är någon falangpredikant, utan att jag bara utgått från Jejjas frågor och önskemål.
Innan Kalimeras medlemmars granskande blick skärskådar mitt resonemang ska jag bara redovisa mitt Kreta. Jag tillhör falangen överallt.
På östra Kreta finns mina mest begärliga platser, Katharoplatån med Kritza; Mochlos, och en annan by i Sitiabergen som är inkognito.
På mellersta Kreta Amaridalen.
På västra Kreta naturligtvis Vita bergen och allt därikring, stränderna västerut, tavernan Volakas i turistfällebefriade Nea Chora.

Tills vi hörs!
Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 12:54

Hoppas mitt inlägg om "krig" inte togs på allvar.

Jag är övertygad om att allas inlägg har bästa intentioner.
Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 17:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Öst är öst och väst är väst och mötet sker på Kreta. Och mest i Chania.
Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 17:42
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Angående tidesperspektivet så tar det till Herakleion ca 50-55 minuter från Rethymno och ytterligare 45-50 minuter om ni åker från Chania. Knossos ligger en liten bit utanför Herakleion men jag har för mig att min man körde dit på ganska precis en timme från Rethymno när han var där förra året.

Om ni väljer Rethymno (eller är ute och åker i de trakterna) har ni nära till det vackra klostret, med den dramatiska historien, Arkadi vilket nås på ca 20-25 minuter från Rethymno och nära inpå ligger den vackra dalen Eleftherna som också bär på ett stort historiskt och kulturellt arv.
Kretas ända sötvattensjö, Kournas, kan också vara värt ett besök.

Oavsett vad ni väljer så är Kreta en underbar ö med stora variationer och dramatisk natur!
Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 19:03

Tack för era svar... Vi bokade flyget idag men inte hotellet. Vi har två katter som ska vara på pensionat... så vi kan inte riktigt spika allt ännu.

Men ska vi ta 1 vecka eller 2 veckor? Är det slöseri med att ta 1 eller "klara" man sig på 2? Jag vill inte att man ska sitta och ha det tråkigt heller Utan alltid något man kan se och göra. Bada är kanske inte högsta prio att göra där. Utan bara ett plus. Är lite orolig för att köra där nere också... visst det är inte som att köra i indien eller liknande, men vet inte vilken bil kultur de har. När vi var i budapest så körde de som dårar för att de hade en sådan kultur...

FÖRRESTEN! Vi var inne på turist byrån idag ju och bokade som sagt flyg, men inte hotell ännu. Men han gillade inte Chania som stad. Sa att det var en stad där de som lever på ön bor i. Och att det inte var så turistvänligt och inte så mycket fint att se. Inte så mycket kultur och fina byggnader utan att det mer var ett ställe där invånarna bor. Utan att Rethymno var mer finare att se, mer fina byggnader och denna känslan man kanske är ute efter, den grekiska känslan. Men att det är mer turister där och mer packat. Någon som inte håller med? Är Rethymno mer för turister? Mer att se? och en finare stad?
Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 19:34
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej Jejja!

Inte lätt att välja om man aldrig varit här!
Om ni bara tar flygstolen så ge varje ort ca 3 dagar var. 2 dgr i Chania, 3 i Reth, 3 i Heraklion, 3 södra Kreta och avsluta med 2 dagar i Chania, vilket blir 13, men avsluta i Chania om ni flyger hem därifrån.

Boende är lätt att fixa och du kommer att få många tips på respektive ort när ni bestämt hur ni ska göra. Bland annat kan jag rekommendera boende i Reth.

Natuirligtvis tycker jag bäst om Reth eftersom jag bor här permanent, jag har ju valt det för att jag trivs bäst här. Här lever greker o turister sida vid sida, det känns mer vardagligt än Chania, som iof är en vacker kuliss...men det är MIN åsikt, andra tycker bättre om Chania. Kolla gärna min blogg där jag skriver om mitt liv i Reth. http://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=119

Lycka till med beslutet och det är bara att fråga på om det är mer du vill veta!

Yanna - passionär
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.