Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-12, 07:16
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Grekiska krisen

Det jeg har skjønt er at:

De slemme bankene, pensjonsfondene og landene i Nord-Europa bare har seg selv å skylde for den vanskelige situasjon de har kommet i med en debitor som ikke kan gjøre opp for seg.

Løsningen er å ettergi gjelden og samtidig yte nye lån til en billig penge (rente), eller kanskje heller gi bort mere penger til Hellas.

Det finnes dog noen få skyldige grekere og disse er korrupte politikere og rike enkeltmennesker.

Øvrige grekere er uten skyld og må få kunne fortsette som før.

Det jeg ikke har skjønt er hvem som skal ta regningen for dette? Jeg tar da utgangspunkt i at Hellas vil trenge store nye kreditter for å fortsette som før - business as usual?

Noen her vemmes (are disgusted) over at noen kan utnytte grekerne ved å kjøpe eiendom i Hellas til en lavere pris enn før. (jeg har diskutert dette med mange grekere siste uken og de bare rister på hodet over slike uttalelser og påpeker at problemer er at ingen kjøper nå!)

Jeg er ikke villig til å bidra til denne fortsatte greske uforstanden, er noen andre her det?

Joda, enig i at dette ble et litt provoserende innlegg, men kvintisensen er vel forståelig?
Gammal 2012-02-12, 09:17
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Mera ved på brasan .vet inte om det är tillåtet men försöker http://galenigrekland.blogg.se/
Gammal 2012-02-12, 09:18
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Men kjære dere, dette med Argentina var jo bare en bisetning, og langt fra det viktige med dette innlegget. Merkelig at dere skulle henge dere oppi akkurat det i det enorm lange innlegget mitt! Har dere ikke noe mer å si angående det jeg skriver om Hellas?
Ja kära du , det fanns mycket annat i ditt inlägg man kunnat kommentera men jag valde att ta upp det som jag uppfattade som din slutkläm, alltså att det vore bättre för Grekerna att liksom Argentina göra en statsbankrutt. Den lösningen tror jag är otroligt dålig för landet och dess befolkning vilket jag också skrivit i tidigare inlägg.
Gammal 2012-02-12, 09:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Ja kära du , det fanns mycket annat i ditt inlägg man kunnat kommentera men jag valde att ta upp det som jag uppfattade som din slutkläm, alltså att det vore bättre för Grekerna att liksom Argentina göra en statsbankrutt. Den lösningen tror jag är otroligt dålig för landet och dess befolkning vilket jag också skrivit i tidigare inlägg.
Da uttrykket jeg meg ikke klart, Argentina er bare et eksempel på mulig løsningstype. En såkalt "konkurs", gå over til drakmer, ta opp flere lån, stryke gjelden - jeg vet ikke hva som skal eller bør skje.
Jeg har flere delkonklusjoner i innlegget, særlig med tanke på fremtiden for den vanlige greker som p.t. føler seg maktesløs og deprimert, men hovedkonklusjonen er at ...å gi lån til en stat som allerede har for høy andel lån, er som å gi alkohol til en alkoholiker. Det kan gå greit en stund, men sluttresultatet er uansett tragisk. At noen millioner grekere går med i dragsuget, er kanskje ikke så farlig?.
Gammal 2012-02-12, 09:36

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Mera ved på brasan .vet inte om det är tillåtet men försöker http://galenigrekland.blogg.se/

Bra innlegg!

Merket meg særlig dette: Mellan januari 2011-januari 2012 sjönk de grekiska momsintäkterna med 18,7 % då den merkelbeordrade åtstramningspolitiken lett till att 60 000 små familjeföretag gått i konkurs. På det viset kommer ännu mer merkelbeordrad åtstramning att leda till totalkollaps för den grekiska ekonomin, vars ryggrad utgörs just av små familjeföretag.
Gammal 2012-02-12, 11:25
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Jeg har enda ikke sett noen komme med et eneste forslag til løsning på problemet i/med Hellas bortsett fra at man skal ettergi all gjelden?

Er det så enkelt?

Og etterpå så vil de ikke trenge kreditter, eller de skal de bare få mere penger, og av hvem? Hvor mye er du villig til å betale mere i skatt for at Hellas kan fortsette med "business as usual"?

Og hvilket ansvar skal vi ta, eller føle, for de 350.000.000 indere som lever under det som defineres som "extreme poverty"?
Gammal 2012-02-12, 12:06
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Mera vedhttp://www.guardian.co.uk/world/2012/feb/12/greece-cant-take-any-more
Gammal 2012-02-12, 12:44
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:

Bra innlegg!

Merket meg særlig dette: Mellan januari 2011-januari 2012 sjönk de grekiska momsintäkterna med 18,7 % då den merkelbeordrade åtstramningspolitiken lett till att 60 000 små familjeföretag gått i konkurs. På det viset kommer ännu mer merkelbeordrad åtstramning att leda till totalkollaps för den grekiska ekonomin, vars ryggrad utgörs just av små familjeföretag.
Håller helt med i båda fallen!
Paul
Gammal 2012-02-12, 13:43

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Og hvilket ansvar skal vi ta, eller føle, for de 350.000.000 indere som lever under det som defineres som "extreme poverty"?
Å sette svake grupper opp mot hverandre er nytteløst, og det går an å ha mer enn en tanke i hodet om gangen. Her og nå snakker vi om grekerne, som, i følge en gresk politiker Guardian-artikkelen jan c lenker til, har en tragisk framtid: "Vi ønsker ikke å endre landet vårt til en marginalisert tredje verden-stat, der innbyggerne er tvunget til å leve på slavelønn. Hvis vi godtar disse (Troikaens) tiltak, er det akkurat det som vil skje."
Gammal 2012-02-12, 14:18
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Å sette svake grupper opp mot hverandre er nytteløst, og det går an å ha mer enn en tanke i hodet om gangen. Her og nå snakker vi om grekerne, som, i følge en gresk politiker Guardian-artikkelen jan c lenker til, har en tragisk framtid: "Vi ønsker ikke å endre landet vårt til en marginalisert tredje verden-stat, der innbyggerne er tvunget til å leve på slavelønn. Hvis vi godtar disse (Troikaens) tiltak, er det akkurat det som vil skje."
Så Grekland vill fortsätta att låna pengar, men inte gå med på långivarnas krav på förändringar för att kunna börja betala tillbaka.
Var hittar jag en sådan långivare?

/kimmen
Gammal 2012-02-12, 14:53
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Är det någon som vet hur mycket av dessa nya 130 miljader € som kommer att stanna i Grekland för sjukhus, medeciner, satsningar på nya ideer, starta egetstöd,mm.mm.
När man läser lite varstans så får jag en känsla av att merparten av pengarna skall betalas till utlänska företag/banker samt för krigsmateriel..

Vad får Grekland till sin återuppbyggnad för att kunna komma i balans av dessa pengar.
Detta är en fråga som jag ej har hittat ett svar på.

Om Grekland skall låna utan att det tryggar Grekland så till vilken nytta..

Olle
Gammal 2012-02-12, 15:50
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Så Grekland vill fortsätta att låna pengar, men inte gå med på långivarnas krav på förändringar för att kunna börja betala tillbaka.
Var hittar jag en sådan långivare?

/kimmen
Så ja!
Gammal 2012-02-12, 15:53
larvih larvih är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg

Är det någon som vet hur mycket av dessa nya 130 miljader € som kommer att stanna i Grekland...
Det ved jeg. 0 €!

De 130 mia. skal bruges til at betale afdrag på eksisterende lån (14 mia. den 20ende marts). De skal bruges til at betale renter med og til at indfri statsobligationer, som ejes af alle andre end grækerne.

Siden kan banker, investorer og hedgefonde begynde at plyndre landet for værdier. Privatisering af havne, lufthavne, el-værker m.m.

Når der ikke er mere at hente i Grækenland, findes der mange andre lande i Europa, som er klar til overtagelse.

Grækenland er bare et nutidigt Guernica.

Senast redigerad av larvih den 2012-02-12 klockan 15:55. Anledning: Stavefejl.
Gammal 2012-02-12, 16:21
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Skattetabellen som redovisats har i ett tidigare inlagg ar gammal och har andrats sedan dess. Nu ar det de forsta 5000 Euron om aret skattefria. For ungdomar under 30 ar ligger gransen pa 9000 Euro. Om jag hinner senare sa kan jag soka efter den gallande skattetabellen och lagga in den har.
Gammal 2012-02-12, 17:02
jan.l jan.l är inte uppkopplad
Avstängd på egen begäran

Skattetabellen som jag hänvisade till, har gällt under 2011, skattetabellen reviderades under hösten 11, men som allt annat i Grekland så har den inte använts.
Jag är utbildad EU ekonom och är ingen stor anhängare av euron, men personligen anser jag, att det ända alternativet för Grekland, är att driva igenom de sparförslag som har lagts fram.
Gammal 2012-02-12, 17:51
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Jag vet att manga har asikten att grekerna klagar for mycket och istallet borde bita i det sura applet. Det ar manga som inte vet hur tragisk situationen verkligen ar i Grekland, och det ar inte deras fel eftersom svensk och utlandsk media aldrig formedlar den grekiska sidan av det hela.

Nat som klassas som fakta den senaste tiden ar att grekiska regeringen inte har gjort nanting av det som kravts av EU och Trojkan. Det ar FEL! Om ni visste hur mycket Grekland har gjort de senaste tva aren, de har hojt skatten pa ALLT och sankt lonerna DRASTISKT i offentliga sektorn. Eftersom det alltid ar bra med exempel sa kan jag ju bara saga att min mans syster som ar sjukskoterska tjanade for tva ar sedan 13000 kronor efter skatt, nu tjanar hon bara 7000!! Hon har tre barn och hennes man har problem med jobb da han ar malare och eftersom byggbranschen har stora problem nu sa jobbar han bara nar nat dyker upp. Deras hyra ar pa 3000 kronor i manaden. Vill nan i grekiska regeringen eller trojkan forklara for henne hur hon ska klara sig pa 7000 kronor i manaden? Lagg till utgifter for skola och bocker som man inte har i Sverige. Och sen vill folk att grekerna ska visa odmjukhet och inte demonstrera och bara bita ihop och inte klaga. Men om man inte far det att ga ihop? Om man inte har mat till sina barn? Om man inte har pengar att varma upp sitt hus och barnen gar runt och fryser? Om man sjalv inte har nanting att gora med krisen? For det ar inte som vissa tror att krisen ar alla grekers fel.

For det forsta sa var det inte alla greker som beslot sig for att ge falska uppgifter till EU for att komma med, det var kanske 5 politiker. Sen var det inte alla greker som var med och tog alla lan, det var bara politikerna. Grekerna visste inte ens om hur manga lan Grekland hade tagit och hur mycket de var skyldiga och hur dalig situationen var, politikerna hade undanhallit det for folket och gomt alla uppgifter. Sa grekerna fick reda pa det vid ungefar samma tidpunkt som alla andra fick. Sa det har att alla greker har syndat och nu maste betala sitt pris ar nanting som inte relaterar till verkligheten.

Att det gar sa daligt for Grekland ekonomiskt och att de inte kan uppfylla sina mal beror alltsa inte pa att de inte har genomfort nagra nedskarningar och att de inte har gjort nanting, utan manga havdar att det ar receptet det ar fel pa. Med alla dessa lonesankningar sa spenderas inga pengar vilket betyder att affarer far sla igen vilket okar arbetslosheten vilket i sin tur betyder annu storre hal i statskassan. Aven fast det visas sig vara ett daligt recept fortsatter Trojkan pa samma spar. I det har nya sparpaketet som grekiska parlamentet ska rosta for idag sa star for forsta gangen den privata sektorn pa agendan. Den privata sektorn har varit den som har raddat Grekland den sista tiden eftersom det ar den enda kopkraften i Grekland som finns just nu da folk i offentliga sektorn fatt mindre lon och inte spenderar lika mycket pengar. Men nu sa vill Trojka att grundlonen i privata sektorn ska sankas tll 480 Euro efter skatt for att bli mer konkurrenskraftigt (vem kan leva pa det?) Grekland havdar att problemet som Grekland har med konkurrensen inte har nat med lonerna att gora eftersom de redan ar valdigt laga i privata sektorn, utan med andra saker sa som byrakrati t.ex. Trojka ville aven slopa de extra pengar som alla anstallda i privata sektorn far vid pask, sommarledighet och jul som alla greker ar beroende av eftersom de flesta bara tjanar runt 7-800 Euro i manaden. Jag sjalv skulle forlora runt 2000 Euro om aret, vilket skulle betyda att jag inte skulle kunna kopa nanting utover det absolut nodvandigaste. I sista stund bestamde sig trojka for att inte ta bort de har pengarna men de kommer ta upp det i juni igen.

Manga greker och ekonomer menar att da det enda som gors ar lonesankningar och skattehojningar sa kommer Grekland bara sjunka djupare och djupare in i den ekonomiska krisen och snart kommer sjalva nedskarningarna sjalva gora sa att Grekland gar bankrutt. Det kravs reformer som framjar tillvaxt men det ar ingen som ser nat sant.

Sjalvklart ar det grekiska politikers fel att Grekland befinner sig i ekonomisk kris. Men nu ar fragan om EU och trojka hanterar krisen pa ratt satt. Jag personligen tror att om de fortsatter pa samma spar att strypa marknaden sa kommer Grekland ga bankrutt om nagra manader.
Gammal 2012-02-12, 17:59
Surströmmingen Surströmmingen är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Jag har förstått att den enda räddningen för Grekland är att ställ in betalningarna för att undvika en framtid i extrem fattigdom. För er som intre tror på det utan kräver fakta av någon som är duktig på att räkna, så kommer det här:

http://www.ekonomism.us/

Läs inlägget: ¨Är Grekerna lurade¨ så förstår ni också att det smarta är att säga nej tack till fler åtstramningspaket som försätter hela landet i förlamning, både ekonomiskt och socialt.
Gammal 2012-02-12, 18:18
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Vad får Grekland till sin återuppbyggnad för att kunna komma i balans av dessa pengar.
Detta är en fråga som jag ej har hittat ett svar på.
Räddningspaketet i sig kan inte skapa balans. Att få intäkter och utgifter i statsfinanserna att gå ihop är Greklands eget ansvar, därav den sk trojkans krav på landet för att överhuvudtaget betala ut pengar.

Citat:
Är det någon som vet hur mycket av dessa nya 130 miljader € som kommer att stanna i Grekland för sjukhus, medeciner, satsningar på nya ideer, starta egetstöd,mm.mm.
När man läser lite varstans så får jag en känsla av att merparten av pengarna skall betalas till utlänska företag/banker samt för krigsmateriel..
Ett av trojkans krav är att Grekland ska nå en uppgörelse med privata långivare (banker, finansinstitut) att stora delar av sådana krediter ska skrivas av. Man vill alltså begränsa just detta, att alltför stora delar av stödpaketet måste användas till avbetalningar/räntor (tvärtemot andra oseriösa svar på denna fråga).

Vad pengarna ska användas till? Jo att vinna tid, att få landet att fortsätta fungera. Utan stödpaketet är statskassan tom om ca 4veckor och all statsfinansierad verksamhet stannar. Med stödpaket kan man fortsätta med det som en stat normalt gör; betala löner till sina anställda, social verksamhet, krigsmaterial om man är så idiotisk att man beslutar om det och tyvärr även räntebetalningar och amorteringar.

Det här var lite förenklat men jag tycker det behövs lite sans och balans i en tråd där huvudspåret på slutet blivit att Merkel står för allt ont.
Gammal 2012-02-12, 18:29
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Citat:
Att få intäkter och utgifter i statsfinanserna att gå ihop är Greklands eget ansvar, därav den sk trojkans krav på landet för att överhuvudtaget betala ut pengar.
Precis.
Det är helt normalt att en långivare ställer krav på en låntagare. Och man behöver inte vara utbildad ekonom för att förstå att intäkterna måste vara högre än utgifterna. Är utgifterna för höga måste de minskas.

Citat:
Utan stödpaketet är statskassan tom om ca 4veckor och all statsfinansierad verksamhet stannar.
Det verkar som om en del tycker att det är det bästa.

/kimmen
Gammal 2012-02-12, 22:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

De personer som just nu i våldsamma kravaller håller på att förstöra centrala Aten gör mig bara rädd och jag förstår inte hur det här ska sluta och hur grekerna ska kunna rädda sitt land med eller utan hjälp från omvärlden

Eva
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:00.