|
||||
|
||||
Sv: Grekland ska folkomrösta om stödpaketet
Citat:
|
|
|||
|
|||
Denne pressemeldingen kommer fra regjeringen.
Tro det den som vil! Hvorfor i hemmelighet? Hvorfor ikke i Athen? |
|
||||
|
||||
Det är väl ingen hemlighet om det går ut pressmeddelande om det. För övrigt förstår jag inte vad det har med folkomröstningen att göra.
|
|
|||
|
|||
Det er en brikke i det store spillet! Folkeomrøstningen er et hot mot Europa! For ikke å si en kniv i magen på dem som har forsøkt å hjelpe istedet for å kaste Hellas ut av EU for to år siden da svindelen ble oppdaget. For å gå ut så sterkt er det ikke umulig at Papandreo har undersøkt mulighetene for å skaffe penger fra Libia, det er spørsmmål om hva han har kunnet tilby. Hellas er Libias nærmeste nabo i Europa!
|
|
|||
|
|||
Kanskje Hellas' gjeld er odiøs gjeld - lån opptatt av et regime som brukte lånene til formål som tydeligvis ikke var til befolkningens beste. Det mener iallfall mange grekere. I så fall er de heller ikke forpliktet til å betale tilbake.
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Specielt i et demokrati, hvor "regimet" er valgt af folket. |
|
|||
|
|||
Meget oppklarende artikkel og clip ang. temaet i denne tråden, oppfordrer alle til å lese/høre:
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7858818 |
|
||||
|
||||
Vid mötets avslutande i natt 00:30 vidhöll Papandreou att folkomröstning ska genomföras. Refererat från Skai's reporter om jag hörde rätt. Han pratar så förbaskat fort...
//Uffe |
|
|||
|
|||
Med den logikken og holdningen så blir det ikke mye skatt innbetalt noe sted i verden vil jeg tro!
|
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
@Wolfen: Ok, jag var trött när jag skrev det! Jag är införstådd med att det blir mycket större ringar på vattnet...
|
|
||||
|
||||
Citat:
En tanke som slog mig var om Grekland röstar nej. Kommer de att få en ny Ochi-dag? Och blir det då nåt att fira? Sen uttalar man ju ja som "Nä", vilket ytterligare komplicerar saken... /Netwolf |
|
||||
|
||||
Jag undrar om inte Papandreou har ett ess i rockärmen när det gäller folkomröstningen. Resultatet av den beror ju helt på vilken fråga som ställs - och det verkar ingen ha fått veta ännu.
Idag rapporteras att Papandreou sagt att folkomröstningen kommer att visa om Grekland hör hemma i eurosamarbetet eller inte. Tänk om det är så frågan kommer att ställas - Tycker du att Grekland bör vara kvar i euron eller inte? Isåfall har han ju grund för det han sagt om att han har folket med sig - enligt DN visar en opinionsundersökning att hela 70 proc av grekerna vill behålla euron. Om frågan handlar om eurosamarbetet i stället för nedskärningar och räddningspaket får man alltså ett helt annat utfall. Enligt DN-artikeln säger förre chefen för grekiska riksgälden att grekerna inte vill ha sparåtgärderna, men de vill gärna ha de förmånliga lånen. Och det illustrerar väl ganska precis grundproblemet i den här kalabaliken. |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Papandreou må vara en politisk räv, men jag undrar om han inte nått gränsen för vad han orkar nu. Kritik, kritik, inga alternativa lösningar, tryck från alla håll. Hans politiska kombattanter här är inte precis lena i mun, och mycket ska en politiker tåla, men det finns en bortre gräns...en röd linje...de som pratar mest har inte mycken substans i vad de säger.
Skrika och gapa är ju lätt. |
|
|||
|
|||
|
|
||||
|
||||
Ikväll har jag fått svar på det där - regeringen har sagt att omröstningen kommer att gälla räddningsplanen, inte euron.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Å forstå det spillet som foregår bak kulissene, er i hvert fall for meg nesten umulig. Likeså forhistorien - eller egentlig lenger tilbake. Jeg tror det var Ulf som sa noe om dette at lederne i forsvaret ble 'dimmitert' hadde skjedd tidligere, i en annen kritisk situasjon. Akkurat hvorfor fant jeg ikke ut av. Derimot kom jeg over et dokument av Carol Migdalovitz (fra 2009)som gir et bilde av Hellas, politisk og økonomisk. Der står det blant annet at Papandreou overtok eller arvet 'finaniselle byrder' da han ble statsminister. Det er vel noe av dette han - eller partiet - nå får skylden for. |
|
|