|
||||
|
||||
Var bokar du din resa?
Det finns idag en uppsjö med bokningsajter, och så kan man boka direkt hos resebolagen. Själv bokar jag aldrig på bokningsajterna, jag bokar nästan alltid på Apollo, Fritidsresor, SAS eller Ving.
Var brukar du vanligtvis boka din resa till Grekland? |
|
||||
|
||||
Sv: Var bokar du din resa?
Oftast hos arrangören eller flygbolaget direkt men nästa Thailandsresa med Thai Airways har vi bokat hos Ticket på nätet. Blev billigare där.
Eva |
|
|||
|
|||
Bokade på SAS hemsida, det var billigast när jag bokade i början på mars.
Om ca. fem timmar lyfter hela familjen mot Aten. |
|
||||
|
||||
Det beror på. Kollar först Apollo och Airtours, sedan bokningssajter, sedan Olympic eller Aegean.
Karin |
|
|||
|
|||
Vi bokar numer oftast direkt hos respektive flygbolag. Ibland har det dock blivit betydligt billigare att boka med mellanlandning hos någon resesajt.
Att hitta en billig flygstol hos t ex Apollo eller Ving har vi aldrig lyckats med..men det kanske kan bli efter 1 okt då vi kan flyga med extremkort varsel Till Tilos blir det billigare för oss att åka charter än att boka själv med de flygpriser som är. Lissi |
|
|||
|
|||
Jag bokar vanligtvis charter på Ving, Fritidsresor, apollo eller Airtours beroende på resmål och pris.
Men jag tycker att deras flygstolar är dyra, bokade flygstol till Aten tur och retur Arlanda till ett mycket lägre pris med SAS direkt. Ska ju till TINOS nu i september och den ön finns ju inte i charterbolagens utbud, dessutom sparar jag 2000:- på att fixa boende och flyg själv mot att ta en paketresa med de övriga bolagen. |
|
|||
|
|||
Kollar på flygresor.se vad det finns för alternativ på de datum och tider jag vill resa och sedan bokar jag direkt via flygbolaget, i år blev det Air Berlin mellan Köpenhamn och Samos.
Brukar kolla hos charterbolagen också men hittar sällan något vettigt där, fast några gånger har jag hittat ganska billiga sista minuten- flyg. |
|
||||
|
||||
Jag kollar först alltid på Reseguiden punkt se som tar fram priser på olika bokningssiter.
Jag använder mig aldrig av resebyråernas extratjänster som sätesbokning, hjälp med att kolla biljetter och allt vad det är de försöker sälja på en Därför är priset den avgörande faktorn samt att siterna är snyggt och enkelt uppbyggda och att de erbjuder säker betalning. I år gick därför en site miste om vår bokning just pga att de inte erbjöd krypterade säkra sidor (httpS) Så därför blev det i år Lufthansa från Cph till Aten med mellanlandning i Frankfurt, och hem med SAS, direkt. Allt bokat via Travellink. Enkelresan Aten - Milos bokades via Travelstart. /Z Med 12 dagar kvar på räknaren |
|
|||
|
|||
Vi gör som Kalimera!
|
|
|||
|
|||
Brukar kolla flygresor.se skyscanner osv, sen när jag hittat resan kollar jag med flygbolaget iom det faktiskt ibland kan vara billigare
|
|
||||
|
||||
Flygbolag som SAS, Norwegian, Wizz.
Resebyråer Apollo, Fritidsresor, ving, Airtours och danska FL. (Har kollat på Solresor ofta men är det inte resmål, ort eller avresetider som är fel så är det hotellet som ligger helt off). ibland bokar jag via nåt nätbolag som Travelstart eller Skyscanner. |
|
||||
|
||||
Förlåt att jag glider lite, men frågan pasar väldigt bra i denna tråd (flytta annnars)
Är det någon som provat boka via Solfaktor?? |
|
|||
|
|||
Flyg söker jag med Skyscanner och bokar sedan den som har passande tidtabell och bra pris, boende bokar jag oftast via booking.com om jag inte bokar direkt som på Ikaria där vi känner ägaren till boendet sedan länge.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vi bokar 99,9 procent med Apollo och flygstol eftersom de har resor till Kos. Det är det snabbaste sättet för oss att komma till Kalymnos på enklaste sätt eftersom vi oftast bara åker iväg en vecka i taget. Men hellre en vecka än ingen alls! Och varför göra saker och ting jobbigt med flera byten och väntetid och färjor och jag vet inte allt... /Eva |
|
||||
|
||||
Jag bokar oftast via Norwegian eller Apollo beroende på när vi åker.
/ Alpo |
|
|||
|
|||
Vi bokar för det mesta på Flygesor.se. Tycker att där hittar vi det vi söker då vi för det mesta åker reguljärt och boendet på Lowcostholidays.se. Vi är ofta borta ganska många veckor och då funkar det ju inte att åka med charterbolagen och att hitta one way biljetter båda vägarna brukar inte vara så lätt och inte är det billigt heller.
Margaretha |
|
||||
|
||||
Det beror på när under året vi åker. Oftast blir det Apollo men också Fritidsresor och nu i maj blev det Airtours. Resan till Zakynthos var billigare med Airtours fast att vi åkte med samma plan som Apollo. Vi "fick maten gratis" och eftersom vi var 6 personer så blev det lite pengar. I höstas köpte vi en enkel resa för 398:- med Apollo och reste 20 dagar senare hem med SAS från Aten för 2010:-/pers . Vi bokar lite hur som helst
//maji |
|
||||
|
||||
Grekland blir via något charterbolag,praktiskt med resa,transfer och hotell
( charter för mig.. ) Reste även till Prag ifjol och Riga i år. Där blev det Norwegian och hotell via hotels.com. |
|
||||
|
||||
Det vi tycker är trevligast är att plocka ihop flygbiljetter och boende på egen hand. Då känns det friare och roligare att kunna välja restid och antal dagar på olika ställen. Men priset är viktigt och då är det inte alltid optimalt att knåpa själv. Beroende på resmål är det ofta billigare att köpa en paketresa hos charterbolagen.
Men till Aten, Egina, Tinos mm i området är det flygbiljett som gäller. Finns numera inte mycket charter dit. Första söket görs hos SAS som oftast också haft det som passat oss. I annat fall söker jag på momondo och direkt mot respektive flygbolag. Övriga Grekland har hittills oftast chartern varit billigast. Hoppas dock att kunna hitta billiga flygstolar till Rhodos i fortsättningen, fvb till Tilos. Santorini-flyg till vettigt pris har jag däremot aldrig hittat, vilket vore önskvärt fvb till tex Amorgos. Vinterresor till Kanarieöarna blir det ibland med Solresors rabatterade utbud. Till övriga resmål utanför Grekland söker vi först på respektive flygbolag. Har bl a upptäckt att EasyJet har en hel del flyglinjer att erbjuda och till mycket konkurrensmässiga priser. Masse |
|
||||
|
||||
SAS har jag bokat på SAS men annars är det värt att kolla på andra siter och flygresor.se är hittils den bästa att leta alternativ då man kan ändra listan utifrån vilka restider man vill ha. Sen bokar man kanske på AOB travel eller Flygstolen eller var man nu hamnar via den föreslagna rutten.
Jag tror att det ofta handlar om skillnader i valutasäkringen så man kan kolla samma flight via tex. Olympicair som via en bokningssite och välja bästa priset när man bokar. Upptäckte senast i dag på jobbet att alla byteskombinationer inte visas via bokningssidorna. Priser är en djungel. Det viktigaste när man köper en resa är att man använder ett betalingssätt som ger ett bra köpskydd. Kort sagt ett kreditkort typ MasterCard/EuroCard eller Visa, då har man dels ett skydd mot att bolaget går i konkurs och att det är en reseförsäkring kopplad till köpet. Vanligt bankomatkort med Visa eller MC/EC utan kredit ger oftast inte samma köpskydd. Fråga din bank vad som gäller och specifikt vad som gäller om det blir KK. Reseförsäkringen är kanske samma men återbetalning vid en eventuell konkurs täcker det inte. |
|
|