|
||||
|
||||
Sv: Val i Grekland
Rätt lustigt, om uttrycket tillåts i sammanhanget, är att den kritikstorm som Tyskland fått utstå från grekiskt håll, handlat om nazisternas förbrytelser under WW2.
Idag drar jag paralleller till situationen i Grekland 2012 och Tyskland 1932... Ekonomin i spillror, arbetslöshet, invandringsfientlighet, stukad självkänsla younameit /Netwolf |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Jag är bara nyfiken, eftersom flera nämner det, om det finns nazistiska partier i Grekiska politiken . Är inte rätta benämningen fascistoida partier (fråga till er som lever i Grekland och kan språket)?
Det kanske är riskabelt att på plats påstå att en grek är nazist. |
|
||||
|
||||
Men visst är det så att i kristider vill man alltid finna en bov till det onda, i Tyskland var det judarna och i nu Grekland är det invandrarna.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vissa av mina bekanta och vänner nere i Grekland skyller krisen på judarna dessvärre. Vet inte hur utbrett detta är i resten av Grekland, men vi har haft endel hetsiga diskussioner ang detta . De tror att det är de som styr ekonomin och krigen i hela världen...Hoppas det inte är många med dessa åsikter. Blev väldigt förvånad och upprörd när jag hörde deras uttalanden... Dock de flesta av mina vänner har inte dessa åsikter och sympatier. (hoppas jag) |
|
|||
|
|||
Citat:
Ha're själv PS. Jag är visserligen inte från samma stad, men medelålders är även jag. Vad nu det ska ha för betydelse. DS. |
|
|||
|
|||
Citat:
Din luriga hänvisning till Tage Danielsson besvarar jag med att jag alltid skrattat åt det han framfört. PS! min blygsamhet hindrade mig nästan att berätta att jag har goda kontakter med ynglingar i AgNik som påstås tillhöra kärnan i lokala KKE. Vi skriker politiska slagord åt varandra ett tag varefter de rackarna bjuder på vin för att trubba av mina argument. |
|
|||
|
|||
Jag tror inte att alla de greker som rostat pa det nazistiska partiet ar nazister, precis som jag inte tror att alla de svenskar som rostade pa sverigedemokraterna ar nazister. Att sa manga rostade pa detta invandrarfientliga parti har (7%) beror pa att Grekland har misslyckats helt med att fa ordning pa sin flyktingpolitik, illegala flyktingar passerar obehindrat granserna och de som grips slapps igen efter ett tag for att flyktinglagrerna ar for fa och de skickas aldrig tillbaka till sina hemlander. Detta har blivit ett stort problem i Aten dar centrala Aten har forvandlats till ett ghetto dar flyktingar bor i fallfardiga byggnader under usla forhallanden med 20 personer i en liten lagenhet och dar olika sjukdomar borjat harja vilt. Manga blir narkomaner och det centrala torget Omonia i Aten har blivit stallet narkomanerna hanger pa.
Ingen av dem jag kanner har pastar att detta ar flyktingarnas eget fel. Detta ar resultatet av att ingen politiker har brytt sig om att forsoka ta itu med problemet och uppratta nan slags ordning. Precis som EU har kritiserat Grekland for de har sakerna (maste halla battre koll pa sina granser, maste uppratta battre flyktingmottagningar) sa tycker de flesta greker samma sak - det har gatt alldeles for langt och nanting maste goras. Eftersom de forra styrande partierna inte gjorde nanting at problemet sa var det manga som vande sig till detta extrema framlingsfientliga parti. Dock ar mitt intryck att de flesta greker inte har nat emot utlanningar i sig, utan de vill bara ha lite mer ordning. |
|
|||
|
|||
Kan ju lagga till att sen tror jag att det var manga som rostade pa dessa extremister utan att veta hur extrema de egentligen ar. Det har ar ett ganska nytt parti och det har inte pratats sa mycket om det har partiet i media innan. Igar nar partiledaren skulle halla tal efter att valresultatet blivit kant, sa hande en helt absurd grej. Innan partiledaren kom in i rummet dar alla journalister och fotografer vantade, sa beordrades alla som satt i rummet av en av partimedlemmarna att stalla sig upp nar partiledaren kom in i rummet for att "visa respekt" som han sa. Om man inte ville stalla sig upp sa var man tvungen att lamna rummet. Ingen journalist ville stalla sig upp sa alla lamnade rummet. Det som hande har blivit valdigt uppmarksammat har nu dagen efter och jag tror att det var forst da som manga insag hur extrema de egentligen ar, och manga av dem som rostade pa dem utan att veta sa mycket om vilka de ar fick nog en liten chock. Nog vill manga ha en strangare flyktingpolitik men de ar nog inte beredda att folja en ny "Fuhrer"!
|
|
||||
|
||||
Louisas analys tycker jag är väldigt bra. Flyktingmottagningen är under all kritik, men tillströmningen av främlingar har fått oerhörda proportioner och konsekvenser. Det som görs får kritik, det som inte görs får kritik. En totalt omöjlig situation.
|
|
||||
|
||||
Nu har tydligen Samaras gett upp örsöket och bilda regering!
Då är det väl Tsipras tur och försöka! Det här med nyval redan i juni?? Vad blir det för skillnad om folk röstar som dom gjorde nu Detta blir nog svårt på många sätt Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Det kan inte hjälpas, man blir ändå mitt i all den här tragiken och eländet både förundrad och nyfiken av de kategoriska uttalanden som nu kommer från de småpartier som skall försöka att ta hand om styret.
Först och främst säger de, skall de avtal som träffats om besparingsåtgärder och ekonomiskt stöd från EU sägas upp. Jag förstår den ilska och frustration som ligger bakom, men sen då .............? Att enbart stänga penningkranen löser väl inget? Då återstår väl bara att odla tulipanarosor och koka spiksoppa och det blir väl ingen så mycket gladare av. Eller ??? Masse |
|
||||
|
||||
Jag låser den här tråden eftersom det första valet är överstökat, och hänvisar denna tråd i stället.
De inlägg som gjorts idag är flyttade, dels till tråden jag länkar till ovan, dels till denna tråd. |
|
|