|
||||
|
||||
Forex
Enligt uppgift annonserar Forex om kontantbrist och eller svårigheter med bankomatuttag i Grekland.
Jag undrar om det är någon som sett annonsen och därmed vet hur den är utformad? Jag har letat men inte hittat den. Har du en bild på, eller länk till annonsen? Jag vill gärna hur den är utformad. Den marknadsföringslag vi har i Sverige tillåter inte vad som helst, kanske läge för en anmälan? |
|
||||
|
||||
Sv: Forex
Annonsen har varit införd i bland annat Aftonbladet och DN. Nu är sagda annons emellertid så listigt utformad att det svårligen skulle gå att få Forex fällda för falsk marknadsföring.
Arne |
|
||||
|
||||
Misstänkte det... Vet du vad det stod?
|
|
||||
|
||||
Så här såg den ut:
|
|
||||
|
||||
Tack,
Snacka om att de spelar på folks rädsla..., lågt. För egen del var det väldigt längesedan jag använde Forex för eurouväxling, jag brukar fixa det i bankomaten på flygplatsen. |
|
|||
|
|||
Vi gör alla olika. Själv finner jag Forex oslagbar vad gäller valutaväxling, marknadsledande som de är.
Prova och gör en anmälan så får du se vart det leder. / Hasse |
|
||||
|
||||
Det finns ingenting i annonsen som de kan bli fällda för, hade de däremot skrivit att det är svårt att få tag i kontanter, då hade det varit vilseledande.
|
|
|||
|
|||
Det skriver dom ju "däremot kan det vara svårare att betala med kort och få tag på kontanter" riktigt tråkigt sätt att göra reklam måste jag säga.
|
|
||||
|
||||
Det är ju just det "kan" som gör att de friskriver sig.
Jag tycker det är lågt av dem oavsett. |
|
||||
|
||||
Citat:
Ann-Kristin |
|
|||
|
|||
Jag har skickat en fråga till info@forex.se och frågat om detta.
Jag hör av mig om svaret men det blir nog i morgon kväll då jag är hemma. Det är inga problem med kontanter i Grekland vad jag kan se. /pawik |
|
|||
|
|||
Ett svar kom omgående (standardformulär 1A). Jag klistrar in det nedan.
Goddag yxskaft och FOREX ser möjligheter att tjäna pengar här: Mitt mail först: ==================================================== Varför skriver ni att det är svårt att få tag på valuta i Grekland? Det stämmer inte. Jag befinner mig på Karpathos och har varit här en vecka. Har tagit ut kontanter via kort. Inga som helst problem. ==================================================== Hej, tack för ditt mail. FOREX Banks information baserar sig främst på vad våra kunder berättar för oss om sina resor i Grekland. För tillfället är rapporterna väldigt varierande. Vissa kunder säger att de har haft stora problem med att betala med kort medan andra berättar att allt fungerar som vanligt. Vi följer noggrant med utvecklingen i Grekland, för en löpande dialog med våra kunder och försöker ge så relevant information som möjligt. Vänligen, Joanna FOREX Service Center FOREX Bank AB ==================================================== /pawik Senast redigerad av pawik den 2012-06-13 klockan 16:55. |
|
|||
|
|||
Citat:
Då har således Forex kunder som berättar det motsatta, dvs. att de har problem att betala med kort. Väljer ni som är kritiska mot Forex att inte tro på den uppgiften? De skriver ingenting om kunder som tagit ut pengar ur automat. Har Forex kunder fel och "vi" på Kalimera rätt ? / Hasse |
|
|||
|
|||
Om jag skulle välja mellan ett företag vars affärsidé är att dra in så mycket pengar som möjligt på att så många som möjligt växlar så mycket som möjligt och hyfsat vana Greklandsresenär, ja då är det ingen tvekan om vilka jag skulle lita mest på. Det luddiga uttalandet om varierande rapporter från kunderna tror jag vad jag vill på. Hur många människor kontaktar FOREX bara för att dom skulle ha haft svårt att få ut kontanter från ATMs i utlandet?
|
|
|||
|
|||
Citat:
I tillegg: Jeg følger med på greske nyheter, og ingen problemer meldes der. Grekerne tar ut kontanter (som nok blir satt inn igjen etter valget ), men ikke et eneste sted skrives/snakkes det om problemer med å få ut cash fra minibanker. Dette diskuteres også på et facebookforum, med folk som bl.a. bor i eller ferierer i Hellas akkurat nå, og de melder også om problemfri cash-situasjon. Jeg har også mailet Forex, og fått samme standardsvar som vist over. På meg virker Forex fullstendig uetiske slik de, tilsynelatende, skor seg på krisen. |
|
|||
|
|||
Fortsatt ikke noe problemer med å ta ut penger her i området på Kreta til tross for hva de sier på norske nyhetssendinger nå i kveld.
|
|
||||
|
||||
Märklig debatt. Jag ser dagligen marknadsföring i tidningar, TV, flygblad etc där företag talar sig varma för sina produkter och tjänster. Mat som är godare, hudkrämer som gör skinnet mjukare, kläder som sitter snyggare, resor som gör en gladare och bla bla bla. Blir därför inte särskilt överraskad eller upprörd över Forex reklam. Tror nog att de flesta människor idag inser att man får ta det mesta av reklamen med en hel del egen kritisk bedömning av huruvida det är trovärdigt eller ej.
Masse |
|
||||
|
||||
Ja det är klart att reklam är reklam, men vilseledande reklam, som det i det här fallet eventuellt kan vara, har vi än så länge förbud mot i Sverige. Vem vet? Forex kanske bara ligger steget före *duckar*.
Tidningannonsen som visas här i tråden är ju inget fel i sig, däremot på Forex hemsida är formuleringen (för hur läget verkar vara i nutid) direkt felaktig. Där spinner de på folks otrygghet och rädsla, vilket är förbjudet i marknadsföringslagen. |
|
||||
|
||||
Citat:
Själv har jag aldrig på senare år stått vid någon icke fungerande bankomat i Grekland, medan det däremot hände någon gång då och då längre bak i tiden att kontanterna tog slut över helgerna. Vem vet .... det har kanske t o m blivit bättre! Men att tro är en sak, att veta är en annan sak, och att kunna bevisa är något helt annat. Masse |
|
|