Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-23, 11:43
cajsa cajsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Vilken del av Kreta?

Jag har besökt Kreta en gång och hamnade då i en semesterort nära Chania. Det var inte riktigt det Grekland jag gillar och letar efter och därför vill jag gärna höra med er som "kan" Kreta.

Finns det någon del av Kreta som har någon trevlig by med hamnpromenad (med åtminstone lite liv och rörelse- dvs restauranger och butiker) och som ligger på moppeavstånd från små badvikar (gärna stenstrand med sitt turkosa vatten )?

Eller är det svårt att hitta något som kan matcha Kefalonia, Korfu, Samos och Skiathos....?
Det känns som jag besökt alla öar i Grekland, fast det har jag ju förstås inte.

Cajsa
Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 13:47
Eureka Eureka är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vilken del av Kreta?

Jeg foreslår Paleochora!

Mvh Eureka
Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 15:03
Malina Malina är inte uppkopplad

Jag med! Där finns allt det ni efterfrågar!
Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 15:18
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Oj det var en enkel fråga!!
Håller med om att Paleochora stämmer mycket bra även vad gäller deras fiskehamn.
I den lilla oturistiska fiskehamnen finns det 2 cafenion som är öppna mellan 07.30 på morgonen till 22.
Jag hade vår lilla husbil i fiskehamnen nu ett par dagar och såg INGEN turist men massa fiskegubbar och kustpolisen som bjöd på Raki till mig och biff till Milo (hundvalpen/tonåringen vår).
Visst finns det mycket mer på Kreta som passar in men har ni ej varit i PH så tycker även jag att det stämmer bäst på vad ni önskar och lite till..
Där finns ju givetvis även en fin strandpromenad där man kan äta gott (även en pitza), sista restauranten på strandpromenaden (kommer ej ihåg namnet) men den längst till öster är en av våra favoriter, inte bara maten utan helheten.

Olle
Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 16:44
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Paleochora er bra det, men litt oppskrytt etter min (vår) mening. Var der for et par dager siden og overnattet. Mulig vi var litt skuffet siden "alle" sier det er så flott der. Tror kanskje jeg heller ville valgt Hora Sfakion.
Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 17:29
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Jag föreslår att du inte åker (som de flesta nordenbor) till östra delen av ön. Varför inte sikta på Ierapetra, om du vill ha stadsmiljö eller Mirtos, om du vill ha bykänsla. Du slipper höra svenska i varje hörn och kan i stället koncentrera dig på det grekiska livet. Ierapetra har ju 2012 fått omdömet: den näst renaste stranden i Europa. Azorerna blev vald till den allra bästa.
Good luck! / Jannis
Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 18:53
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Jag föreslår att du inte åker (som de flesta nordenbor) till östra delen av ön.
Mente du ikke å skrive vestre delen, ikke østre delen her? Med andre ord dra østover siden så mange nordboere er vestover?
Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 19:01
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Mente du ikke å skrive vestre delen, ikke østre delen her? Med andre ord dra østover siden så mange nordboere er vestover?
Måste vara som Mouche skriver.
Har besökt Paleochora många, många gånger, Chora Sfakion några och Mirtos en del gånger.
Alla orter har mycket av det du söker, men som allt annat, det är den personliga känslan som gäller.
Någonstans skall man börja och väljer du någon av de tre ovan nämnda så är chansen stor att det blir väldigt bra.

Paul
Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 19:04
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Oj det var en enkel fråga!!
Håller med om att Paleochora stämmer mycket bra även vad gäller deras fiskehamn.
I den lilla oturistiska fiskehamnen finns det 2 cafenion som är öppna mellan 07.30 på morgonen till 22.
Jag hade vår lilla husbil i fiskehamnen nu ett par dagar och såg INGEN turist men massa fiskegubbar och kustpolisen som bjöd på Raki till mig och biff till Milo (hundvalpen/tonåringen vår).
Visst finns det mycket mer på Kreta som passar in men har ni ej varit i PH så tycker även jag att det stämmer bäst på vad ni önskar och lite till..
Där finns ju givetvis även en fin strandpromenad där man kan äta gott (även en pitza), sista restauranten på strandpromenaden (kommer ej ihåg namnet) men den längst till öster är en av våra favoriter, inte bara maten utan helheten.

Olle
Kan det vara Oriental Bay du menar?

Paul
Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 19:23
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Förlåt slarvfelet, jag blev väl för engagerad!? Ierapetra är en härlig småstad med charm.
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 20:36
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Kan det vara Oriental Bay du menar?

Paul
Ja så hette den tack Paul.

Kanske deras ostbollar ej var de bästa men resten var topp.
Olle
Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 22:15
cajsa cajsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Tack för svar! Och kul att ni var så eniga. Jag ska genast undersöka era förslag.
Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 00:52
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Hej
Vi var nere i April i en liten by som heter Agia Galini, det låter som något som skulle passa. I närheten finns även Kokkinos Pirgos och det en liten by med få turister. Från båda byarna är det nära in till staden Tympaki där man kan sitta i timmar och studera vardagslivets gång. Runt tympaki kryllar det av växthus och citrusodlingar så gott om frukt och grönt var det också. Agia Galini har en egen liten hemsida där du kan läsa mer. http://www.agia-galini.com
Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 04:24
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Olle och Anna (Fysimera):

Har vi gått miste om något i Pal?
Den oturistiska fiskehamnen med bara fiskare och två små tavernor, ligger den längs ner på udden? Mot Gavdos och Afrika?

I Paleochora finns flera tavernor, men bara en som är uppe på vintern. Inne igränderna och det är hämtpizza som gäller.

Den bästa pizzerian, som även har annan mat ligger längs strandpromenaden och heter Pizzeria Oddyssevs. Man bakar pizzerna på ved och man fyller pizzan med vad man vill ha. I höstas och vintras hade dom stängt för renovering (eller så hade ugnarna brunnit upp)

Birgitta, som nu börjar längta....
Svara med citat
Gammal 2012-05-27, 18:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Fysimera, jag undrar också över vilken del av Paleochora du tänker på när du skriver om "den lilla oturistiska fiskehamnen med 2 kafenion..."?

"Oriental Bay" har vi sett på avstånd, men aldrig kännt oss lockade, kanske tänkt att namnet var lite missvisande till platsen, men nu har vi blivit nyfikna och kommer att se närmare på tavernan vid nästa besök. Tack för rekommendationen, Fysimera!
Svara med citat
Gammal 2012-05-28, 09:23
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Var en dagstur i Ieraptra för en 7-8 år sedan.
Vill minnas att vi upplevde känslan som en större stad än det egentligen är, men på ett positivt sätt. Östra och västra Kreta är olika och Ierapetra har helt klart en egen särprägel. Vi gillade detta ställe!
Svara med citat
Gammal 2012-05-28, 21:32
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Varför inte prova på Makrigialos, mysiga byar runtomkring. Där kan man hitta små badvikar där ni får vara själva. Vid en av dem nära Koutsounari(kanske felstavat) hittade jag porslinssnäckor Ett litet centrum med en trevlig liten hamn.
Myssa
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:55.