|
||||
|
||||
Känsla av nöd..
Når jag tittade på nyheter på ERT i eftermiddags, så visade dom en reportase där det delades ut potatis till människor på en ort i Grekland!
Det var en lastbil av mindre sort som var fullastad men ca 5 kilos potastispåsar. Det stod säkert 100 pers runt bilen och sträckte ut sina händer, för att få en påse potatis Såg en indre bild av någon krigszon där människor lider av hunger Har det verkligen blivit så illa att människor inte ens kan köpa potatis och äta Det kändes helt overkligt! Och nu ser man på Svensk TV när politikerna här uttalar sig hur bra det blir nu för ekonomin i Europa! Men vad är priset för vanligt folk Riitta |
|
||||
|
||||
Sv: Känsla av nöd..
Det pågår en potatisrörelse här i Grekland, kommer även att gälla andra varor som olja, ris mm. Bönderna har börjat sälja direkt till konsumenterna, bönderna får mer betalt och konsumenterna köper potatisen billigare än i supermarket.
Gunilla |
|
||||
|
||||
Ja, som Gunilla säger är det producenterna som börjat gå förbi grossisterna och säljer själva via olika medier, internet, kommunerna, privat. Det är stora reportage i tidningarna om hur stora påslag grossisterna gör. Få se om detta kan leda till sundare priser- producenterna bör ju få rätt pris för sitt slit. Säger jag som växte upp på landet.
Som kund kan man anmäla sig på en central och tinga t.ex 20 kg potatis, ingen ska bli utan eller få köpa för mycket. Det ska också vara kvalitetsprodukter . |
|
|||
|
|||
Jag håller med Dig Riitta....Jag tror inte vi riktigt kan föreställa oss hur svårt det är för alla greker som det sociala skyddsnätet inte fungerar för längre. Det känns overkligt!
Det är samma i andra delar av Europa också. Även i Paris är läget svårt för många och massor av uteliggare försöker överleva de kalla nätterna. 390 uteliggare har dött av köld i år.... Vi kommer nog att få uppleva mycket av detta framöver vart vi åker. Lissi |
|
||||
|
||||
Kan bara bekräfta Wardakis och Monica P att här pågår ett "potatiskrig" som upptar stora delar av nyheterna i alla tv-kanaler och även satirprogram.
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...03/2012_431290 //Zanét |
|
||||
|
||||
Det var ingen munter syn heller, när dom visade hur massa folk rotade i soptunnorna efter mat, utanför en Supermarket
Riitta |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
Hva skal disse leve av nå? Er det fornuftig å legge ned grossistleddet i all varehandel?
|
|
||||
|
||||
Det här rör enstaka produkter. Grossisterna klarar sig nog!
Gunilla som är för billigare potatis till folket |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
//Kikh |
|
|||
|
|||
Man får väl hoppas att dessa och liknande aktioner sätter lite press på grossisterna så att de tvingas minska sina marginaler och att priserna därigenom blir mer rimliga i butikerna!
|
|
||||
|
||||
Läste en intressant artikel i Icanyheter. Där berättas det om en handlare i Aten som beskriver läget. Kan läsas här.
Dessutom beskrivs det om "Social grocery", där Atens bidragstagare handlar. Kan läsas här. De har det inte lätt. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Grossister ses nog som en relik i många branscher .I Sverige togs de bort i många branscher under 1970 -talet ,då man ansåg sig kunna distrubera direkt och spara ett led.
|
|
|||
|
|||
Citat:
I Norge har utviklingen vært at det har blitt sammenslåing og oppkjøp av grossister og idag er det fire grossister som kontrollerer markedet totalt, bestemmer priser og ingen kommer utenom dem. Eierne er blant norges rikeste personer! Senast redigerad av mouche den 2012-03-11 klockan 15:22. |
|
||||
|
||||
Nu får du bestämma dig mouche är du för eller emot grossister?
Jag känner flera potatisproducenter där jag kan köpa direkt i Sverige. Potatisrörelsen i Grekland nu är till gagn för konsumenterna och det är bra i dessa tider när människor rotar efter mat i soptunnorna. Gunilla |
|
|||
|
|||
For meg vil det ikke være snakk om enten, eller, med andre ord at det bare er grossister eller ingen grossister. Gårdsutsalg er en delvis ny trend i Norge, og noe jeg synes er en god ide, men det er ikke særlig realistisk å legge ned alle grossister slik at alle heretter skal kjøpe sine poteter (eller kjøtt, melk, brød, sko osv) direkte fra produsent. Er det så vanskelig å forstå? Jeg er for privat initiativ samt mangfold og ikke for hverken monopol eller statlig styring av alt mulig!
|
|
||||
|
||||
Jag tycker att det är mera symboliskt och bra att man säljer potatisen direkt till kund. Här på Kreta har potatisen gått ner i pris från ca; 1€ till 0,6€ enligt några vänner.
Men potatisen har ju en unik hållbarhet som gör att producenten kan klara av att leverera utan grossist. Men kanske detta öppnar ögonen och vi får bättre billigare grosister som kan mellanlagra i kylrum mm. Fram för mer direktförsäljning Olle |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Som er grunnen til at jeg i innlegg #17 nettop nevnte også andre bransjer for å tydeliggjøre at livet ikke består av kun poteter!
|
|
|