Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-12, 07:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kraftiga förseningar

Birgitta det går ju inte riktigt att jämföra en resa till andra sidan jorden med en Europaresa några timmar bort. Själv skulle jag gärna göra om min längsta resa till Amazonas vilken dag som helst och gärna vänta den tid som krävdes vid flygplansbyten i Frankfurt och Sao Paolo. Upplevelserna av att besöka ett främmande land med en annan kultur, se en helt annan natur och djurliv bär jag med mig i mitt hjärta.

Sen förstår jag att många tycker att de förseningar som de grekiska strejkerna
för med sig för många resenärer känns jobbiga speciellt om man reser med småbarn och kanske har ett jobb som man måste hem till. Jag tror inte heller att strejkerna är en framkomlig väg för att lösa Greklands problem utan för dom bara närmare avgrundens brant även om vi naturligtvis måste respektera deras strejkrätt. Om jag själv har råd med en utlandsresa nästa sommar drömmer jag om Azorerna, Österrike, Irland eller Italien som tänkbara resmål.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 15:30
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Icke sviker vi Grekland 2012. Vi bokade nyss via Flygvaruhuset tvenne resor Arlanda- Athen med SAS. Utresa 19 Maj och hemresa 17 Juni.
Totalpris för två personer 4600 Sek. Bra flygtider därtill. Resan går via Köpenhamn ner och upp.

Vår samlade erfarenhet säger oss att det oftast blir billigare pris ju tidigare man bokar.

Vi hade kunnat komma ner i pris med tre hundralappar vardera om vi valt Aerosvit från Arlanda via Kiev i Ukraina, men då tillkom elaka flygtider samt tveksamma flygplan

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 20:07
desjan desjan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Vi har redan bokat flyg Arlanda-Athens 9 juni, Athen-Samos samma dag, boende på Samos, boende på Ikaria 24.-27. juni, boende i Glyfada (Athens) 27.-30. juni samt flyg Athens-Arlanda 30. juni. Färja från Samos till Ikaria och flyg från Ikaria till Athens skall ännu bokas. Det är trots allt inte krig i Grekland och demonstrationer finns bara i Athens centrum och Thessaloniki. Ute på öarna ser man ingenting om oroligheterna. Om sedan flyget blir försenad tar flygbolag hand om sina passangerare. Några strejker hindrar inte mig att åka till vår "stuga". Kan inte förstå att det är sådan "halloo" om några flyg är försenade under 1 dag, det händer överallt varje dag. Jag har flera gånger under mitt liv hamnat övernatta på flygbolagets bekostnad på olika ställen i världen. Man skall alltid ta i beaktande att förseningar förekommer när man planerar resor.
Och till nästa sommar är nog Greklands problem lösta på ett eller annat sätt.
För oss handlar det inte om att flyget är försenat någon dag, för oss handlar det om att i värsta fall få semestern delvis förstörd och skyhöga extrakostnader! De senaste två åren har vi fått lägga om resplaner, inte kommit fram eller kunnat lämna vår "stuga", samt oroat oss för färjestrejker, taxistrejker, busstrejker och annat som effektivt kan hindra oss från att ta oss till flygplatsen! Visst vet jag också att flygbolagen tar hand om sina passagerare och är inte heller det minsta orolig för att tillbringa en natt på flygplatsen, det har jag gjort förut. Men ska flygbolaget ta hand om mig, förutsätter det att jag tagit mig till flygplatsen, inte sitta fast i övärlden på grund av strejker. Det kan bli mycket dyrt att behöva köpa nya flygbiljetter hem för fyra personer och vad jag förstått så ersätter inte alla försäkringsbolag dessa kostnader. Ute i vårt ö-paradis märks ju ingenting av strejker och annat, men när jag är i mitt älskade Grekland vill jag kunna resa runt som planerat, kunna avsluta i Aten som planerat, kunna ta ut pengar i bankomaterna som planerat eftersom ingen tar visa-kort...Jag har rest till Grekland 20 år i rad men efter de senaste två somrarna har jag faktiskt tröttnat, inte på Grekland, men på att vara beroende av ekonomiska, politiska stridigheter under min semester. Men självklart kommer jag att åka tillbaka, vet bara inte när...
Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 21:32
evlis evlis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Än så länge har jag inte några tankar om att byta land Sina vänner i Grekland kan man ju inte flytta och det är ju dom man vill träffa i första hand

Riitta
Som jeg skulle sagt det selv , vi gleder oss til å treffe våre greske venner neste år , har allerde bestilt.
Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 18:08
LN LN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

läste just på Vings FB att flygledarna maskar och att man får räkna med förseningar även denna helg!! Hur långa vet man inte
Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 18:21
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Og flygelederne har varslet deltagelse i 48 timers streik i neste uke, 19 og 20 oktober! Så får vi se om denne streiken er lovlig, eller ikke.

Store forsinkelser hver dag siste dager til/fra Kreta, opptil 8 timer for enkelte fly, men de fleste 2 til 3 timer bortsett fra flyene fra Moskva som lander i henhold til sin schedule.

Det har også vært hevdet strømproblemer på flyplassen i Athen slik at kapasiteten er begrenset, men dette er nok bare en del av den maskerte streiken!
Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 19:58
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Har följt med i ankomster och avresor till och från Aten denna veckan. Det har varit många förseningar och en del avlysningar varje dag.
Man bör väpna sig med tålamod och lite extra kontanter i dessa tider.
Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 20:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Håller med dig helt, Marianne, lite tålamod.

På lokalradio hör vi varje morgon att Stockholms- samt Göteborgstågen är försenade så och så många timmar.

Och i södra Sverige verkar ni ha problem med tågen hela vintern.

Så vi verkar inte ha mycket bättre. Så vi borde lärt oss att ha lite tålamod.

På Samos berättade taxichaffisen att det enda medel man kunde ta till var strejk. Och strejkassa fanns inte. Så dagen var förllorad ur inkomstsynpunkt.

Birgitta, som känner för många av dom greker vi träffat.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:29.