Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-10, 23:13
bexell bexell är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2012
Standard Sjuka färjepriser

Hej där!
Har ni koll på detta
Priser med Sea Jet,samma företag samma båt

Pris Milos-Amorgos i sommar med 65 Euro
Pris Milos-Naxos 54 Euro(båten går till Amorgos först innan den anländer till Naxos.

Pris Folegandros-Amorgos kostar också 65 Euro
Pris Folegandros-Naxos kostar bara 37,5 Euro(alltså nästan hälften) båten går också via amorgos innan den går vidare till Naxos.

Boka din biljett till Naxos och hoppa av på Amorgos måste vara svaret eller?

mvh

Magnus
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 07:48
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011
Standard Sv: Sjuka färjepriser

Det ser ju otroligt ut! Jag var också inne o kollade och samma priser kommer upp! Shemat ser ut så här efter den 17 Juni:http://www.seajets.gr/gr/images/stor...jet%202013.pdf och som man ser så ÄR det ju samma båt. Måste vara något lurt..

Ingela
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 08:44
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Ovanstående händer hela tiden, jag dubbelkollar alltid sedan flera år tillbaka. Märkligt är det i alla fall.
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 08:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Förra sommen när vi skulle till Tinos så gick söndagsturen med Sea Jet Rafina-Tinos (54euro då) via Mykonos sen stannade den vid Tinos på återvägen. Då skulle de ha 65 euro av oss när vi köpte, men vi hänvisade till att Tinos ligger före och att inte VI kunde hjälpa att just på söndan ändrade båtbolaget rutten. De sa att vi åkte på egen risk ifall det blev koll....vilket det inte blev. Det kollas väl ALDRIG. Man skulle ju kunna köpa biljett till första stoppet på vilken färja som och åka vidare, men det gör vi självfallet inte...
I år sa Nikoleta att det är osäkert om SeaJet ska gå Rafina-Tinos-Mykonos då priserna är för höga och passagerarna för få. SYND för just direkt ut till Tinos har jag alltid velat koma snabbt för att inte första dagen ska bli så lång.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 09:05
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Jag har då varit med om att man kontrollerat igenom allas biljetter under båtturen men det är länge sedan nu. Den gången var det faktiskt ett gäng som köpt biljett till första stopp och skulle med till Pireus och flyget hem. Det blev långa diskussioner och jag vet inte hur det slutade, som jag förstod det hade de slut på pengar.
Då det gäller olika priser så kan det väl ha med rederiernas subventioner att göra också, de får kanske subvention för vissa rutter men inte för alla. Sedan kan det väl också vara en marknadsanpassning då konkurrensen är olika på linjerna. SJ är juockså kända för att ha samma fenomen på sina priser, det kan ofta löna sej att köpa biljett till en station längre fram.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 09:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag har också varit med om biljettkontroller både på färjor och bussar i Grekland.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 09:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
De sa att vi åkte på egen risk ifall det blev koll....vilket det inte blev. Det kollas väl ALDRIG. Man skulle ju kunna köpa biljett till första stoppet på vilken färja som och åka vidare, men det gör vi självfallet inte...
Men om jag tolkar bexell rätt så luras man inte i det här fallet. Om man man ska till Amorgos, men köper biljett till Naxos (som är billigare) och går av på Amorgos - innan båten kommer till Naxos - så går man av före den destination som man har köpt biljett till. Det kan knappast vara olagligt. Om jag ni tolkat bexell rätt.
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 10:32
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Vi åter ibland tåg mellan Östersund och Arlanda när vi skall till Kreta. Det är billigare att boka till Stockholms central, men de kollar alltid biljetten på Arlanda och har Du inte bokat dit så får Du betala tillägg. För en del år sedan kunde man boka flyg till Åland och det var billigare än att boka till Arlanda. Samma flygplan! Är det en attraktiv avstigningsplats så passar de på att ta mer betalt./Ylva A
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 11:10
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Nu hör ju inte detta hit, men lite kuriosa iaf.
Många gånger har tågbiljetten Gävle-Norrköping varit betydligt billigare än Gävle-Stockholm (som är Sveriges dyraste sträcka).
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 12:13
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Tanken är väl att man ska betala för sträckan mellan destinationerna, så visst är det väl så att man ändå fuskar lite om man stiger av på Amorgos om man säger att man ska till Naxos och att de skulle kunna tänkas ha kontroll när man stiger av.
Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 20:42
bexell bexell är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2012

Hej

Tack för all respons, tror inte de kan stoppa en att hoppa av på Amorgos om jag vill det. Men visst är det så att det är ett annat klientel som åker till Amorgos än till Naxos. Så för att få några passagerare till Naxos så är de tvungna att hålla lägre pris, men Amorgos är det få båtar som går till så där passar de på att ta ett högt pris. Vi får se hur tuffa vi vågar vara om ett par veckor när båten avgår mot Amorgos.
Jag återkommer om hur det gick.
mvh
Magnus
Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 09:46
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av bexell Visa inlägg
Tack för all respons, tror inte de kan stoppa en att hoppa av på Amorgos om jag vill det.
Ni kan ju bli hastigt sjuka, och måste gå av.
Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 14:47
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Men vilken tur DÅ att dom inte kollar biljetterna när man går AV färjorna....

Ingela
Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 18:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Men om jag tolkar bexell rätt så luras man inte i det här fallet. Om man man ska till Amorgos, men köper biljett till Naxos (som är billigare) och går av på Amorgos - innan båten kommer till Naxos - så går man av före den destination som man har köpt biljett till. Det kan knappast vara olagligt. Om jag ni tolkat bexell rätt.
Nej jag menade inte att att bexell lurades!!!! Inte alls, jag håller med honom till fullo! Det låter helkorkat med prissättningen! Man ska väl inte betala bränslet för de som åker längre än en själv?
Jag tyckte inte vi fuskade heller eftersom båten alla andra gånger stannar på Tinos före Mykonos och vi bad om biljett till Tinos vilket hade ett annat pris än det de ville ta den gång då båten gick via Mykonos först.
Inte konstigt att grekisk ekonomi har svårigheter!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-06-14, 09:27
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det låter helkorkat med prissättningen! Man ska väl inte betala bränslet för de som åker längre än en själv?
Håller med. Jag har aldrig kollat priserna tidigare, men det ska jag göra hädanefter.
Svara med citat
Gammal 2013-06-17, 12:58
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Tanken är väl att man ska betala för sträckan mellan destinationerna, så visst är det väl så att man ändå fuskar lite om man stiger av på Amorgos om man säger att man ska till Naxos och att de skulle kunna tänkas ha kontroll när man stiger av.
Jag tror också det har med geografiskt avstånd att göra. Tror att t.ex. SJ kör samma system. Säkert också många andra reseföretag.
Svara med citat
Gammal 2013-06-17, 16:17
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag tror också det har med geografiskt avstånd att göra. Tror att t.ex. SJ kör samma system. Säkert också många andra reseföretag.
Jeg har også et eksempel på at geografisk avstand avgjør prisen.
Det var i 1997, så nytt er det ikke

Vi reiste med en Mega Dolphin fra Sifnos til Paros den gangen, ruta var Sifnos - Syros - Tinos - Paros.
At v i betalte veldig mye mindre enn et fransk par som skulle til Syros fikk vi vite fordi de hadde fått med seg hva jeg betalte og ville vite hvor vi skulle.

Kvinnen gikk tilbake og "klaget", men fikk vite at de ikke kunne ta ekstrabetalt av folk som kunne ha kommet raskt fram , men var "tvunget" til å være med på en lang båttur før de kom til naboøya.
Andre dager var det direkte forbindelse Sifnos - Paros
Svara med citat
Gammal 2013-06-17, 16:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Det jag upplevt är att traden västra Kykladerna, generellt sett, är billigare än östra traden. Ska man till Santo från Pireus, så kan det vara värt att kolla vad det kostar om man åker via Serifos-Sifnos-Milos...

Kanske är det så att de mest kända resmålen tenderar att kosta mer?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2013-06-17, 17:50
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Är det dessutom inte så att hamnavgifterna är olika på olika öar? Det påverkar ju i så fall biljettpriserna...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2013-06-19, 10:45
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Är det dessutom inte så att hamnavgifterna är olika på olika öar?
I alla fall var det så förut, vet inte hur det funkar idag.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:41.