|
||||
|
||||
Byteshandel
På Rapport idag hade de ett inslag om att byteshandel, loppmarknader etc har ökat kraftigt i Grekland, efter krisen. Man byter grönsaker från egna trädgården mot en klippning etc. Ni som bor i Grekland. Är deta även detta vanligt ute på öarna?
Hittade lite mer info här: http://www.e24.se/makro/varlden/grek...el_2947172.e24 /Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Byteshandel
Ungefär som i Norrlands inland vill säga? svart mot svart.
|
|
||||
|
||||
Citat:
//Kikh, som inte byter en julafton i pyjamas mot något materielt i denna värld |
|
||||
|
||||
Ja här byts det mycket.
Man kan även byta mat mot Euro och eftersom man ser det som byteshandel så behöver ingen betala skatt eller hur.. Alla byter allt men det gjorde man även före "krisen". Olle |
|
||||
|
||||
Just det.
|
|
||||
|
||||
Och det byts ju friskt i Sverige med och loppmarknader är väl vanligare i Sverige än i Grekland!
Yanna |
|
|||
|
|||
Läste att en större matkedja ger 5 % rabatt till arbetslösa .Och att man har korgar där du kan lägga varor som sedan skänks till behövande .Detta såg vi själva på AB utanför Chania.Så man försöker hjälpa de egna. Sedan läser man i nästa minut om en polis som kvitterat ut flerbarnstillägg med 4000 Euro imån. .MEn åkte fast när han försökte med det 20 ende.Chronia Pola.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Någon butik som ger rabatt till arbetslösa har jag inte hört om. Vilken är det? Matkorgen gör de däremot reklam för på TV nu. fast jag har inte sett en enda uppsamlingsplats i de butiker jag besökt de senaste dagarna. God Jul på er! //Kikh |
|
||||
|
||||
Citat:
MVH zakka |
|
|||
|
|||
A 19st Bhttp://www.carrefour.gr/inside.aspx?a_id=302
|
|
|||
|
|||
Glömde C AB bortanför Jumbo emot Chania
|
|
||||
|
||||
Inte byteshandel, men om man har minst tre barn och är inskriven i flerbarnsföreningen kan man erhålla olika matkassar och rabatter i många affärer, samma om man har papper på att man är fattig, och det är många som borde ha ett sånt intyg men som skäms för det.
Om med byteshandel avses att man gör tjänster åt varann vet jag en mig närstående symaskinsreparatör som fått åtskilliga bakverk och andra små presenter av gamla damer med en ännu äldre Singer som behövde åtgärdas. I regel är dock dessa damer för stolta, de vill absolut betala även om summan är symbolisk. |
|
|||
|
|||
Citat:
Yvonne |
|
||||
|
||||
Citat:
Det faller under begreppet Kreativ Företagsamhet Nu får man hoppas att staten får igen sina pengar... //Kikh |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
Loppisar är enormt vanligt i Sverige och en trend som drar över hela västvärlden inte bara av ekonomiska skäl. Vintage är hetare än allt och den som går en runda i vissa kvarter på Söder kan få sitt lystmäte.
Ur miljöapsekt är det bättre att någon får använding för det någon annan inte längre vill ha och mina barnbarn har hittat många fina leksaker på returbutiken. Min dotter handlar barnkläder på Tradera och säljer vidare eller ger bort det killarna vuxit ur. Här i stadsdelen där jag bor hade flera grannföreningar loppis i höst och jag hoppas att vår bostadsrättsförening är med nästa höst så jag får bort lite från förrådet som varken jag eller barnen vill ha. Eva |
|
|