|
||||
|
||||
Hej då, Cassie och Tonia!
Mina hittehundar torde just nu hålla på att lära sig tyska...i morse fick de åka över till Kos i varsin bur , och en annan liten hund i sällskap, och i tiotiden lyfte planet till München. Där ska de första tiden vara på ett adoptionscentrum. Så fina och gladlynta hundar borde ha lätt att charma blivande hussar och mattar.
Jag försökte under våra promenader att lära dem lite hundvett. De hade förmodligen aldrig behövt lyda kommando tidigare, men de lydde så småningom ett allvarligt "nein!" när de försökte dra mig ner i buskagen vid vägen . "Kom" gick ännu lättare, men "halt!" var inte alls populärt. Men denna energi! Tonia borde ha haft sele och vagn eller släde, hon drog som en ponny. Mina grannar skrattade gott när jag försökte hålla emot i utförsbacken åtminstone. Uppför vad det ju prima att ha draghjälp. Cesar, var är du? Jag föredrar nog katter i alla fall. De skäller inte. De behöver inte motioneras. De bajsar lite mer diskret. De håller sig rena. De hittar gömställen när det regnar utan att sabba alla mina blommor. De går till granntomten och äter grannens kattmat om vi inte är hemma. De dreglar inte. De duger inte till att vakta huset, men det gjorde inte Cassie och Tonia heller, de var så glada, så glada, vem som än kom i närheten. Nu hoppas jag att dessa spralliga och levnadsglada tjejer får bra familjer i Tyskland, och så hoppas jag, utan att tro att det ska hända, att grekiska hundägare ska sluta med att lämpa över valpar och även vuxna hundar till andra att ta hand om. Du som håller med mig om det sista, prata med folk i det här landet om hur man kan förbättra situationen. Kanske du kan sponsra en sterilisering? Kanske du kan fråga lokala veterinärer hur mycket de tar och erbjuda dig att betala ? Hej då Cassie och Tonia! |
|
|