Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-26, 15:40
beatriki beatriki är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009
Standard Att längta

Jag sitter här i mitt kök i Göteborg och tittar ut, men det jag ser framför mig på näthinnan är inte grannhuset utan stranden i Kato Stalos, på Kreta. Hur jag halvligger där på en solstol under ett parasoll och har en frappe i handen och bara tittar ut över havet. Vrider jag lite på huvudet till höger så ser jag vägen in mot Chania som slingrar sig bort igenom och tittar jag åt vänster så ser jag stranden försvinna bakom krönet på udden. Bakom mig är den lilla strandbaren där de som blivit vänner jobbar, jag hör de prata på grekiska, och doften av Grekland finns i luften.

Det är ingen överdrift att säga att jag längtar dit...

Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 17:58
l.anders l.anders är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Att längta

Det är fler som längtar till Kreta Jag! Tex. Vi pratade om vart Vi skulle äta vår första kväll som ska vara i Palechora innan Vi åker till Gavdos.
Det kom upp 3 tavernor inget bestämt svårt att välja men kanske lite Ozo/öl+oliver på den första. En förrätt eller 2 på den andra och varmrätten på den 3.
Ja så kan det gå till om man inte kan bestämma. Den en har en fantastisk värdinna o god mat den andra en fantastisk miljö och god mat den 3 har fantastisk mat. Första kvällen är speciell allra helst om Vi ska vara i övärlden i 11 veckor.

Bara 10 dagar kvar nu:
Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 20:31
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Den längtan har man alltid hur många gånger man än är där... Jag kom hem 6 april och åker igen 18 maj och det känns som en olidligt lång väntan igen... Det måste vara menat att man skulle bo där

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 21:05

11 veckor låter inte helt fel! Så härligt Vi ska se om vi tar en sväng till Santorini med, hade en praktikplats på ett hotell där i Oia, så skulle vara så roligt att hälsa på igen, och särskilt roligt att träffa Vangelis med sin åsna Yiannis som arbetade som taxiåsna. En dag ska jag och sambon bo i Grekland, om inte på heltid så åtminstone på halvtid

Och Malin, vad skönt med resor så tätt intill (även om det känns som en olidlig väntan som du säger)! Vart åker ni då?
Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 21:42
l.anders l.anders är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Vi var faktiskt nere 2-5 april i år trodde det skulle lugna lite inför den långa resan men icke blev tvärtom längtan bara ökar.
Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 22:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av beatriki Visa inlägg

Och Malin, vad skönt med resor så tätt intill (även om det känns som en olidlig väntan som du säger)! Vart åker ni då?
Nu ska vi bo i Agii Apostoli I juli bor vi 4 veckor i Platanias...

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 22:08
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Vi kan da ikke gå det meste av året og lengte til et sted vi ikke er. Og nå når våren kommer her nord, må man da kunne nyte hver eneste dag av den uten å lengte noe annet sted i verden! Hvis man skal gå og lengte det meste av tiden, må man da gjøre noe med det, og flytte mer permanent!

Jeg er i Hellas 2 x 2 uker hvert år, men jeg må da ha et godt liv de 48 andre ukene også, uten å gå og lengte bort. Reiser til Kreta om ca 3 uker, men har ikke tenkt så mye på det ennå, bortsett fra at jeg har lagt et webcam inn på min liste over web-sider jeg går gjennom hver morgen. Nå er jeg mye mer opptatt av å finne konfirmasjonspresent til ett av mine barnebarn, og å gjøre hagen klar for våren, så Hellas-turen får vente på min oppmerksomhet til etter konfirmasjonen. Carpe Diem er et gammelt og slitt uttrykk som av og til er nyttig å minne seg selv om.
Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 10:30
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Att resa innebär en förbannelse i det att man känner
sig hemma överallt och ingenstans, var man än är
finns en del av en själv kvar på en annan
kontinent...

MARGOT FONTENYN (1919 - 1991) ...och jag kan inget annat än instämma / Simetra
Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 10:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Vi kan da ikke gå det meste av året og lengte til et sted vi ikke er. Og nå når våren kommer her nord, må man da kunne nyte hver eneste dag av den uten å lengte noe annet sted i verden! Hvis man skal gå og lengte det meste av tiden, må man da gjøre noe med det, og flytte mer permanent!

Jeg er i Hellas 2 x 2 uker hvert år, men jeg må da ha et godt liv de 48 andre ukene også, uten å gå og lengte bort. Reiser til Kreta om ca 3 uker, men har ikke tenkt så mye på det ennå, bortsett fra at jeg har lagt et webcam inn på min liste over web-sider jeg går gjennom hver morgen. Nå er jeg mye mer opptatt av å finne konfirmasjonspresent til ett av mine barnebarn, og å gjøre hagen klar for våren, så Hellas-turen får vente på min oppmerksomhet til etter konfirmasjonen. Carpe Diem er et gammelt og slitt uttrykk som av og til er nyttig å minne seg selv om.
Kloka ord. Livet finns här hemma.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 12:48

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Att resa innebär en förbannelse i det att man känner
sig hemma överallt och ingenstans, var man än är
finns en del av en själv kvar på en annan
kontinent...

MARGOT FONTENYN (1919 - 1991) ...och jag kan inget annat än instämma / Simetra
I Grekland känner jag mig verkligen hemma, på samma sätt som här! Starka band.
Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 15:18
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Många har ju lantställen att åka till..det har inte vi...vi har Kreta...och längtar
Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 20:06
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Det finns platser i världen där man känner en oerhörd dragning till. En plats som känns rätt och där man kan leva och andas. Det var vad jag kände första gången jag satte min fot på Kreta, hela mitt inre skrek yes this is it. Jag lever ett fantastiskt liv här hemma med eget företag, sommarhus i skärgården och ett stort fint hus på en mycket fin plats. Visst är det detta som är verkliga livet men jag kan erkänna att jag lätt kunde byta bort allt detta för ett litet hus vid stranden i en liten by på Kreta. Men idag kan inte Kreta erbjuda arbete ens till sina egna så hur skulle jag få arbete där nu? I ärlighetens namn så ägnar jag en stor del av min tillvaro med att längta till mitt underbara Kreta. Det går inte att hejda, det bara är så. Det ena utesluter inte det andra, jag njuter alltid av livet var jag än är. För att jag alltid längtar till Kreta så tar jag för mig av livet här i Sverige också varje dag...
Myssa
Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 21:03
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Att längta. Vi har längtat till Grekland sedan vi började resa för snart fyrtio år sedan .När vi blev pensionärer kunde vi åka dit i längre perioder för att stilla den längtan vi hade .Vi blev inte helt botade men efter c:a 6mån. börjar längtan till Sverige sätta in .Vi längtar till Sv våren ,sommaren naturligtvis till släkt och vänner.Till ordningen och redan i Sverige.Men efter ett antal månader börjar längtan till Grekland sätta in igen ,efter en sallad och kall retsina ,en sammetsmjuk varm kväll, till Grekiska vänner osv .Det blir ett kretslopp som får fortsätta så länge vi orkar och har lust.
Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 23:36
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Nu går jag över gränsen!
Det ni skriver här är ingen djäkla längtan… utan en förbannad farsot som heter Kreta.
Den sjukdomen drabbade mig 1976 då jag första gången beträdde hennes jord… och det ska sägas att den avtar inte med åren utan blir bara värre… Kreta är som jag och en del andra säger inte Grekland utan ett helt eget land med egna vanor och seder. Rätta dig i ledet eller välj en annan ö… Till och med min ex chef Dino hade en viss respekt för detta med kretensare… Det var säkert därför han skickade dit mig för en massa år sedan.

Det finns ett temporärt botmedel och det är att flytta dit om hälsan håller och vill! Om inte hälsan håller som i mitt eget fall så får man se att botemedlet finns på ett visst avstånd från Sverige och kan åberopas när som helst. Lindring kan ges i snabb form med Kretensisk mat lagat i eget kök här i Sverige, men miljön går tyvärr ej att återskapa… Vänner finns på telefon och är en bra träning i det grekiska språket, med massor av felsägningar. Ty du måste leva och höra språket dagligen för att inte rosta ihop totalt.
Detta är bara en anekdot och en tanke…

/Ulf

Ps: Vissa av er längtar och drömmer om en eller två veckor där, jag har hemlängtan!
Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 07:39
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Sitter just nu och tittar ut över både berg och hav på Kreta! Bergen som jag förälskade mig i första gången jag kom hit 1978. Då gick bussen upp till byfesten i Axos och stannade på halva vägen så vi kunde titta på utsikten. Jag glömmer aldrig doften och hur fantastiskt vackert det var. Längtan efter Kreta finns där ständigt. Genom åren har tanken på att bo här kommit och gått. Men jag skulle sakna våren i Sverige, tussilago, vitsippor och gullvivor. De ljusa juninätterna och doften av syrener.......
Så jag kommer fortsätta att åka hit minst två gånger om året, vår och höst för att få min Kretados för att inte längta ihjäl mig.
Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 09:37
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Ja, en Kretados, en Greklandsdos, vår och höst eller hur ofta man tycker det är lagom, det är fint att längta till, att drömma om, att se fram emot.

Visst består livet av längtan och drömmar! Vi ser fram till resor, fester, händelser, ny bostad, kanske nytt jobb, en ny bil eller cykel eller kontakt med släkt och vänner som kanske bosatt sig långt borta. Det betyder ju inte att vi inte uppskattar vardagen och gläds över att bokskog och björkar slår ut, blommor planteras och solen skiner.

Men när vi har långa perioder med gråväder, regn och kyla, då ser jag fram emot sommaren – eller en liten resa någonstans, gärna till Grekland och gärna till Kreta där vi hittar värme och avkoppling.

För en del år sedan drömde jag kanske lite om att ta med mig familjen och bosätta mig i Grekland. För oss är det en helt orealistisk dröm och idag trivs jag med att inse det.

En dos Grekland ibland, en vecka eller två eller så – det passar oss fint och jag erkänner gärna att jag kommer att förbli turist i de länder jag besöker.

Marianne - vars Greklandslängtan just nu är helt acceptabel dvs känns inte som någon belastning, jag är nöjd och glad med 10 dagars Greklandsdos (Kretados) nyligen och gläds över våren här hemma. De första rododendron har slagit ut, fantastiskt!

Senast redigerad av Marianne den 2013-04-28 klockan 09:45.
Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 11:14
Drakulla67 Drakulla67 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2012

Längtar ihjäl mig till 25 augusti då jag åker till Kreta för första gången. Jag skulle dit för 6 år sedan, men blev sjuk och fika avboka. Led av svår flygskräck då. Jag kom över det värsta för två år sedan då vi flög till Turkiet. Denna gång ska det gå så mycket bättre. Bara att veta att jag äntligen får komma till Kreta i år, det gör livet så mycket bättre.
Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 11:33
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Jag ser den lilla gränden i Perivolia....människorna...doften...Snart är jag där!
Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 17:10

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Nu går jag över gränsen!
Det ni skriver här är ingen djäkla längtan… utan en förbannad farsot som heter Kreta.
Den sjukdomen drabbade mig 1976 då jag första gången beträdde hennes jord… och det ska sägas att den avtar inte med åren utan blir bara värre… Kreta är som jag och en del andra säger inte Grekland utan ett helt eget land med egna vanor och seder. Rätta dig i ledet eller välj en annan ö… Till och med min ex chef Dino hade en viss respekt för detta med kretensare… Det var säkert därför han skickade dit mig för en massa år sedan.

Det finns ett temporärt botmedel och det är att flytta dit om hälsan håller och vill! Om inte hälsan håller som i mitt eget fall så får man se att botemedlet finns på ett visst avstånd från Sverige och kan åberopas när som helst. Lindring kan ges i snabb form med Kretensisk mat lagat i eget kök här i Sverige, men miljön går tyvärr ej att återskapa… Vänner finns på telefon och är en bra träning i det grekiska språket, med massor av felsägningar. Ty du måste leva och höra språket dagligen för att inte rosta ihop totalt.
Detta är bara en anekdot och en tanke…

/Ulf

Ps: Vissa av er längtar och drömmer om en eller två veckor där, jag har hemlängtan!
Jag känner samma sak, hemlängtan!
Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 17:13

Är kul att läsa det alla skriver och det känns lite bra att man inte är ensam om att älska ett ställe/ land så mycket
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:55.