![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kanske snart börja tänka på vilka kategorier det skall bli i årets fototävling
![]() ![]() ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Men, egentligen, det här med bildkategorier finner jag vara en begränsning snarare än ett sorteringsinstrument. Låt mig förklara hur jag menar;
Vi finner stundtals det rent obegripligt varför en del tävlande lagt in sina bilder i just den och den kategorin, när det som vi ser det saknas minsta bildanknytning till sagda kategori. Uppenbarligen ser bildägaren en mycket distinkt koppling till viss kategori ändå. Undrar om det kunde finnas något annat instrument än bildkategorier. Det kanske skulle ge en mycket bättre helhet? Jag har ej svaret, men det kantänka någon annan forummedlem har. Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Tror att problemen bottnar i diverse orsaker.
Kategorin kan vara för vidlyftig typ "Grekiska speciallösningar". Motivvalet måste i så fall vara mera preciserat. Detta innebär att huvudmotivet i bilden måste var det som anges. Har själv deltagit i en del fototävlingar och alltid har man haft en jury som i alla fall ser till att de deltagande bilderna uppfyller motivvalet. Sedan kan man ha omröstning av resterande bilder som man har här på Kalimera. Idag är det litet si och så med uppfyllandet av motivkategorin. Nu är det bara en "lek" som Janne anordnar varför kraven inte kan vara så strikta som i en mera kvalificerad fototävling. Sedan är det alltid lika spännande att se vilka bilder som placerar sig bäst. Så är det i alla fototävlingar. Bedömningarna är alltid subjektiva eftersom det inte finns några regler om hur en bra bild ska vara. Det är betraktaren som avgör detta. Chras |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker att detta går till på ett demokratiskt sätt
![]() ![]() Har inte något emot ifall det blir en annan form heller, men det kanske tar tid och fundera ut ett nytt sätt ![]() Här kommer mina förslag till kategorier. 1. Mitt Grekland (igen) Det är ju så brett ämne, så det blir svårt och inte passa in med sin bild ![]() 2 Åsnor, som Janne föselog förra året! Passa på när det finns några kvar ![]() 3. Mat. Kan ju bli fina bilder med god mat i vackra miljöer ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En kategori som skulle vara spännande är Greklandd i Blått + Vitt.
Skulle kunna bli många intressanta tolkningar. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag ska gå igenom alla tidigare år och välja tre kategorier som jag tycker har fungerat bäst, och som varit mest varierande. Åsnor har inte varit med, och jag skulle gärna ha den kategorin, men problemet är att det inte längre finns åsnor överallt. Tyvärr. I år det jubileumsår för Kalimera, och får man vara lite odemokratisk. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Chras |
|
||||
|
||||
![]()
Du får gärna vara så odemokratisk du vill
![]() ![]() ![]() Nog finns det åsnor så det räcker till en tävling ![]() ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi får se Riitta.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat: