|
||||
|
||||
Ixia
Hej!
Skulle vilja har lite svar om Rhodos. Vi var där 92 bodde då i Ixia och tyckte där var trevligt, tänkte åka tillbaks i år. Jag har reserverat hotellrum på Sea Melody med Fritidsresor. Men nu har jag läst lite om just Rhodos och Ixia och får intrycket av att det ska vara ganska slitet i Ixia och inte så mycket tavernor och blåsigt, vilket jag inte alls minns när vi var där 92. Är det det så? Har det blivit för exploaterat kanske? Var ska man bo? Kan tänka mig att bo i Rhodos stad men vill inte ha hålligång 24 timmar om dygnet. Vilken del är då bäst att bo i? Finns det något annat trevligt ställe att bo på ön? Lottie |
|
||||
|
||||
Sv: Ixia
Jag kan inte direkt svara på hur det är i Ixia, har bara passerat förbi, men jag skulle inte vilja bo där. Jag tycker det ser ut att mest vara en massa stora hotellkomplex där.
Vi bodde en vecka i maj på hotell Athineon som ligger alldeles utanför murarna söder om gamla stan. Ving har det hotellet. Det var ett jättefint hotell, trevligt poolområde och fina välutrustade lägenheter. Visserligen en bit in till nya delen av stan, men jag tycker det är gamla stan som är behållningen på Rhodos, så för oss var läget perfekt. Lugnt område var det också och nära till det stora varuhuset Pappou. Annars är ju Kristinas rum också jättefint och mysigt om man vill bo inne i gamla stan och ha ett lite annat boende än ett vanligt lägenhetshotell. |
|
||||
|
||||
Ingen som har mer tips????
|
|
||||
|
||||
Hej! Det är lite svårt det här... Resebolagen har inte riktigt koll på vad som är vad... Ixia är Ixia och Ialyssos är Ialyssos..Sea Melody ligger i Ialyssos! De båda har väl mer eller mindre vuxit ihop men eftersom det är ett antal km mellan de bådas "center" blir det så svårt att ge råd ... De större hotellkomplexen man ser när man åker efter den västra kuststräckan ligger i Ixia. Några km längre söderut kommer så Ialysos och där finns oxå relativt stora hotell men inga 10 våningarshus..Ialysos ( eller Trianta som jag hellre säger för att krångla till det ytterligare) är Rhodos största by efter Rhodos stad. Där finns den "riktiga byn" kvar med kyrka, bagare och grekiskt vardagsliv. Hotellen ligger dock mer ut mot havet och där finns mest hotell och restauranger anpassade till turismen. Jag tycker visst att man kan bo i och kring Trianta.. bättre än Ixia. Stranden är klappersten och "Meltemin" blåser ljuvligt! Om man åker efter huvudvägen och svänger österut upp mot Filerimos (berget med korset) får man en härlig utsikt över området. Där uppe finns oxå klostret ochfin natur. Det är ett fint litet utflyktsmål. In till Rhodos stad ca 8 km-- med allt man kan begära. Om ni vill bo inne i stan är det mest hålligång kring bargatan. Inga problem att bo ute på udden t.ex. eller Zefirosområdet ( "bakom" gamla stan). Men om ni gillade västkusten 1992 tror jag ni kommer att gilla den nu med. Ha så fint på Rhodos! Jag har tips på fler utflykter om ni vill..
|
|
||||
|
||||
Tack så jättemycket för ditt svar, Iylassios minns jag mycket väl vi promenerade dit från Ixia men då är det ihopbyggt nu. Men detta låter ju bra så det får bli där vi tänkt.
Ha en bra sommar |
|
|