Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-21, 19:54
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: Första resan till grekland!

Hej igen!
Kalimera som är ansvarig för denna sida kommer nog svara mer utförligt än tidigare citat, så att ni kan välja. Min personliga åsikt (som vanligt) är att om ni inte är vana att vara ute längre perioder så nöj er med en vecka, även om vi själva inte kan få nog av 3 månader varje sommar. Ordspråket lyder ju att man ska gå/åka när det är som roligast (för att återkomma senare). Var inte för rädd för den kretensiska trafiken, jag har sett fler olyckor på min ort i Sverige, men ta det lugnt och tävla inte med turister/greker så är risken inte större än hemma.
Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 08:08
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Sa att det var en stad där de som lever på ön bor i.
Låter som om det är Heraklion som åsyftas.

Citat:
Och att det inte var så turistvänligt och inte så mycket fint att se.
Apollo. Apollo, detta var inte bra.

Citat:
Inte så mycket kultur och fina byggnader
Den personen har inte mycket erfarenhet av vare sig Chania eller Rethymnon.
Det finns defenitivt mer att se i Chania, utan att för den skull undervärdera Rethymnon.
Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 08:28
xenoss avatar

Citat:
Mer att se? och en finare stad?
Därför, res två veckor! Kreta förtjänar det och ni är vuxna människor som klart kan använda tiden på bästa sätt! Och, jag rekomenderar att tre olika orter att bo i under en tvåveckorsperiod. Med förflyttningar blir det rimlig fördelning. Så pröva Rethymnon, Chania, och Kastelli Kissamos/Paleochora.
Sedan döm själva.
Megali Nisi kallades Kreta under antiken. Den stora ön.
Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 08:51
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Megali Nisi kallades Kreta under antiken. Den stora ön.
Enade vi stå, söndrade vi falla.
Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 10:22
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

@Jejja

Nu ska jag svara till trådskaparen och inte bidra till ”kriget”.

Först och främst välkomna till beslutet att fara till ”landet” i landet Grekland.
Nämligen Kreta som är en del utav Grekland men ändå så självständigt det kan bli. Yanna hade ett bra inlägg och jag ska försöka gör mitt lika. Hon är Rethymnon-bo och har själv valt sin ort. Jag försöker att vara objektiv i mitt inlägg.

En vistelse i Kreta är en bra början, om sen den startar i öst, väst, syd eller nord spelar ingen roll. Man tar sig runt på ön utan problem, men tiden två veckor kan vara lite knapp. Trafiken är ganska intensiv men om man kör med insidan av huvudet och undviker tvåhjulingar så är det ganska okej. Olikt Sverige och försiktighet bör iakttagas.

Jag och många med mig har spenderat flera år där och garanterat så kan ingen av oss säga att vi sett hela ön. Glimtar och vissa orter har besökts men det finns alltid något runt hörnet som man inte sett eller varit på/hos ännu. Lars, Ole och jag är nog de som varit på de mest udda ställena på ön. Jag tror att Janne kan intyga det även om han kommer in som god fyra?

Oavsett val av bostadsort så är det den grekiska kulturen/landet ni kommer att möta. Ta en dag i sänder och se er runt. Och ha i åtanke att Kreta många gånger har varit ockupperat, men aldrig besegrat och erövrat. Apollos fåniga kommentar om Xania ska ni inte bry er om, den var oprofessionell för att komma från en tjänsteman på en resebyrå. Jag kan skriva några kilometer om Xanias historia, men det behövs inte.

Varje dag på Kreta är ett nytt äventyr och ett oskrivet kapitel i er bok om livet. Ta det för vad det är och passa på och njut av atmosfären och den föda ni tänker intaga. Ni lever knappast på detta sätt här i Sverige, med att man går till bageriet på morgonen och hämtar brödet, via handlarn för mjölk/yoghurt och pålägg och sedan hem för att njuta av produkterna på balkongen/uteplatsen. Där har man fått en bra start på dagen och äventyret kan börja.

Vill ni åka på arrangerade utflykter så har ni valet att följa Apollos råd och följa med i deras ”fårskock” eller så ta en vanlig utflykt med engelskspråkig guide till halva priset. Jag rekommenderar det senare. Eller, så hyr en bil och åk runt på egen hand. Knossos bör besökas i grupp då det är så mycket historia som ska berättas och samma sak med Samari-ravinen. Samaria är ett kapitel för sig och bör helst göras en dag med dåligt väder och BRA skodon.

Det finns många platser att besöka och jag tänker inte berätta, då tjusningen med att resa är att uppleva på egen hand. Inte genom någon guide-bok. Jag fastnade där 1976 och har blivit kvar så någonting är det på ön som fängslar och fascinerar oss. Spinalonga var en obehaglig upplevelse då jag hade historien i bakgrunden och inte fick den ur huvudet. Gavdos är en speciell ö med ett ofattbart lugn och brist på el, kommunikationer. Inget där är ”simera” utan allt är ”avriou”. Även på banken. Det skapar ofrivilligt kreditsituationer på tavernorna då det ej går att betala med kort och ATM:n är stängd. Har du inga kontanter så får du äta och dricka på ”krita”. Samma kan även gälla på fastlandet vid kommunikationsproblem. Glöm då inte bort att gå och betala innan ni far hem. Det är av ren artighet och vanligt hyfs som detta ska göras. Kallas i folkmun för ”förtroendekrediter”.

Vi har många turister som hyr videofilmer av oss och sedan åker hem med filmen i bagaget. Därför så tar vi 20€ i deponering när ni hyr film. Allt för att täcka våra kostnader då vissa inte ens orkar skicka tillbaka filmen per post.

//Uffe

Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 12:28
Jejja Jejja är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Apollo. Apollo, detta var inte bra.
Det var inte apollo som sa detta utan våran lokala resebyrå som bla. har apollo.
Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 13:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Kan bara hålla med om att Kreta "kräver" mer än en vecka om man både ska kunna vila och även ta sig runt på sevärdheter....Själv har jag tyvärr bara varit på veckoresor, men när jag om några år blir pensionär så är Kreta en av de öar som ska få minst en månad av mig

Lycka till med planerandet!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 13:37
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Jejja Visa inlägg
han gillade inte Chania som stad. Sa att det var en stad där de som lever på ön bor i.
Citat:
Rethymno var mer finare att se, mer fina byggnader och denna känslan man kanske är ute efter, den grekiska känslan.
Om jag tolkar det här rätt, så menar han att en plats där grekerna själva bor inte ger "den grekiska känslan"? Vad är då "den grekiska känslan", undrar man. En vacker kuliss utan innehåll? Något som är konstlat och bara till för turister? Jag hajar noll...

Karin
som tycker att det är grekerna själva som ger den grekiska känslan...
Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 15:22
xenoss avatar

Citat:
Det var inte apollo som sa detta utan våran lokala resebyrå som bla. har apollo.
OK och tack!
Jag är dock fullkomligt fördomsfull. Det kunde varit en representant för vilken researrangör som helst. Undantag finns...
Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 16:07
Andersns avatar
Andersn Andersn är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Jag vill absolut rekomendera Chaniakusten före Heraklionområdet ,gärna västerut från Platanias,Gerani t.ex. då har du både fina stränder där ni bor, och med bil närheten till Falassarna.Elafonissi är dock rätt överskattat ,men vägen dit en härlig tur med många fotostopp .
Vi besökte Kreta första gången 1998 och jag tycker nog det är nr1 .Skiathos ,Lesvos,Karpathos är andra öar vi besökt men Kreta är speciellt
/Anders
Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 09:46
Jejja Jejja är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

SÅ nu är resan beställd.
2 veckor i platanias blev det på Blue Dome. Ska bli verkligen roligt och spännande.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:26.