|
||||
|
||||
Sv: Grekland ska folkomrösta om stödpaketet
Nytt datum för omröstningen, 4 dec. Läget är så att det bara finns Plan A. Plan B existerar inte, om man inte räknar totalkaos och fritt fall som en plan.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Det verkar finnas en spricka mellan Venizelos och Papandreou.
Den förstnämnde anser inte att det är upp till folket att avgöra om Grekland ska vara med i eurozonen eller inte. Fler av ministrarna börjar nu sväva på tillhörigheten och lojaliteten inför förtroendeomröstningen på fredag vid midnatt... Mötet i Cannes blev lite av ett barn som får smäll på fingrarna om man läser mellan raderna. //Uffe Ps: Jag tycker att reportrarna vinklar lite konstigt beroende på vilket land de kommer ifrån. //Jag blev ytterligare brydd efter att samtal nu med min vän. Hans åsikt är att Tyskland och Frankrike ska inte komma här och ställa några villkor. Jag har mina pengar i kontanter hemma. Litar inte på banken!// Då undrar jag? Kan Grekiska € bli ogiltiga som betalningsmedel? Sedlar och mynt är nationella... Senast redigerad av UlfWiman den 2011-11-03 klockan 09:25. |
|
|||
|
|||
Dette er vel også nettop hva Berlin og Paris presiserer samt at denne avstemningen må finne sted før det betales ut en eneste euro til/mer så mye tyder nå på at det vil finne sted i begynnelsen av desember.
|
|
||||
|
||||
Och just nu ryktas det om att Papandreu har förlorat förtroendet i sitt eget parti....
/ Anne |
|
||||
|
||||
Sista utspelet ger Pasok 149/151 och förtroendet rasar.
En röd/grön/blå röra rycker allt närmare, och vem ska bli den som får sticka ut huvudet och ta täten? Jag kan knappast påstå att jag har tråkigt... |
|
||||
|
||||
Citat:
/ Anne |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Nu spelas det ett farligt spel!
Oppositionen med Samaras i spetsen backar! Förbered en temporär regering som utlyser nyval och kan godkänna 26:e oktoberförslaget... Vadan denna plötsliga vändning? Nu är det kaos och högtryck... inte bara på det grekiska Internet! Jag är i landet via min fjärrstyrda server i Athens. Tack Papaki.gr! Senast redigerad av UlfWiman den 2011-11-03 klockan 13:20. Anledning: Felskrivning |
|
||||
|
||||
Papandreou avgår...nej, nu ska han inte avgå!! Verkar vara rena snurren där. Vem styr landet??
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Jaha, nu kom beskedet att det inte blir någon folkomröstning. Här går det undan!
/Wolfen |
|
||||
|
||||
Papandreou tänker inte avgå!
Ny ledare? För en X-regering i två veckor fram till ett nyval? Jag håller med wolfen: Vem styr? Folkomröstningen är avblåst. Enligt analytiker ett skrämskott för ND:s Samaras. Till priset av halva Europa i darrning...! Retade upp Merkel och Sarkozy... Tjyv och rackarspel för hela slanten... Nog för att jag har hållit på med politik i min ungdom, men detta är överkurs... |
|
||||
|
||||
Grekiska folket borde få bestämma om folkomröstningen ska avblåsas eller inte. Har de aldrig hört talas om demokrati?
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Det er vel snakk om et representativt demokrati som betyr at man ved valg velger de som skal representere en i en periode fremover akkurat som i Norge og sågar i Sverige?
Papandreou passar samtidigt på att välkomna oppositionsledaren Antonis Samaras besked om att högerpartiet Ny demokrati står bakom krisuppgörelsen med euroländerna från förra veckan. Nå blir det ingen folkeavstemning og opposisjonen går inn for avtalen med EU og børsene har allerede reagert ved å gå opp! |
|
||||
|
||||
Grekland har representativ demokrati. D.v.s folket väljer en representant som för deras talan.
Den representanten ska spegla vad genomsnittet av väljarna tycker utan att framhäva någon grupp framför annan. Han/hon måste även lyssna till sina väljare och inte köra sitt eget race. Då har väljarna möjlighet att begära misstroendevotering. Inte för skitsaker utan för grövre övertramp. I det här fallet så vet nog varken jag eller ni vem som har önskat/begärt folkomröstningen. Om det är Papandreous eget utspel eller ett önskemål från en större grupp. Alla verkade i alla fall bli tagna på sängen utom han själv. Det kan vara en planerad skrämseltaktik från en lite grupp inom partiet för att tvinga ND till eftergifter, men där siar jag bara. |
|
|||
|
|||
Jag misstänker starkt att Netwolf var ironisk här
|
|
||||
|
||||
Men det var faktiskt ett riktigt spännande dygn och spänningen fortsätter. |
|
||||
|
||||
Är det någon som vet??
Vi hörde i dag här på Kreta att utlänningar ej får ta ut kontanter från sin egen Grekiska bank?? Någon som vet?? Olle |
|
||||
|
||||
Jag? Ironisk?
/NW |
|
||||
|
||||
Har inte läst något om det i vare sig svensk press, eller engelskspråkig grekisk press.
|
|
|||
|
|||
........kan det ha vært en usikker kilde som hevder at det kun gjelder nordmenn...
|
|
|