Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-16, 11:39
Lindaedell Lindaedell är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2013
Standard Boende på kreta, väder??

Hej! Har bokat en resa till agii apostoli den 26 april. Visste ju innan att vädret kunde vara lite si och så, och att det antagligen inte går att bada i havet. MEN, väderleksprognoserna för denna veckan vad jag kan se på yr.no så är det ju bara runt 15 grader.. Någon på plats som har hört nåt om vädret nästa vecka? Hoppas så på sol!! Tips emottages tacksamt på bra restauranger i området oxå, är första ggn vi åker dit.. Vi är fyra vuxna och två små barn som åker. Hoppas på svar! /Linda
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 12:55
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: Boende på kreta, väder??

I vänsterspalten på Kalimeras hemsida finns en länk till "Wunderground" och enligt den ska det bli ca 23 grader torsdag- fredag nästa vecka. Hoppas ni får en trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 12:59
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Oroa dig inte i förväg över vädret 10 dagar framåt! Vad jag kan se på andra sajter ska vädret i Chaniaområdet vara över +20 hela nästa vecka. På södra sidan av ön, ser vi turister som badar nu, med en trolig vattentemperatur på +20. Era barn kommer definitivt att bada!
Ha en bra semester! / Jannis
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 14:06

Åh vad underbart att folk badar!! Det trodde jag var helt uteslutet.. Och det låter ju positivt att vädret nästa vecka ska bli bra.. Tack snälla för engagemanget!!! Haha, jag vet, onödigt att oroa sig så långt innan, men mina föräldrar ska med och jag vill verkligen att det ska bli en så bra resa som möjligt, vädret är ju ändå en stor del av det hela..
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 15:29
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Angående vädret så kan vi ju inte veta på förhand hur det blir, men vi badade tio gånger på Kretas norra kust förra veckan och bukterna vid Ag. Apostoli är så fina med ganska grunt och skyddat vatten. Vi hade mellan 17,5 och 19 grader i havet och det är väl vad vi är vana vid här hemma på sommaren. Förra lördagen steg temperaturen (i luften) upp till 30 grader (!) och sol har vi haft varje dag!
Jag är säker på att ni får en underbar semester på Kreta! Var ska ni bo?
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 19:25
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Jag badade för redan för 2 veckor sedan och det var ca 19 grader i havet då. Innan vi åkte visade prognoserna ganska dåligt väder under 2 dagar men vi fick 5 droppar regn i solsken Även om temperaturen inte är så hög så är det varmt ändå om solen skiner. Jag rekomenderar er att promenera bort till Nea Chora och äta längs strandpromenaden där.

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-04-17, 08:05

Vi ska bo på Okeanis resort, åker med solresor.. Vet du något om det hotellet?? Jag längtar såå! Neo chora får det bli att uppsöka då. Någon speciell restaurang ni fastnade för? Är alltid bra att få tips från folk som vart där innan.. Något som man absolut inte bör missa? Det får inte vara för krångligt att ta sig/göra bara för min minsta fyller ett veckan vi är där, och min pappa behöver fortfarande stöd från krycka efter en höftop så ingen bergsklättring direkt...
Svara med citat
Gammal 2013-04-17, 10:27
Mariannes avatar

Jag känner inte till Okeanis, men det ser fint ut när man kollar bilderna på nätet - och de har tydligen egen restaurang som Stellina Village också har (med bra mat), men annars tycker jag det är dåligt med tavernor i området. Det finns, men de flesta hade inte kommit igång förra veckan. Man håller ju på för fullt att öppna mer och mer överallt, så något mer finns kanske öppet nästa vecka.
Vi åker ofta in till stan och äter. Där vill jag gärna rekommendera Kalderimi och Portes som Janne också rekommenderar i sin guide. Här äter man exceptionellt gott!

Ang. vädret så ser det ju strålande ut nästa vecka, solsken varje dag - ni kommer att få det helt underbart! Vädret är dessutom ofta bättre än prognoserna visar, tycker jag.

Men när man reser i april är det en god idé att ha med sig både svala och varma kläder, för vinden kan vara kall om kvällen/natten. En vindjacka, varm tröja, men också kortärmat, ärmlöst och naturligtvis badkläder!
Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 07:44

Tack för tipsen, kollade in restaurangerna på tripadvisor, portes såg ju sååå mysigt ut! Dit måste vi gå! Tar gärna emot fler tips på restauranger.. Av dom redan nämnda, hur är priserna?
Svara med citat
Gammal 2013-04-20, 15:17
Mariannes avatar

På både Kalderimi och Portes har vi betalt 35 euro för två personer inkl. dricks.
Kalderimi har vi delat tre (kanske 4?) smårätter, vi åt en underbar sallad med rökt fläskkött (första salladen på menukortet), fyllda champignoner och keftedakia (stekta små köttbullar) i härlig tomatsås (det var inte soutzoukakia):

Portes åt vi en mycket god moussaka (slank modell utan den tjocka bechamelsåsen) och en riktigt saftig långtidsstekt kyckling "wrapped in paper" med diverse ost/grönsakstillbehör - mycket läckert!

Båda ställena har vi fått bröd till och två halvliters Retsina Haníon och säkert avslutat med kaffe.

Vi var på Kalderimi tillsammans med goda Kalimera-vänner en annan kväll också, då var vi 4 personer som delade på 6 rätter. Det blev 57 euro och vi fick:

3 ouzo till att börja med
1 sallad med rökt fläskkött
1 portion Fennel Pies
1 portion Zuccini Balls
1 portion moussaka
1 portion kyckling souvlaki
1 portion fyllda champignoner
3 halvliters Retsina Haníon (en var "på huset") plus en Sprite
Avslutningsvis fick vi "halvas" till dessert "på huset" och obegränsat med raki och ouzo (även det "på huset") och den rakin med honung och kanel skulle jag gärna ha velat ha med mig hem (fick inget, eftersom jag var chaufför)

Jättegott var det! Och rimligt, tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 12:54

Det låter helt underbart gott!! Ååå vill åka NU! men nu är det inte många dagar kvar.. Och vädret ser ju också lovande ut!
Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 10:47
Mariannes avatar

Ja, vädret ser ju helt sagolikt underbart ut och jag önskar dig och din familj en riktigt fin resa.
SOL och VINDSTILLA många av dagarna, det ser verkligen strålande ut och nu reser ni i morgon om jag läste ditt inlägg rätt.

Glöm nu inte badkläderna!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:45.