Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-20, 20:03
birgit birgit är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Priser

Hej igen

Har du som varit nere i Grekland märkt att sv kronan har blivit en starkare valuta mot Euron?
Birgit
Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 11:40
Sebbe92 Sebbe92 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012
Standard Sv: Priser

Priserna på Rhodos (2010) Var högre än hemma i sverige
Dock hade vi inte tillgång till större supermarket och då brukar de ju springa iväg i pris när man måste handla på minilivs. Sen när vi var därnere fick vi veta att just Rhodos är bland det dyraste stället att leva på i hela Grekland.
Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 12:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Jag upplever att det generellt har blivit dyrare att t ex gå ut och äta. Självklart får vi ju mer för kronan i dessa dagar, men det känns som om priserna skruvats upp något. T ex, så känns det billigare på kanarieröarna, än i Grekland. Där har de ju oxå €.
Sen beror det naturligtvis på vad och var man är i Grekland, men min känsla är att det blivit dyrare.

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 15:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Man får ju mer euro för svenska kronan nu än på länge, men som sagt priser på tavernor har gått upp. Ändå upplever vi att det är mycket billigare att äta ute i Grekland än här hemma. När vi nu i julas var på norra Evia var det billigt och stora portioner. Likaså i Rethymno i somras upplevde vi att mat och dryck var oväntat billigt där vi åt.
Lite beror det nog på VAR man äter....Nära hamnen = ofta dyrt. Uppe bland gränderna på små små ställen= ofta billigt.

Sprit och vin är ju dyrare nu, men eftersom vi aldrig beställer drinkar av något slag så märker vi inte av detta så mycket.

Det får bli bra mycket dyrare innan jag byter land för matprisernas skull

Lissi - hela 151 dagar från Grekland
Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 19:54
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Lite beror det nog på VAR man äter....Nära hamnen = ofta dyrt. Uppe bland gränderna på små små ställen= ofta billigt.
Dette er et meget godt poeng, vil man spise billig(ere), ikke spis der turistene spiser - ikke bare for prisen, men også for at maten er bedre og mer "ekte" på småstedene der bare lokalbefolkningen ferdes.

Selv kaffen er billigere om man ikke plent må sitte der alle andre sitter. I Nafplio, hvor kaffen koster 2,50 - 3 euro i gamlebykafeene, kan man gå ti minutter til "arbeiderbydelen" Pronia og få kaffen for 1,50.

Et annet poeng, om man vil spare på kaffpengene, er på be om å få take-away-kaffe (plastikó), da er den også billigere, og man kan sette seg på en benk på strandpromenaden Ikke mange kronene å spare på kaffe, selvsagt, men tenkte bare jeg skulle nevne det.

For øvrig har jo også momsen økt.
Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 16:46
idontknow idontknow är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Jag undrar om någon kan ge lite handfasta exempel på vad mat och dryck (ute på restaurang/bar) kan kosta på Rhodos? Har sett en del trådar, men dessa var från 2008 och är kanske inte så aktuella?
Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 22:06
Tindras avatar
Tindra Tindra är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Undrar också hur priserna ser ut för Rhodos 2012?

Gärna prisexempel på vatten, lunch, middag mm mm
Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 10:21
toven toven är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Priserna varierar ju från år till år men jag var på Rhodos 2010 och priserna såg då ungefär ut så här inne i Rhodos stad. I stort tycker jag priserna håller 90 procent av svenska priser. Åka taxi är dock fortfarande mycket billigt. Se upp med priserna på måltidsdryck om du bor på hotell med halvpension. Frukost drycken är gratis men middagsdrycken är dyr.
Skall tillägga. Var på Cypern 2011 och där var priserna på mat i affärer något billigare än på Rhodos men priserna på tavernorna var ruskiga.

2 liter vatten 0,5 euro
Enklare middag på taverna 12 euro
Öl 33cl i kiosk 0,8 euro billigare om man köper 6pack
En pint öl på billig taverna 2 euro.
Pinnglass ca 1 euro
En påse chips 100g 1,5 euro
Ett glas pressad apelsinjuice ca 1 euro
En 33cl läsk till middagen på hotell med halvpension ca 3 euro
Vin något billigare än i Sverige
En gyros "typ liten kebab" ca 2 euro
Solstol ca 3 till 5 euro
Hyra jetski 15 min 40 euro
Hyra moped 13 euro per dag
Inträde till Faliraki Waterpark 25 euro
Buss till Lindos ca 8 euro
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.