![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Skulle bara drömma lite om en höstresa till Kreta och hittade en som passade vår budget perfekt. Blev en impulsbokning, hoppas sambon blir glad när hon kommer hem
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Finns det sambos som inte gillar såna överraskningar??? ![]() Orten vet jag dock inget om ... Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Vet inget om orten men den verkar ha fin strand när man tittar på Google Earth. Nära till Stavros med den häftiga stranden man sett bilder av.
Reser ni dit på egen hand eller med någon arrangör? Katitzi ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag har varit där några gånger. Inga problem att bada för en treåring. Med andra ord är där långgrunt. |
|
||||
|
||||
![]()
Fan va gött det låter sa hon
![]() Det blir på egen hand. Irländskt flygbolag och hotellet hittade jag på nätet. Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Här ligger de små stugorna som hör till hotellet.
Förlåt om jag kladdade på din bild Janne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om jag hade varit din sambo, Bob-kåre hade jag vid hemkomst svarat: Men,,,, det är ju mina två svampplockarveckor hemma!!!!
![]() Arne: ![]() ![]() Hälsningar från Birgitta (som strax skulle ha gett med sig) |
|
||||
|
||||
![]()
Det gör absolut ingenting.
Aktrotirihalvön är för övrigt en mycket trevlig bekantskap som jag tror många missar när de är i Chania, eller i turistorterna väster om Chania. Finns flera fina stränder, och några mycket intressanta kloster, och fina vandringar. |
|
|||
|
|||
![]()
Kan du si litt mere om dette Kalimera?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kalathas är en fin strand, andra bra stränder är bland annat Tersanas och Stavros. Tre mycket intressanta kloster finns på halvön: Agia Triada, Gouvernetto och Katholiko. Agia Triada producerar eget vin och egen olivolja. Finns att köpa på klostret, och i Chania, och säkert på andra platser på Kreta. De två förstnämnda klostren är mycket vackra och väl värda att besöka. Katholiko är obebott sedan många år men ändå värt ett besök, inte minst tacka var det maffiga läget. Vandringen dit är helt fantastisk och bara den värd resan till Akrotiri.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ni har valt ett lugnt och badvänligt område, men förvänta er inget större utbud av nöjesliv. I Kalathas har ni som bäst två strandbarer att välja på när ni blir hungriga. Uppe i Konoupidiana, dryga 3km in emot Chania, ett betydligt större utval av allt ni kan tänkas behöva och i Chorafakia, lika långt åt andra hållet, finns en liten bar och ett par tavernor.
Kalathas beach är populär bland både greker och omkringboende amerikanska soldater. Stranden är sandig, långgrund och ofta fullsatt i högsäsong men även vintertid badas det i Kalathas. Vill ni ha långgrundare än så åker ni ut till lagunen i Stavros och badar i skuggan av Zorbas ande. Det finns ett flertal undangömda små vikar och stränder i området, en ligger rakt nedanför Kalimera-Jannes fötter när han tog denna bild. http://www.kalimera.nu/forums/album.php?albumid=814 Några når man efter en kort promenad och andra kräver ren bergsklättrings-vana. Om det är sol bad och vila ni söker har ni valt helt rätt by. Välkomna till Chania och en härligt slö semester! ![]() //Kikh Senast redigerad av Kikh den 2012-05-22 klockan 10:09. |
|
||||
|
||||
![]()
Stavros har vi varit till förut, där är det fint, även en liten strand på vägen ut till stavros har vi provbadat. Vet dock inte vad den heter men den ligger precis brevid vägen fast 15-20 meter nedanför. Utbudet på själva orten spelar inte så stor roll då vi har bil under hela vistelsen och vill gärna åka runt och se oss omkring. När vi var ner till Agia Galini i April lyckades vi avverka 170 mil på 11 dagar. Det här blir 8:e gången till Kreta för mig så jag har väl avverkat de flesta vägar och byar från Rethymnon och väster ut. Någon gång ska vi även försöka bocka av östra delen av denna fantastiska ö. Men än så länge är jag inte mätt på västra sidan. Han iofs med en dag i Iraklion med omnejd sist. Tack för tipsen Kikh och de fina bilderna.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej! Ni kommer få en fantastisk utsikt kan jag säga! Har into bott där men stranden är fin! Badade där en gång nu i maj....
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Kikh |
![]() |
|
|