#101
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Intressant med Ryanair....inget verkar kunna väcka så mycket åsikter till liv på Kalimera, så man får ju tacka Nilam för att ha livat upp forumet
För egen del kan jag tänka mig att nyttja Ryan i de lägen deras erbjudande är avsevärt bättre (rent prismässigt) än konkurrenterna, i annan fall väljer jag hellre annat bolag. Det grundar jag främst på att jag som konsument inte har samma förtroende för Ryan, jag talar då om att man inte följer ARN-beslut, man tar inte ansvar för sina passagerare vid inställda flyg, man krånglar om handbagagets storlek... ja listan kan säkert göras längre. Men prismässigt är de i vissa lägen oslagbara. Vissa skribenter i tråden försöker bevisa att så inte är fallet men jag hävdar att det är fakta att om man köper biljetter vid rätt tillfällen så är deras priser i en helt egen division. Citat:
Citat:
Att försöka konsumera etiskt är ingen lätt uppgift. De flesta av oss har nog gjort sina egna val, det kan vara att köpa rättvisemärkt kaffe, att inte resa till diktaturer, att köpa närproducerat, att inte bo på grekiska hotell med svart arbetskraft?? eller att inte flyga med bolag som fraktar apor. Däremot tror jag att det är helt omöjligt att välja rätt i allt vi konsumerar. Att då moralisera och påstå att andra väljer fel just specifikt avseende Ryan är därför att ge sig ut på väldigt svag is. Visst, det finns säkert saker att anmärka på arbetsförhållanden men vilken koll har ni på andra flygbolag. Har vi en aning om vilka villkor som förekommer på ex.vis asiatiska bolag som ofta utses till världens bästa flygbolag??? När det gäller att Ryan går med vinst köper jag inte att det skulle bero på dåliga löner och andra villkor. Jag tror att det är en väldig liten del av förklaringen. I princip alla traditionella bolag går med rejäla underskott, förmodligen har de något att lära av Ryanair och då handlar det inte om att behandla sin personal illa. Ryanair har t ex bättre kabinfaktor (att fylla sina plan med passagerare), man tar betalt för extra tjänster som inte alla behöver utnyttja (ex.vis transport av stora väskor), man förhandlar sig till bra villkor på de flygplatser man opererar ifrån, man lägger inte pengar på att ta fram flaschiga tidskrifter mm. Att Ryans säkerhet skulle vara sämre tror jag inte en sekund på, detta är ordentligt reglerat av luftfartsmyndigheter. Jag tror inte heller att det finns några fakta som visar på att Ryan har fler incidenter och tillbud än andra. Lars |
#102
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Citat:
Tobbe |
#103
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Citat:
Visst finns det grymma bilder även ifrån tranporterna men jag vet inte vad jag får lägga upp. Oavsett så - om man stoppar tillgången på djur till laboratorierna så måste dom omvärdera om det är moraliskt rätt att låta 100 apor dö en grym död för att vi ska få ett nytt diskmedel. http://www.google.se/search?q=transp...C4OftAaP0oHAAQ |
#104
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Tack, gärna! Älskar att få tomt mittensäte
|
#105
|
|||
|
|||
Sv: Ryanair
Citat:
Det at det eventuelt ikke har skjedd ting allerede, har jo ingenting å bety for framtiden. Jeg sakser fra en artikkel fra nrk.no. Du vet tydeligvis mer enn eksperten her. (Hele artikkelen finner du her: http://www.nrk.no/okonomi/har-ikke-f...yn-1.10980927*) Luftfartstilsynet, som har ansvaret for å føre tilsyn med om lag 5000 ansatte i norsk luftfart, har ikke ført et eneste tilsyn med Ryanair. Det kan gå ut over sikkerheten, mener ekspert. Anthony Wagstaff er avdelingsdirektør i Flymedisinsk institutt, som blant annet har ansvaret for flyoperativt arbeidsmiljø i Forsvaret. Han påpeker at det kan gå ut over sikkerheten når det ikke føres tilsyn med arbeidsforholdene. – Tilsyn er viktig for å korrigere og sørge for at man opererer i henhold til lov, forskrift og intensjon, sånn at arbeidsmiljøet og sikkerheten blir optimal, sier Wagstaff til NRK. Wagstaff mener arbeidsmiljø spiller en spesielt viktig rolle for sikkerhet når det gjelder luftfart. – Hvis man er trøtt og sliten, og er påvirket av forhold rundt seg som gjør at man ikke kan yte optimalt, så reagerer man heller ikke så bra hvis det skjer ting. Wagstaff påpeker at en sliten kabinarbeider kan være mindre oppvakt når det gjelder å ta opp avvik, eller påpeke feil gjort av kolleger. – Alt dette er deler av å ivareta optimal sikkerhet, sier Wagstaff, som mener det er viktig at det førtest tilsyn med alle enheter innen luftfarten. |
#106
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Typ!
|
#107
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
"Däremot tror jag att det är helt omöjligt att välja rätt i allt vi konsumerar. Att då moralisera och påstå att andra väljer fel just specifikt avseende Ryan är därför att ge sig ut på väldigt svag is. Visst, det finns säkert saker att anmärka på arbetsförhållanden men vilken koll har ni på andra flygbolag. Har vi en aning om vilka villkor som förekommer på ex.vis asiatiska bolag som ofta utses till världens bästa flygbolag???
" Kyy, som adrig reser med Ryan av logistiska och traumatiska skäl ps. alla vi är lika och unika |
#108
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Citat:
I medierna har Ryanair blivit kritiserade för bristande säkerhet vid flera tillfällen, hårda arbetsförhållanden och stressade piloter. Men Ryanair har flugit i 21 år i Europa och de har aldrig haft en allvarlig olycka under den tiden. I listan över säkra flygbolag hos tyska flygtidningen Aero International placerar sig Ryanair på nionde plats med högsta säkerhetsbetyg. Listan bygger på statisk från Jet airliner crash data evaluation centre. SAS kommer på 31:a plats och British Airways på 14:e. Vad gäller arbetsförhållandena har lågprisflygbolagen inte bara förändrat resandet i Europa, utan även arbetet ombord på planen. Flight International skriver i en artikel från januari i år att det som en gång var en övre gräns för hur mycket en pilot får flyga, nu är ett mål bland lågprisflygbolagen. Men inget flygbolag i Europa hittar på sina egna arbetsscheman eller säkerhetsrutiner. Flyg i Europa är genomreglerat, ytterst av respektive lands luftfartsmyndighet, men också av gemensamma EU-regler, så kallade Joint Aviation Requirements. Varje arbetsschema måste följa dessa regler och ingen pilot får flyga mer än 900 timmar per år. Hela artikeln här: http://www.aftonbladet.se/resa/article10937864.ab |
#109
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Citat:
/kimmen Senast redigerad av kimmen den 2013-04-17 klockan 23:56. |
#110
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Med Ryanair!? Knappast... Mr. O'Leary vill ju bland annat införa ståplats och plocka bort både säkerhetsbälten och toaletter. Passagerarna är ju ändå bara "idioter" enligt honom...
/kimmen |
#111
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Citat:
Haha , förlåt mig men det kan inte vara så att mr o leary har lite humor...? Med förslagen om ståplats och toarestriktioner kan jag bara gratulera honom till all gratis uppmärksamhet / reklam företaget fick - smart drag, för övrigt håller med Kyy |
#112
|
|||
|
|||
Sv: Ryanair
Iaero, saken du linker til er fra 2006, mange nye opplysninger har kommet til siden den gang.
I det siste diskuteres forholdene for de ansatte, og det er også det jeg har tatt opp her. Jeg synes ikke det er så utrolig å påstå at uthvilte, trygge, ansatte er bedre å fly med enn stressede og utslitte.* Problemet er jo også at Ryanair ikke aksepterer norsk arbeidslivslovgiving, for dermed å drive det man kaller rovdrift på sine ansatte. Igjen, hva gjør dette med sikkerheten?* Og dette gjelder ikke bare Norge. Svenske Rapport melder "Förra söndagen avslöjade Rapport att flygbolaget Ryanair struntade i mer än hälften av Allmänna reklamationsnämndens fällningar. Sen dess har många hört av sig och reagerat. Nu varnar flera av Ryanairs piloter att deras tuffa arbetsvillkor kan vara en fara för flygsäkerheten. -Om inte vi känner oss säkra och lugna där framme så kommer det att återspeglas på de beslut och aktioner som vi faktiskt gör. Det ställs ibland orimliga krav som inte ser till säkerheten i första hand och det kan leda både till incidenter och faktiskt olyckor. Det säger en av Ryanairs piloter, som vill vara anonym. Han säger att utvecklingen går mot sämre villkor, att piloterna pressas mer och mer och att riskerna därmed ökar. -Det sker på bekostnad av bolag som faktiskt tar hand om sin personal, för de kan inte konkurrera på samma villkor som Ryanair, det är en orättfärdig konkurrens, fortsätter han." Hele artikkelen ( fra 2012) her:*http://www.svt.se/nyheter/sverige/ry...flygsakerheten |
#113
|
|||
|
|||
Sv: Ryanair
Jag har rest under de senaste månaderna med Air France från Paris till Kanton i China, Med China Southern Airlines från Kanton till Brisbane samt från Brisbane till Amsterdam via Kanton. Jag skall resa med SAS från Arlanda till Athen 8. juni, och jag har inte gjort eller gör något som är brottsligt. Inte har de heller som reser med Ryanair gjort de. Så länge lagen inte förbjuder ngt. är det tillåtet. Det finns viktigare saker här i livet att tänka på en vad olika flygbolag transporterar för varor.
|
#114
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Håller med laero. Tycker väldigt illa om när folk ska pracka på mig sina åsikter. Det må gälla religion, mat, flygbolag mm. Därför Charleston och Karinafp, struntar jag bl.a. fullständigt i vad ni skriver. Och fortsätter glatt att flyga med Ryanair. Låga priser, fräscha plan och så är de punktliga.
|
#115
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Det finns ju även andra branscher, där det inte råder "nordiska" vilkor. Sjöfarten exempelvis. Både Norge och Danmark har skeppsregister med bekvämlighetsflagg (NIS & DIS). Sverige har inget sånt - än (SIS)!
Där gäller inte samma lagar, som för fartyg som t ex går under svensk flagg. Kollektivavtal, arbetsrätt,anställningsskydd och acceptabla arbetsvillkor. Så sent som 2009, var det förbjudet för sjömän på danska DIS-flaggade båtar att vara med i facket. Idag är det tillåtet, men bara för personer med hemvist i Danmark, eller jämställd hemvist Danmark. Största delen av de skandinaver som finns ombord är befäl och finns på bryggan. I maskin harvar de asiatiska motormännen, där de inte syns och inte behöver tala med ev passagerare. Danmark tillåter att färjor går under DIS-flagg. Vad säger man om säkerheten då? Ponera att en sjökatastrof inträffar (t ex Scandinavian Star) och asiater med bristande kunskap i nordiska språk ska hjälpa nordisktalande passagerare. Ja, ni förstår ju själva. Sen har vi lastbåtar, med farligt gods. Bara tänka sig vad som kan ske då.. Vi kanske ska ta steget fullt ut. Inte köpa några produkter som levererats med fartyg som går under bekvämlighetsflagg. Det ska vara schyssta villkor, annars inget köp! Vi kan säkert hitta andra branscher, där det finns saker att bojkotta. Byggbranschen är ju ett annan... /Netwolf |
#116
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Citat:
Jag vill varken ha porr på stolsgrannens skärm, tvingas tänja ut min urinblåsa med urinrention eller annat krångel som följd eller stå när luftgroparna kommer. Var förövrigt en grek som dog på det viset vid en luftgrop på en flygning för ett antal år sedan. Eva |
#117
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Du menar att du hellre ha porr på din egen skärm, eftersom det är lite jobbigt att luta sig? Nåja, skämt åsido, naturligtvis säger O'Leary en massa saker eftersom han vet att det hamnar i pressen - på bästa plats där det annars kostar ordentligt mycket pengar att annonsera. Nu får han uppmärksamhet helt gratis. Han är inte dum, han. Förresten, ingen ska behöva tvingas tänja ut sin urinblåsa. Det ska ske helt frivilligt, i så fall. (Typ sjuk, elak humor?)
|
#118
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Om man nu oroar sig för att råka ut för den microskopiska chansen att hamna bredvid någon som vill kolla porr offentligt bör man även akta sig för norwegian som ju erbjuder gratis wifi och folk sitter med laptops på var och vartannat säte. Nej jag har annat att oroa mig för och är glad när jag hittar billiga biljetter med Ryan air el andra bolag. Tror som tidigare talare att ägaren till Ryan air är en smart businessman som vet hur man skaffar sig gratis mediautrymme och publicitet och sen skrattar han nog gott hela vägen till banken när han tänker på alla som på allvar tror att de riskerar att få ståplats på flyget...
|
#119
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Rätt, jag har aldrig sett porr någongång i ett flygplan. Har nån gjort det, var god meddela vilket bolag det var så jag kan kolla biljettpriset. Och visst är det så att när man har Internet på planen, ökar chansen/risken ordentligt att kolla på porr. Sen har vi ju så klart 10.000-metersklubben, men det är mer göra än att titta, så att säga.
|
#120
|
||||
|
||||
Sv: Ryanair
Om stolsgrannen visar porr på sin skärm, så är det väl som när man passerar en bilolycka. Man tittar, fast man vet att man inte borde..
Fast egentligen. Vilken idiot sitter och tittar på porr offentligt på ett flygplan? /Netwolf |
|
|