Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-13, 18:41
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Tillbaka från Sifnos

Med Malev från Göteborg via Budapest anlände vi till Aten missinassen som vanligt. Några timmar i lilla fiket direkt till vänster om utgången från ankomsthallen, därefter X96 till Pireus och sen så var det skönt att få sussa någon timme i Speedrunnern ut mot Sifnos (gick tyvärr ingen vanlig färja på morgonen, vilket gjorde att båtresan gick på nästan lika mycket som flygresan, 90 euro resp 1300 sek). Maitzen stod och väntade hos Sifanos rent-a-car i Kamares (40e för två dygns hyra) och vi tog oss på egen hand ner till Vathy, där vi förbokat på Niko's Studios. Fräscht och fint rum, duschdraperi, hyfsat nära till havet (c:a 10 meter). Bra boende för 35e, tycker jag. Minus var att det stod uppställt ett antal solstolar med tillhörande parasoll mellan vår uteplats och stranden (minus alltså om man, som jag, är lite allergisk mot just solstolar, inte att ligga på förstås, men att ha i blickfånget), samt att det var nada privacy mellan vår uteplats och grannens (c:a 20 cm "hög" avgränsare). Annars bara positivt. Trevligt värdpar, etc.
På våra sju dagars vistelse på Sifnos hann vi med fyra vandringar. Den första var tänkt att vara den långa mellan Kamares och Vathy, i samband med tillbakalämnandet av hyrbilen, men eftersom vi dels kom iväg lite senare än beräknat och dels irrade runt i nästan en timme och letade röda pluppar uppe över Kamares, så kortade vi av den promenaden och tog oss i stället ner till Apollonia. En annan dag tog vi bussen upp till Apollonia och gick upp till Profiti Elias-toppen och tillbaka. En tredje dag buss upp till Agios Andreas, därifrån ner på Apollonia-Vathy-leden och via Kalamitsikällan ner till Vathy. Sista vandringen var från Vathy till Fikiadastranden (där vi var helt för oss själva) och tillbaka. Härliga vandringar var det allihop, speciellt den från Agios Andreas ner till Vathy.
Däremellan hanns det med en heldag i Apollonia/Artemonas. Vi fick också en liten favoritlunchrestaurang i Apollonia, nämligen Cayennes terasservering ovanför huvudgatan i Apollonia. Lite dyrare, men väldigt god mat och därtill det enda vi kunde hitta som var öppet under lunchtid den vecka vi var där (30/5-6/6).
Vathy gav väl ett lite varierande intryck. Positivt var lugnet och stillheten, åtminstone vad gäller de första dagarna. Sen kom det tyvärr in flera motorbåtar modell större (typ yachter) och la sej i vägen för utsikten och verkade nästan ta upp hela viken. Det var alltså inga småbåtar precis (den näst största, en svart raketliknande farkost, sades betinga priset av nätta 15 miljoner euro, vad den största gick på vill jag helst inte tänka på). De visade sej, åtminstone de två största, ägas av bankirer från Aten och alla som kom med dom båtarna tillbringade stor del av tiden på det numer välbekanta resorthotellet, dit det även flera gånger anlände gäster per helikopter från fastlandet. Nog stack det i ögonen på många allt. Krisen verkar, som vanligt, inte direkt drabba alla grupper lika hårt...
Maten tyckte vi var rätt så ordinär på tavernorna i själva Vathy (tror vi fick med minst ett besök på varje öppen taverna). Ingen speciellt lysande, men heller inga direkta bottennapp. Den bästa (och dessutom med lägsta priserna) tyckte vi var den som ligger andra till höger när man kommer ner till stranden från parkeringen/busshållplatsen (delad veranda med den första).
Finfina badförhållanden var det i alla fall. Sandbotten och inte sådär överdrivet långgrunt (de beryktade stenplattorna låg lite till vänster om där vi bodde, så de var bara något man såg när man vandrade bort längs stranden).
Väl tillbaka i Pireus tog vi in på Phidias Hotel. Vi var de första gästerna i ett av de nyrenoverade rummen. Tyvärr var det så nytt att man ännu inte hade fått igång luftkonditioneringen, vilket fick till följd att jag tillbringade senare delen av natten sovandes på balkongen. Inte så mjukt, men lite svalare än inne i själva bingen. Föurtom detta så var det (som redan påpekats av andra kalimerianer) ett klart prisvärt hotell, med bl.a. hämtning vid färja och avlämning vid flygbusshållplats inkluderat i priset (44e). Dessutom en ovanligt innehållsrik frukost, för att vara i den prisklassen (+5e p/p). Och nära till favoritmatstället nere vid marinan var det också.
På grund av de lite svala kvällarna (runt 20 grader), så låg faktiskt inte jeansen kvar i packningen under hela vistelsen. Men jag märkte inte av nåt bättre bemötande än vanligt på tavernasittningarna.
Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 18:59
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Tillbaka från Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
......så låg faktiskt inte jeansen kvar i packningen under hela vistelsen. Men jag märkte inte av nåt bättre bemötande än vanligt på tavernasittningarna.
Inte ?

Välkommen hem. Kul att få info från Sifnos, vi ska dit själva i september.

För övrigt har du några rejäla ekonomiska spekulations-trådar att delta i nu när du är hemma
Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 19:03

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
För övrigt har du några rejäla ekonomiska spekulations-trådar att delta i nu när du är hemma
Jo, jag har sett det. Lite overflow f.tf. Men jag ska nog reda ut sammanhangen åt er, vad det lider

Koncentrerar mej annars just nu på den allsvenska tabellen. Skön läsning!
Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 19:15
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Koncentrerar mej annars just nu på den allsvenska tabellen. Skön läsning!
Japp, och ikväll gäller det att hålla på GAIS av alla lag
Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 15:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:

På grund av de lite svala kvällarna (runt 20 grader), så låg faktiskt inte jeansen kvar i packningen under hela vistelsen. Men jag märkte inte av nåt bättre bemötande än vanligt på tavernasittningarna.
Apropå klädsel på taverna kan jag bidra med en bild från den jag tror var din favorittaverna i Vathy, Okeanida:

Ett par fina pensionärsgreker med välstrukna skjortor, byxor och lika välklädda fruar åt lunch där samtidigt med mig. Döm om min förvåning när de skulle gå och det visade sig att det var dessa båda farbröder som dekorerat ingången till tavernan med sina blöta badbyxor...

Fast du kanske också var där just då så att du redan sett det
Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 15:53

Ja, det är den tavernan jag menade! Fast det var på kvällen vi var där. Iklädda långbyxor (jeans). Det verkade ju som dom öppnade först till helgen (4-5/6), det såg i alla fall stängt ut de gånger vi passerade förbi där de första dagarna/kvällarna. Däremot var granntavernan öppen hela tiden. Fast den tyckte vi alltså inte var riktigt lika bra. Trots att vi hade jeans då oxå.
Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 22:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Okeanida hade i princip bara öppet på helgerna, det var ju så tidigt på säsongen. Och jag håller med dig om att den var bättre än grannen.

Jag åt iofs en väldigt god lunchomelett med en massa fyllning hos grannen - men när jag sen skulle äta middag nån kväll var kocken/ägaren precis på väg hem när jag kom. Där verkade hela tiden så rörigt och rent av skitigt kring grillen som står utanför så jag undrar hur det var med hygienen egentligen.

Okeanida var också den billigaste tavernan jag åt på. När kvittot kom tittade jag så länge på det att tjejen frågade "Är det något du undrar?" och jag svarade "Ja, står det verkligen bara 12...?" Då hade jag ätit en greksallad utan feta, en gigantisk portion biftecki och druckit vin och vatten.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:30.